Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Etablere grønnsakshage for dummies

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-21, 14:20   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Etablere grønnsakshage for dummies

Frøkna og jeg har lyst på grønnsaker og bær i hagen.
Vi har ingen erfaring, men har kommet frem til at pallekarmer er fint.

Vi ønsker å bygge opp i ulike nivåer, bakken er flat, men sette flere karmer oppå hverandre, jeg liker å jobbe i arbeidshøyde og ikke krabbe rundt på knærne.

Så kommer spærsmålene:
1. Hva er det ideelle å sette karmene på? Bygge egen platting eller sette de på pall!? Må man da tette pallen?

2. Hva kler man pallekarmene med på innsiden? Spesiell type duk?

3. Iom vi skal ha 2 og 3 høyder, fyller man jord fra bunnen av eller kan man bruke annen fyllmasse i bunnen?

4. Hva slags jord bruker man?

5. Hva er enkelt å få til fort? Vi ønsker krydderplanter, jordbær. Og det stoppet kreativiteten. Så forslag mottas. Vi har stor plass vi ser for oss 5 - 6 karmer. Mulig vi også må ha mitt blomster for å fylle på.

6. Vi er plaget med snegler! Hvordan unngå at disse spiser opp avlingen vår? Er det planter de skyr? Jeg har spart eggeskall i flere måneder, så jeg tenker å strø på det, men har nå hørt at det bare er tøys..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 14:21   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Og bær!
Jeg ønsker meg rips, stikkelsbær og solbær, men plantene som selges er så små! Hvor lang tid tar det før man kan høste fra et velbugnende bærtre? (utålmodig..)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 14:57   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

1) sett dem på jord, da blir det mindre arbeid med vanning, og etterhvert vil de lengste røttene kunne søke ned i jorda.
2) hvis du kler med barkduk e.l. så varer kassene lengre, men jeg liker ikke å bruke plastikkmaterialer, så jeg lar bare være.
3) Kommer an på hva du skal dyrke. Gulrøtter må ha dypere jord enn jordbær. Men uansett kan du gjerne legge et lag med kvist og kvast, noen halvråtne greiner o.l. i bunnen. Når disse råtner så frigjør de næringsstoffer, og de hjelper også til med å holde på vann.
4) Det er det store spørsmålet. Av miljøhensyn må man unngå torv - og torv er heller ikke optimalt for plantene. Men mye av den torvfrie jorda fra plantasjen og hageland er veldig tung og "feit". Har hørt gode ting om den torvfrie fra felleskjøpet, men det kan være leveringsproblemer. Mange avfallsstasjoner lager jord/kompost av hageavfall som folk leverer. Denne kan være veldig bra.
5) Sukkererter og beter går fortsatt fra frø, du kan fortsatt sette poteter og få en del avling hvis du velger tidlige sorter (fra gammelt av jonsok/sthans fristen for å sette potet). Hvis du kjøper planter så går det bra med cherrytomater også (hvis du bor et sted hvor det er sånn noenlunde varmt). Tomatene setter pris på eggeskall.
6) Sneglekant øverst på pallekarmen er skikkelig effektivt. Det er veldig få snegler som klarer å klatre forbi kanten.
7) Vi har fått litt avling det første året på alle bærbuskene vi har plantet. Ikke mye, bare akkurat så mye at man får en smak. 1-2 år etterpå er det bra avlinger på de fleste.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 15:21   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Det gajamor sa.

Poteter, jordskokk og rabarbra er takknemlig å dyrke. Må bruke sertifiserte settepoteter. Tror det fremdeles fins litt rundt om (hagesentre, Felleskjøpet) selv om det er litt sent på våren å kjøpe. Jordskokk fås lettest i jordskokkgrupper på Facebook.

Bønner er enkle å få til. Gresskar er morsomt, men krever at du passer på litt, de trenger mye sol, vann, næring.

Agurkurt er en spiselig blomst som er lett å få til, men også sprer seg lett.

