Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-17, 13:15   #141
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

er det jeg tenker. Helt uakseptabelt.

Og så skjønner jeg jo mer nå av hvorfor dette med lærergaver har blitt en slik greie at folk skriver leserinnlegg om det- det må jo åpenbart finnes altfor mange foreldre der ute som ikke har fått utdelt særlig mye av dømmekraft og sunn fornuft. Min måte å være klassekontakt på , og samle inn til klassekasse på, er det lureste, tror jeg. Slik gjør man det, se og lær:
Sender en hyggelig e-post der man skriver at klassekontaktene har lyst til å ha en liten klassekasse som kan brukes til småting (pepperkaker, gløgg, quizpremier...) på juleavslutning for klassen, evt. til blomster til lærerne ved skoleslutt.
-Fastsetter en sum, max 100 kroner pr. elev pr. år.
-Understreker at det er helt frivillig å betale inn til klassekassen
-Kjøper en liten gave/blomst til lærer når man ser hvor mye som er igjen av beløpet på vårparten
-Skulle det være mye penger igjen, betyr det ikke at lærerne skal ha stor gave, da følger pengene klassen til neste år, eller man bruker de til å kjøpe noe snacks til dem siste skoledag.

Jeg har vært klassekontakt flere ganger, og har kjørt dette opplegget med stor suksess alle gangene. Det kan selvsagt hende noen sitter hjemme i stua og snurter over 100 kroner som de kan velge selv om de skal betale inn, men det gir jeg blaffen i. Jeg purrer aldri, og jeg kjøper aldri ekstraavagante gaver til lærerne. En blomsterbukett til rundt 100-lappen er det jeg har gått for.

Det er sånn det er blitt gjort hos oss også. Denne gangen var det noen foreldre som klagde over at pengene skulle vippses over, så det måtte også orges med konvolutt hos lærer...........

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 17:41   #142
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Her skal pengar sendast i konvolutt med ungens navn på, slik at dei kan krysse oss ut på lista. Eller vippsast. Og når pengane ikkje kjem er det dermed enkelt å gå å mase på den stakkaren som ikkje betalte inn.

Det er blitt forsøkt å ta dette opp i fau, men det vart sagt at dette var ein ikkje sak. Så det så.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 17:42   #143
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Hahahhaaa, gaven læreren ba ungene ta med penger til var til en assistent jeg aldri har hørt navnet til engang. Det er så teit, det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 17:42   #144
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Her skal pengar sendast i konvolutt med ungens navn på, slik at dei kan krysse oss ut på lista. Eller vippsast. Og når pengane ikkje kjem er det dermed enkelt å gå å mase på den stakkaren som ikkje betalte inn.

Det er blitt forsøkt å ta dette opp i fau, men det vart sagt at dette var ein ikkje sak. Så det så.

Da hadde jeg blitt prinsippfast og ikke betalt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 18:37   #145
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Her skal pengar sendast i konvolutt med ungens navn på, slik at dei kan krysse oss ut på lista. Eller vippsast. Og når pengane ikkje kjem er det dermed enkelt å gå å mase på den stakkaren som ikkje betalte inn.

Det er blitt forsøkt å ta dette opp i fau, men det vart sagt at dette var ein ikkje sak. Så det så.

Der hadde jeg sett det som en oppgave å sørge for å ikke betale sånn at det måtte bli en sak utav det. Sånn at de som ikke kan betale slipper.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 19:18   #146
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Eg betalte ikkje. Og fekk fau i eine klassen til å ta det opp på faumøtet. Men det var ikkje eit tema. Det var sånn det var. Og det har gått ein liten f... i meg, så eg vil ikkje betale. Ex gjorde det då. Eg ser heller ikkje kva pengane har gått til, og det blir eg og litt gretten av. 100,- i året burde gje noko tilbake.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 22:13   #147
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Her skal pengar sendast i konvolutt med ungens navn på, slik at dei kan krysse oss ut på lista. Eller vippsast. Og når pengane ikkje kjem er det dermed enkelt å gå å mase på den stakkaren som ikkje betalte inn.

Det er blitt forsøkt å ta dette opp i fau, men det vart sagt at dette var ein ikkje sak. Så det så.

Det er overhodet IKKE en ikke-sak. Det der er ikke lov! Det bryter med både gratisprinsippet og de normale omgåelsene av gratisprinsippet i form av frivillige gaver. Henvis FAU til FUG om de ikke tror deg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 23:35   #148
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Litt på sida, men her må 10. klasseforeldra betale 400,- pr pers for å delta på avslutningsfest for 10. klasse. Dette fordi det er tradisjon med middag, og då innleigd kokk og servitørar. Har prøvd å ta det opp, men "sånn har vi alltid gjort det" ... Og det er skulen v. rektor som har sendt ut invitasjonen. (Eg har ikkje 10. klassing i år, men har fått tilsendt invitasjonen med spm om å ta det opp politisk, noko eg planlegger å gjere!) Innspel til gode argument?

