Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Erfaring med parkslirekne?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-21, 17:24   #1
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Erfaring med parkslirekne?

Jeg overtok en bolig med hage like før jul, og nå når våren kom var det jo spennende å se hva som ville bevege seg i hagen. Der fikk jeg det jeg kaller en dårlig overraskelse, da det popper opp 1-2 m lange skudd av parkslirekne, som er cirka det minst ønskede beistet av fremmedarter man kan ha i en hage.

Jeg skal nok klare å kutte dem ned etter hvert, og har begynt med noen drapsforsøk med kokende vann. Men dette blir fryktelig mye restavfall som enten fyller opp hele dunken min hver uke, eller blir dyrt å levere som spesialavfall. Tidligere eier har kuttet ned fjorårets skudd, så de har i hvert fall registrert monsteret..

Noen som har erfaring med denne planten?
Kan jeg klage på at selger ikke har fortalt meg om problemet? Er usikker på hvor mye det vil koste meg å kjempe mot veksten, sånn i penger.

Har sendt epost til kommunen, sånn at de er informert. Planten vokser også like utenfor tomten min (langs kommunal vei).

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 17:32   #2
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Huff, det der er noe svineri. Husker naboen slet noe voldsomt med det, og det var ikke nok med bare varmt vann. Her finner du litt mer info.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 17:41   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Vi har bekjempet en stor koloni, og det har tatt tid.

Vi tok gravemaskin og håndplukking til hjelp, og mått gjøre hele jobben selv. Ingen anleggsgartnere eller andre ville røre prosjektet siden vi ikke ønsket å bruke glyfosfat.

Er det et bestemt område eller er det overalt? Vi lagde «soner», der vi angrep på ulik måte. Der det ikke var mulig å grave, for så å plukke ut alle røtter, sørget vi for å tyne planten mest mulig. Dvs å la den vokse opp, for så å dra den opp. Da slipper den roten, som så lager nye planter... men etter en stund var den svakere, og da kuttet vi stilken og helte eddik oppi. Praktisk med hule stilker.

Vi puttet avfallet i søppelsekker (doble) og lot det komposteres i dem. Eller brant plantedeler.

Er usikker på hvor mye erstatning det er å få for noe slikt.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 18:12   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Jeg tror bir er ploktig å ta det i mot, om du har bil.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 18:32   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Tusen takk for erfaringer, Observatøren!

Det er i en begrenset del av hagen, og jeg tror ikke det er så stor risiko for at det brer seg til andre deler (bratt vestlandsopplegg). Men det bedet som er rammet er stort og har tjuetalls flotte rhododendron, så det ville vært trist å grave bort hele skiten

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 18:35   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Den smaker visst litt som rabarbra, hvis du vil ha et alternativ til å levere til brenning. Akkurat som med rabarbra så bør man ikke spise alt for mye: http://nyttevekster.wikidot.com/parkslirekne

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-21, 21:32   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Tusen takk for erfaringer, Observatøren!

Det er i en begrenset del av hagen, og jeg tror ikke det er så stor risiko for at det brer seg til andre deler (bratt vestlandsopplegg). Men det bedet som er rammet er stort og har tjuetalls flotte rhododendron, så det ville vært trist å grave bort hele skiten

Helt enig! Jeg hadde forsøkt med å holde det nede/i sjakk; du vil jo i alle fall ikke få noe annet ugress akkurat der så lenge slirekneen er der?

Det kan også være mulig å dekke det til (og la det være tildekket), men det er mer krevende når det er andre planter der du vil beholde. Og det krever at du gjør grundig utarmningsarbeid i forkant. Type luking hver 3-4uke i 1-2 sesonger, deretter tykk veiduk og bark/singel på toppen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-21, 12:36   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaring med parkslirekne?

Har ikke erfaring med Parkslirekne spesielt, er bare glad for at jeg foreløpig ikke har oppdaget det i umiddelbar nærhet av egen hage. Men på BIR koster det kun 50,- kr å levere diverse avfall som er pakket i lukket personbil. Sist kjørte jeg med kassebilen på jobb, og betalte fortsatt kun 50,- for en levering. Dersom du har (eller tilgang til å låne) type stasjonsvogn eller liknende og kan legge ned seter så får man plass til noen sekker der.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no