Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-21, 22:31   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, selvsagt blir det ikke det. Det er jo derfor jeg føler at dette er et dilemma…

Da hadde jeg ikke tatt blomster for å pynte i min egen stue.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 22:49   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Da hadde jeg ikke tatt blomster for å pynte i min egen stue.

Nei, det var akkurat det denne tråden handlet om, tenker jeg… Skal, skal ikke. Ville høre hva andre mente. Egentlig trodde jeg at alle ville si nei. For det er egentlig nei inni meg. Men i dag tok jeg jaggu en kvast likevel…

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 22:53   #23
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Det kunne jeg glatt gjort. Det er garantert ikke sånn at det vil kunne fremprovosere et ras av folk som tar så mye blomster at det ikke lenger er fint ute.

Litt ditt.

Og om noen tilfeldige personer Tenker Sitt... Gjør det noe?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 23:01   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det kunne jeg glatt gjort. Det er garantert ikke sånn at det vil kunne fremprovosere et ras av folk som tar så mye blomster at det ikke lenger er fint ute.

Litt ditt.

Og om noen tilfeldige personer Tenker Sitt... Gjør det noe?

Kanskje ikke, men jeg vil ikke ha kjeft.

Og egentlig vil jeg heller ikke ha dårlig samvittighet…

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 23:11   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Nei, jeg syns ikke rhododendron er så glade i «tilfeldig» beskjæring. Tar ikke inn fra mine egne busker heller. Og tenker at da går det (om enn bare ørlite, så lenge du er bare en person, men «hvis alle gjorde det»..), ut over fellesskapet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 23:26   #26
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg ville ikke tenkt tanken engang.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 23:42   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg hadde ikke tenkt at det var innafor.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-21, 23:47   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Det hadde jeg ikke vurdert engang. Jeg tar ikke inn grener fra mine egne engang. Jeg har ikke inntrykk av at de trenger å beskjæres noe særlig.

For meg ville det være like uaktuelt som å plukke tulipaner fra fellesområdet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 00:01   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Hvorfor tar dere ikke inn grener fra egne busker? De er nydelige i vase. Jeg får jevnlig rhododendron (og andre ting) fra mine foreldres flotte hage.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 00:15   #30
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.404
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Nei. Tar ikke inn fra mine egne, heller, vil tro jeg nyser av dem. Ellers lever jeg ganske bra etter regelen «vil jeg dette skal bli en regel for alle?».

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 09:53   #31
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg har klippet av noen kvister med syriner i en park jeg bor ved. Jeg gjorde det ganske sent på kvelden for jeg følte meg som en tyv.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 10:06   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg tror vestlandsrhododendronene trives bedre og vokser mer uhemmet og vilt enn her østpå. Mine er fine, altså, men ikke sånn ellevilt, viltvoksende frodige som min mors. Så jeg gjetter at det kanskje er derfor foreldrene dine spanderer på seg å klippe litt av sine.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 10:09   #33
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg er for. Du sier at det er masse rhododendron, og jeg tenker at det er usannsynlig at folk flest begynner å ta av dem, så det er nok ingen fare.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 11:08   #34
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Jeg ville lett ha tatt sjansen på å klippe av en blomst av en stor vestlandsrhododendron i i sameiet vårt. De blir store og uformelige, og trenger litt trim innimellom. Kunne ha tatt en blomst eller to med syrin også.

Jeg plukker ikke fra bed, eller spede busker. Rhododendron kan jo være både stor og bugnende og liten og spe. Men det er viktig å klippe med saks/tang, slik at man ikke skader busken.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 11:30   #35
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Eg bur i eit borettslag med 170 leiligheter og ville tenkt «Kan alle gjere dette? Nei, då gjer ikkje eg det heller» Eg ville ikkje sagt noko, men Tenkt Mitt om eg møtte ein nabo som var ute i eit slikt ærend.

Ja, rhododendron i vase er fint, men godt forhold til naboene er viktigare.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 11:44   #36
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Hvis det ikke er noe alle kan gjøre (uten at det gjør skade/blir for mye), ville jeg ikke gjort det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 12:00   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Vestlandsrhododendron, haha, kult ord! Det er kanskje et ord jeg må lære autocorrecten min. Men ja, jeg har utelukkende sett rhododendron som er digre busker, nærmest kratt, jeg trodde alle var sånn. Jeg har riktignok en pingle med med 32 blomster i en stor krukke på terrassen. Den trivdes ikke i bedet mitt, men den vokser fint i krukke. Den kommer nok likevel aldri til å bli stor.

Jeg er vant til at rhododendron er så svært av man kan leke gjemsel inni.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 12:03   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har klippet av noen kvister med syriner i en park jeg bor ved. Jeg gjorde det ganske sent på kvelden for jeg følte meg som en tyv.

Nå kom jeg på at jeg for lenge siden tok litt syrin langs en vei. Det var mange trær der, og det tenkte jeg ikke på som galt engang. Men syrin har jeg ikke fått til inne. «Stilkene» er så treete og likevel tynne, det virker som de ikke tar opp vann i vase, de visner med en gang.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 12:06   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvis det ikke er noe alle kan gjøre (uten at det gjør skade/blir for mye), ville jeg ikke gjort det.

Jeg tenker nok at det er mer enn nok til alle som vil ha, men klart, hvis virkelig alle ville ha, så sliter nok til og med dette borettslaget. Tipper det bor flere tusen folk her (uten at det oppleves trangt, men området er som sagt stort.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-06-21, 12:16   #40
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg ta litt rhododendron fra fellesområdene?

Utenfor jobben min er det et litt spesielt tre. Har sett at noen har brukket av grener på det. En sjelden gang kommer det folk innom for å spørre om de kan ta en gren. Ofte flere sammen. Vi sier nei. Er redd for at treet blir ribbet.
Tenk om "alle" skulle gjort det. Men det skjer ikke for de aller fleste gjør det ikke.
Du får bruke magefølelsen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no