Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal en bok som vekker leselysten

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-21, 21:42   #1
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Anbefal en bok som vekker leselysten

Fra jeg lærte å lese til jeg var 25ish så elsket jeg å lese bøker. Alle mulige sjangere, men favoritten var nok historiske romaner. Jeg leste over alt. Du å glad jeg er for at jeg vokste opp i en tid uten smarttelefoner og kunne drømme meg bort i bøkene.

Så tok jeg en mastergrad i økonomi, og leste bare faglitteratur. Fikk barn. Svoisj 13 år senere har jeg lest en uendelig mange barnebøker, men de «voksen» bøkene jeg begynner på kommer jeg bare 30-50 sider avgårde i.

Jeg har møtt veggen og sliter med depresjon, og konsentrasjonen er ikke på topp. Jeg prøver å finne ting som gir meg glede og mestring. Går tur når formen tillater det. Jeg ønsker å komme bort fra eviglang surfing på nett. Jeg vil så gjerne finne igjen lesegleden.

Har du en bok du vil anbefale som kan bidra til å vekke lesegleden min?
På forhånd takk for tips.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 21:48   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Jeg har også fått Livet i veien, slik at det er vanskelig å lese bøker. Men i fjor fikk jeg Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet, Heidi Linde. Den greidde jeg å sluke, og det var en helt fantastisk følelse. (Samt at boken var god underholdning.)

Sånn ellers så hører jeg en del radio for å øve på å ta inn innhold, og nå har jeg avansert til lydbøker. Steg for steg.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 21:55   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Da vil jeg anbefale All Souls Trilogy av Deborah Harkness Lettlest og med så mye historie at det er en fryd. Det er fantasy også, men ankret i virkeligheten. Elsket den!

Hvis du liker kjærlighetsromaner så vil jeg anbefale å velge noen skikkelig lettleste. Det er hva jeg pløyer gjennom når jeg ikke orker annet og trenger en pause. På Amazon finnes det et hav av dem, hvis du leser engelsk. Nicholas Sparks og Nicholas Evans er et par tips.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 22:03   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

En rekke avbrutte forsøk
Papillon
Hjertets usynlige stormer

Disse fenget meg veldig, på hver sin måte. Den første er mest lettlest, med korte morsomme kapitler.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 22:08   #5
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Full spredning av Nina Lykke er lettlest og velegnet til å vekke leselyst, syntes jeg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 22:31   #6
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

En eldre bok, men om du ikke har lest Vindens skygge anbefaler jeg denne.

Britt Karen Larsen, Fuglene tar ikke telefonen. Korte noveller om kvinner i alle aldre. Noen fine, noen vonde.

Paula av Isabel Alende.

Jeg flirte godt av Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet.

Lykke til med å finne tilbake til leselysten.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 22:32   #7
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Alt av Jon Kalman Stefansson, men det er smart å begynne med trilogien 'Historien om gutten'.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:06   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Jeg liker Terry Pratchett og Neil Gaiman.
Good omens er fantastisk.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:10   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Ekko av en venn, Ingvar Ambjørnsen. Liten Elling-bok. Var så fin at jeg måtte lese den sakte og porsjonere den ut, så den kunne vare litt.

Skal lese Yoko Ono er en sjarlatan, som kommer etter den. Har ikke kommet så langt, ennå.

Bli også gjerne med i Facebook-gruppen Elling-nytt. Forfatteren selv og forleggeren hans har gruppa. Står endel små-tekster der. Mye fan-prat, også, men det er altså også originalt stoff fra forfatteren.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:17   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Full spredning av Nina Lykke er lettlest og velegnet til å vekke leselyst, syntes jeg.

Den har jeg også akkurat lest, og likte den veldig godt. Man fikk lyst til å lese mer. Nei og atter nei av samme forfatter var også bra.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 23:23   #11
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Kanskje du burde snakke med noen, Lori Gottlieb.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 00:23   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Det kommer jo litt an på hva du liker selvsagt, men jeg kan anbefale Napoli-kvartetten av Elena Ferrante ("Mi briljante venninne" etc).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 00:35   #13
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Tusen takk for mange gode tips! Lagrer de i huskelista i Bibliofil appen.

Sjangermessig slukte jeg så og si alle sjangere før.

Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet, Heidi Linde, leser jeg faktisk akkurat nå etter at en bekjent anbefalte den på Instagram. Det er den boka jeg har kommer lengst i de 10 siste åra og den kommer til å bli fullført. Humoristisk og gjenkjennelig bok.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 09:05   #14
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten



Da er kanskje En rekke avbrutte forsøk noe for deg, den er kjempemorsom.

Jeg skulle inn og anbefale Elena Ferrante, det er den eneste bokserien jeg har blitt så oppslukt av at jeg ikke har fått sove midtveis i boka, de siste årene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 09:15   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Opprinnelig lagt inn av Plingo, her.

Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet, Heidi Linde, leser jeg faktisk akkurat nå etter at en bekjent anbefalte den på Instagram. Det er den boka jeg har kommer lengst i de 10 siste åra og den kommer til å bli fullført. Humoristisk og gjenkjennelig bok.

Humoristisk og gjenkjennelig er akkurat det jeg tenker om bøkene til både Heidi Linde og Nina Lykke. Det er noe godt med å lese om damer midt i livet som ikke lever helt perfekte liv.

Jeg ser at Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet har fått mye hard medfart av mange, også her på FP. Men jeg er en enkel sjel og synes den var ålreit.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 09:17   #16
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Erlend Loe vekker leselysten hos meg, og etter stillstand i lesing hos meg også har jeg begynt på 'Helvete', humrer og koser meg.


Sist redigert av Galathea : 11-05-21 kl 11:54.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:20   #17
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 423
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Alt av Jon Kalman Stefansson, men det er smart å begynne med trilogien 'Historien om gutten'.

+1 på Gutten! Så vart og vakkert, helt fantastisk nydelig skrevet, og kjennes helt inn i beinmargen.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:28   #18
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Men som ingen treng, Frode Grytten. Novellesamling.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:33   #19
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Hvis du leser engelsk vil jeg på det varmeste anbefale "The Offing" av Benjamin Myers - noe av det nydeligste jeg har lest på lange tider.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:54   #20
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en bok som vekker leselysten

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

+1 på Gutten! Så vart og vakkert, helt fantastisk nydelig skrevet, og kjennes helt inn i beinmargen.

Her og! Det er noe av det beste jeg noen gang har lest. Men jeg kastet meg over den på et tidspunkt da lesemuskelen min var godt trent. Og det tror jeg var noe av nøkkelen til at den var helt altoppslukende. Den kan kanskje være litt tung å bruke til å sveive i gang leselysten igjen.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no