Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Formelt jobbantrekk nutildax

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-21, 09:22   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Formelt jobbantrekk nutildax

Hjelp!
Verden åpner igjen og klesskapet er tomt. (Eller så passer ikke det som henger der. Tomato, tomato)

Jeg skal både på jobb en uke til Dubai, og flere tre-dagere til Paris og Amsterdam og Porto før jul, og det kommer til å gå slag i slag utover neste år også. Jeg trenger inspirasjon og innspill på jobbantrekk som gjør seg i en formell og litt treig (mao konservativ), mannsdominert setting. Tenk styremøtesetting.

Og hvilke butikker bør jeg typisk se i? Mot øvre ende av størrelsesskalaen, stor byste og brede hofter Jeg har fort gjort for å føle meg som Gro Harlem Brundtland i det sekundet jeg får på meg en dressjakke, og dessuten føler jeg meg fort kjeitete og at jeg er utdatert og kjerringete og tjokk, og nu for tiden har jeg ca null inspirasjon og tanker om hva som er fint og som passer seg. Og gode sko - jeg har slitt ut flyvertinneskoene mine også. Jeg har ikke vært i en klesbutikk på to år og føler meg helt lost.

(Jeg så forresten kjoler fra Kaffe i en annen tråd her, så det er notert )


Jeg driver forøvrig og syr meg en slik jakke, så den har jeg "i skapet" snart:


Sist redigert av m^2 : 26-09-21 kl 09:28.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-21, 10:29   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Den jakka var fin!!! Tar du syoppdrag?


Ellers henger jeg bare her for inspirasjon. Jeg passer ikke i andre bukser enn Floyd sine superstreetch, og de er egentlig litt for lite formelle. Men alt med "vanlig" buksefasong blir for trange i livet og for store i lårene for meg. Og jeg syns blazer blir litt for voksent, selv om jeg innimellom bruker det.

Mitt største problem er vel egentlig at jeg skifter størrelse raskere enn andre skifter bukser. Det blir for dyrt å handle ny garderobe i ok kvalitet to ganger i året.

Så ja, inspirasjon?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-21, 11:34   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Stødige pumps fra Sapatos. Modellen Nora for høy hæl, de er gode å gå i. Ellers ser Picadilly med lav hæl fine ut, men dem har jeg ikke prøvd.

Jeg bruker veldig ofte cardigan i stedet for dressjakker. Serien Holly & whyte hos Lindex er bløte og gode og holder lenge. Den samme serien har også en god del greie jobb-bukser og -skjørt, samt noen kjoler. Blusene er jeg stort sett ikke begeistret for, det er for mye dill.

Kaffe-kjolene er supre!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-21, 12:42   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Jeg har en slik jakke som du viser m^2 fra Karl Lagerfeld, den er jeg utrolig glad i. Passer til olabukser og chinos. Eneste jeg syntes drar ned er at det blir veldig rotete hvis jeg har mønstret topp under den.

Jeg går mye i chinos, ala 5 Units, skjorter, bluser og dressjakke (jeg har en lang dressjakke jeg er komfortabel med, jeg har noen korte, men de sitter ikke like fint syntes jeg) på jobb. Sko sliter jeg veldig med. Jeg har en type sko jeg har brukt i mange år, disse kjøper jeg i Polen, men nå har hverken jeg eller bekjente vært der på en stund. Jeg er såpass kreativ at når jeg først finner meg en jobbsko så kjøper jeg flere par så jeg har noen år. Nå finner jeg dem ikke på nett!! Men jeg har fremdeles i blått, sort og vinrødt..

Jeg tenkte jeg skulle helle litt over til kjoler i høst og vinter, men har ikke funnet noen enda som er nøytrale nok til å gå med på jobb.

Jeg har kjøpt meg en dunkåpe til vinteren fra Day, den gleder jeg meg til å begynne å bruke. Ellers går jeg i en svært konservativ ullkåpe, den passer også til det meste.

Garderoben min består av veldig konservative klær til jobb mao. Fargene er blått, hvitt, grått og sort. Med ett og annet skjerf til.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-21, 12:50   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Jeg har hakket mindre formell stil på jobb nå enn tidligere, men bruker en del kjoler. De siste jeg har kjøpt er fra Floyd, men har også en del fra Kaffe som bare ikke passer helt akkurat nå. Har også cardiganene Nenne nevner, dressjakke er så og si aldri i bruk lenger i nåværende jobb. Har også bluser fra Floyd og Match. Jeg har forøvrig oppdaget at Floyd f.eks. har større utvalg i større størrelser i nettbutikken enn i mange av de fysiske.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-21, 17:59   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Jeg liker aller best Angelie-buksene fra Fiveunits som jobb-bukser. De passer til det meste av topper, både bluser, blazere og t-skjorter.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 17:14   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Cardigan blir just litt underdressed føler jeg, men jeg har en gul fra bravissimo, en tealfarget fra boden og en sort fra ... flyplassen en gang jeg glemte blaseren min. Så jeg er good to go der, godt tips! Chinos er ofte litt krøkkete for meg for jeg har relativt kraftige lår og smal midje og chinos er ofte nokså rettet i fasongen.