Løk, gulrot, kålvekster krever at du har fiberduk over, eller får du lett gulrot-/ løk-/ kålfluer som legger egg, og larvene eter vekstene dine. Passer du på det, går det fint. Løk kan (og bør) du kjøpe som setteløk og ikke frø såherårs, men er uansett lettere å få til enn frø. Skal få satt mine, etterpå.

Vil du jukse litt er det endel annonser nå på Facebook og Finn fra de som har sådd frø og nå har for mange.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 15:28   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Jeg synes denne bloggen har masse gode tips til ferskinger: https://mariaberghestad.no/blogg

Og henger her for ideer. Vi holder på å planlegge det samme. I tillegg til drivhus som skal bygges.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 15:55   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Poteter, grønnkål, gulrot, persille, jordbær, reddiker, salat er takknemlige vekster å dyrke.
Sukkererter også, de må ha noe å klatre på.

Om du kjenner noen med hest eller dyrehold kan du fylle bunnen av pallen med hestemøkk og flis, eller rasksilo.

Squash er morsomt. Men de tar mye plass, så da går det en hel pallekarm til det.
Mais er også morsomt.
Kjøp småplanter på FK eller hagesenter så kommer dere raskere igang. Om du bor på et sted der det ikke er frost om natta også om sommeren kan du prøve frilandstomat og evt agurk. Det er VELDIG moro!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 21:00   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

2) Glemte å si at det kan være lurt å legge noen lag med papp i bunnen. Det holder ugresset unna de første årene, samtidig som det gir mat til meitemarken.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 21:27   #8
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Jeg har nettopp laget meg pallekarmer med nyttevekster nå. Har to karmer i høyden stående på bakken. Om du skal ha tre i høyden anbefaler jeg å ha annen fyllmasse nederst. Jeg hadde papp i bunnen, så litt kvister (hadde ikke så mye å ta av), så jord. Det gikk 20 40 liter sekker på tre store pallekarmer, og da var det fortsatt plass til en del mer jord.

Jeg er så heldig å ha Magica i nærheten så hun forsynte meg med tomatplante, agurkplante, brokkolier og en stor bunt gressløk. I tillegg har jeg sådd litt bladsalat og en pallekarm med jordbærplanter. Så har jeg planter krydderurter (ferdige planter) i en blomsterkasse på verandaen, oregano, mynte og basilikum. Veldig spent på hva som kommer etterhvert og om jeg greier å holde liv i de. Nå står alle ved inngangspartiet så da er det lett å huske på å vanne når jeg kommer hjem fra jobb.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 08:36   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Tusen takk for supre ideer og råd alle!
Mye gøy man kan plante.

Og gode tips mtp jord, jeg må ha noe fyllmasse hvis ikke blir det enorme mengder jord.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 10:50   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Kan du kjøpe kompostjord på nærmeste avfallsstasjon? De komposterer hageavfallet og selger jorda. Da koster det ikke sååå mye heller.
Jeg synes koriander er fin å få til, men jeg har mye på verandaen, de trenger ikke egne grønnsakshager egentlig. Jordbær, salat, spinat koriander, tomater, paprika etc har jeg bare plantet i krukker og liknende på verandaen. Jordskokk også, i potetkrukker. Jordskokk sprer seg noe fryktelig, så fint å ha dem i pallekarmer/potetkrukker. Har en pallekarm i hagen med gulerøtter. Har ikke opplevd noe problemer med at de har blitt spist opp og har gjort det i et par år nå.
Det du vil ha av busker, kjøp det nå og så brått er de klare og større. Det som er så greit med hage er at du kan kjøpe ting, plante og så mens du driver med andre prosjekter så vips har du glemt at du ventet på noe og så er det klart!

Du kan også legge hageavfall i bunnen av pallekarmene, oppkappede grener, løv etc etc. Det blir fin jord etterhvert og gir naturlig næring til jorda. Anbefaler også å lese deg opp på godvar.no om levende jord og flinke planter.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 11:24   #11
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

PS! Sjekk også finn.no for busker som gis bort mot at du graver dem opp.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 11:40   #12
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Etablere grønnsakshage for dummies

Ikke tenk bare på hva som er moro og mulig å plante, men også på hva som faktisk blir spist.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no