Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-21, 16:49   #1
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Ja, altså. Etter en veldig vellykket ankerstrøye fra Periteknit til meg selv (genser), så gikk jeg med friskt mot i gang på en weekend slipover. Vendepinner og opplukking av masker gikk som en lek. Gleden var stor når alt kunne samles på en rundpinne, og det bare var å gønne på med runde etter runde. En mørk kveld i stuen og tv. Vel, i dagslys, så viser det seg at jeg er to ulike personer før og etter rundpinnen.

Må jeg bare rekke opp alt og gi hele skiten til mamma? Eller kan dette reddes noe med vask og massiv damping?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-21, 16:51   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Jeg strikker mye lausere fram og tilbake enn rundt (det er vrangomgangen som blir for laus). Nå har jeg skjønt at jeg må bruke tynnere pinne når jeg strikker fram og tilbake, men før har jeg bare latt det være og levd med at det ikke ser likt ut. Har tenkt på det som en fin effekt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-21, 16:55   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Takk, Stompa. Det kan være en fin effekt. Kunstnerisk frihet.
(Noterer meg tipset og mindre pinne til senere).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-21, 17:03   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Jeg erfarer det samme. Jeg strikker mye løsere, spesielt på vrangen. Annen tykkelse på pinnene var lurt. Kunstnerisk frihet er en fin tanke, den bruker jeg mye til å forklare diverse i strikketøyet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-21, 17:04   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Eg veit det er ein del som bruker skrupinner og strikker med mindre pinne på vranga, for å få det jamnt. Eg gjer ikkje det, men eg strikker stramt på vranga og.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-21, 23:54   #6
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Jeg strikker mye løsere når jeg strikker vrang tilbake så jeg har lært meg å strikke rett tilbake også. Da blir det mye jevnere. Hvis du ikke får til det anbefaler jeg å gå ned en pinne når du strikker tilbake.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-21, 07:32   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg strikker mye løsere når jeg strikker vrang tilbake så jeg har lært meg å strikke rett tilbake også. Da blir det mye jevnere. Hvis du ikke får til det anbefaler jeg å gå ned en pinne når du strikker tilbake.

Jeg fant en video! Ikke ante jeg at det var en ting. Skal sette meg ned og øve en mørk kveld...tusen takk!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-21, 10:34   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.931
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Linke til den videoen, please!

Jeg strikker også løsere på tilbakeveien/vranga, og bruker forskjellige pinner (gjerne lange rundpinner selv om jeg strikker frem og tilbake). Akkurat i disse dager bruker jeg 3,5 på rett-omgangen og 3,0 på vrangomgangen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-21, 13:28   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Jeg har etter noen års frustrasjon blitt bedre på å strikke løsere rett og litt strammere vrangt, slik at det nå ser ok ut, uten spesielle virkemidler.
Det hender jeg ser det selv på drevne strikkere som petiteknit, at det er "striper" på bildene, så tydeligvis et ganske utbredt fenomen/problem.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-21, 21:09   #10
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Linke til den videoen, please!

Jeg strikker også løsere på tilbakeveien/vranga, og bruker forskjellige pinner (gjerne lange rundpinner selv om jeg strikker frem og tilbake). Akkurat i disse dager bruker jeg 3,5 på rett-omgangen og 3,0 på vrangomgangen.

https://youtu.be/nxcbm49TFNU

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-21, 23:49   #11
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.453
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Kan dere legg ut bilder av hva dere snakker om? Når dere synes det blir forskjell?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-21, 00:11   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 41
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Her har jeg strikka fram og tilbake på den delen av arbeidet som er til høyre i bildet, og så samla arbeidet på en pinne etter å ha avslutta en kort knappestolpe. Maskene er vesentlig strammere her, til venstre i bildet. Det stresser meg ikke noe særlig, det jevner seg noe ut i vask. Med større pinnestørrelse må jeg bruke forskjellig størrelse på rett- og vrangsida, for da blir forskjellen for stor. Det på bildet er pinne 3,5.

4892F7EB-FF64-480D-9CA0-9BB057DFEE5F.jpg

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-21, 08:13   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Hos meg som er helt nybegynner, så er det stor forskjell, frem og tilbake er det mye løsere og større masker, mens rundt og rundt, er det jevnt og fint. Jeg lurer fortsatt på om jeg skal rekke skiten opp igjen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-21, 13:55   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.453
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Takk for bilde!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-21, 23:01   #15
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Krise? Glattstrikk frem og tilbake vs rundt og rundt

Jeg har samme problem og går alltid opp 1/2 til 1 pinnestørrelse når jeg går fra glattstrikk til rundt og rundt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no