Men!! Jeg prøvde noe morsomt i går! Jeg bestilte meg rett og slett time hos personlig shopper på Sandvika Storsenter, og det må jeg si var en storveies opplevelse! 900,- kostet det, da satt vi først ca 45 minutter og snakket om stil, behov, farger, ønsker, størrelser, utfordringer, og jeg hadde noen bilder fra pinterest. Så gikk jeg og drakk kaffe en time mens hun var ute og hentet inn klær. så brukte vi ca. 2 timer på å prøve alle klærne hun hadde plukket i et eget rom. (så var jeg sent ute til trening og måtte dra avgårde, men kom tilbake og plukket ferdig pakkede poser i 5 butikker etterpå )

Det var HELT genialt. Vel verdt de 900. ALT hun hadde med av klær og sko passet. Og hun ettersendte bilde+butikk for litt bling som passet til på SMS etterpå, siden vi brukte all tiden på klesprøving...

Flere ganger så jeg meg selv i speilet og var sånn "hey, sjekk hu dama _der_ da, hu var flott!", og flere ganger var det sånn "guri, det der var jo kjempefint! Skjønner ikke hvorfor, hadde aldri plukket det selv, men det der var da sprekt og fint!". Og jeg fikk utfordret meg selv både på ballongermer og strikkevest ( Den lå i "kjøpehaugen" da jeg gikk fra timen men ble igjen i butikken allikevel ). Og én gang var hennes reaksjon "hm, nei, for huset på prærien" og min var "njæ, tyrkisk bestemor" så da lo vi av hvor enige vi var og la bort bohemstilen for meg

Så jeg fikk hjelp til å tone ned kjerringtaktene og opp litt i sprekhet, og fikk mange - MANGE antrekk ut av det. Og pumps fra Sapatos, det var hun veldig enig i da jeg foreslo det så hun tok med både høye og lave til meg, og de var kjempegode - jeg endte med de lave (takk for tipset, Nenne!)

Men opplevelsen anbefales altså på det aller, aller varmeste!

Det fine, forresten, bare for å ha sagt det er at hun er lønnet av storsenteret og ikke kommisjon. Så da var klesvalgene helt frie. Så det var alt fra Lindex til Ril´s og Katrin Uri. Billigste plagg noen hundrelapper, dyreste noen tusenlapper.


Sist redigert av m^2 : 01-10-21 kl 17:25.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 17:21   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Det hørtes i grunnen ganske genialt ut!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 17:23   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Har ikke shoppingtips, men vil bare si at man føler seg mye finere - og ser bedre ut - i velsittende plagg.

Skreddersydd hvor plagget er modellert til din kropp er naturligvis aller best. Målsøm er ok. Og om ikke annet - vurder å ta butikklær med til en systue og gjøre justeringer. For plagg av god kvalitet er det gjerne mulig å sprette opp noen sømmer og justere.

Har gjort det selv, noen ganger. Stort sett jakker, bukser, skjørt som er i den formelle enden. Noen hundrelapper til en god skredder gir et heeelt annet plagg når det går ut og inn på de rette stedene. Betyr ekstra mye om man ikke er «konfeksjonsdukke» i fasongen, som jeg ikke er.

Barnet kjøpte seg billig festkjole på Zalando til ballet (under 500). Vi tok med kjolen og ballskoene til min systue, og med nip and tuck og justering av skjørtelengde til «perfekt» fikk selv det slanke konfeksjonsbarnet en helt ny look.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 17:39   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Skreddersydd hvor plagget er modellert til din kropp er naturligvis aller best. Målsøm er ok. Og om ikke annet - vurder å ta butikklær med til en systue og gjøre justeringer. For plagg av god kvalitet er det gjerne mulig å sprette opp noen sømmer og justere.

Helt enig. Jeg syr selv, så jeg både skreddersyr og tilpasser gjerne, men det er litt avhengig av overskudd og tid!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 01:03   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Så moro å høre at min tips var brukbart.

Personlig shopper høres jo helt genialt ut! Det noterer jeg foreløpig bak øret.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-21, 19:44   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Jeg lurer på hvor mønster og stoff til jakken er kjøpt…

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-21, 15:32   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg lurer på hvor mønster og stoff til jakken er kjøpt…

Jeg har kjøpt mønster og videokurs her: https://susankhalje.com


Så har jeg kjlpt tilgang til facebook-sygruppa hennes i tillegg, og der går det akkurat nå en sew-along for jakka, så jeg kunne i prinsippet ha spart meg videokurset, men men. Det er bra!

Så har jeg kjøpt stoff fra Linton Tweeds. Stoffet mitt er offwhite.
De har også mønsteret forsåvidt.

Jeg har kjøpt hvitt silkefor i susan khaljes nettbutikk, men det kan man jo i prinsippet kjøpe hvor som helst, i hvilken som helst slags farge

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-21, 06:42   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelt jobbantrekk nutildax

Kjøpehjelp høres supert ut!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no