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 23:50   #149
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Litt på sida, men her må 10. klasseforeldra betale 400,- pr pers for å delta på avslutningsfest for 10. klasse. Dette fordi det er tradisjon med middag, og då innleigd kokk og servitørar. Har prøvd å ta det opp, men "sånn har vi alltid gjort det" ... Og det er skulen v. rektor som har sendt ut invitasjonen. (Eg har ikkje 10. klassing i år, men har fått tilsendt invitasjonen med spm om å ta det opp politisk, noko eg planlegger å gjere!) Innspel til gode argument?

I alle dager! Her er det tradisjon at 8. klasse foreldrene sammen med noen elever ordner fest for 10. klasse, men det er helt enkelt. Er underholdningen som er i fokus, og den er det elevene selv som står for i stor grad.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 00:02   #150
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Gratisprinsippet, Tante Sofie. Det skal være gratis å gå på skole i Norge. Det inkluderer fellesarrangementer også. Her må skolen ta hele regninga, noe som ville være så uvettig bruk av kommunale midler at rektor burde anmeldes, eller avvikle ordningen. Ordningen kan videreføres dersom noen bidrar med midler til å gjennomføre, men alle må få delta uavhengig av om de har betalt eller ikke. Midlene som er gitt som gave må fordeles på alle.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 00:21   #151
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Rektor påstår at regelverket om gratisprinsippet ikkje gjeld skuleavslutningar.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 05:06   #152
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Rektor påstår at regelverket om gratisprinsippet ikkje gjeld skuleavslutningar.

Strengt tatt er det vel sant. Rektor hos oss sier at alt det inviteres til i skolesammenheng skal omfattes av det regelverket ved hans skole. Så der er skoleledere litt ulike. Jeg synes det er ansvarsfraskrivende å ikke ville ta i den typen pengekrav som du beskriver der.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 07:26   #153
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Rektor påstår at regelverket om gratisprinsippet ikkje gjeld skuleavslutningar.

Nja, den der skal jeg få sjekket for deg. Plutselig tilbake!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 07:45   #154
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Strengt tatt er det vel sant. Rektor hos oss sier at alt det inviteres til i skolesammenheng skal omfattes av det regelverket ved hans skole. Så der er skoleledere litt ulike. Jeg synes det er ansvarsfraskrivende å ikke ville ta i den typen pengekrav som du beskriver der.

Det er det vel ikke? Ja, det hadde stemt dersom det var foreldrene eller elevene som arrangerer. Men dersom det er skolen ved rektor som arrangerer og inviterer så mener iallefall jeg det bør omfattes av gratisprinsippet.

Her tror jeg det er 9.klasse som baker til skoleavslutningen for 10. Har ikke hørt at det koster noe å delta.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 08:48   #155
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Rektor påstår at regelverket om gratisprinsippet ikkje gjeld skuleavslutningar.

Det har vel kanskje med at skoleavslutninger er frivillige, og ikke en del av det obligatoriske undervisningsopplegget?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 08:49   #156
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Uansett er det et ekskluderende tiltak, skremmende at rektor ignorerer dette.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 09:02   #157
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Uansett er det et ekskluderende tiltak, skremmende at rektor ignorerer dette.

Definitivt.

Her klarte man å putte over 40 sjetteklassinger på toget tur/retur Trondheim-Bodø, to netter med overnatting og mat til hele bunten, på tre ukers varsel, fullt finansiert, uten obligatorisk foreldrebetaling (dekket av tidligere innsamlede midler i klassekassa fra lodd- og kakesalg etc, bedriftssponsing og noe privat sponsing), da ei gruppe fra klassen vant den regionale FLL-konkurransen og gikk videre til den skandinaviske finalen.

Altså jeg skjønner at bedrifter ikke har interesse av å sponse en skoleavslutning, men de har tross alt hatt tre år på seg til å samle inn 400 kr per elev, til et planlagt arrangement. Store ungdommene, de hadde alltids klart å gjøre en dugnadsinnsats og få inn penger slik at alle skulle kunne delta uten å måtte tenke på om foreldrene har råd eller ikke.

Ja, etter å ha lest denne tråden og skjønt hvor mye rar praksis det finnes der ute, så skjønner jeg også litt mer av misnøyen i innlegget.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 09:03   #158
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det har vel kanskje med at skoleavslutninger er frivillige, og ikke en del av det obligatoriske undervisningsopplegget?

Det er jo en sannhet med store modifikasjoner da. Et felles arrangement i regi av skolen bør og skal være åpent og tilgjengelig for alle. Det å ekskluderes, av økonomiske hensyn, fra fellesskapet som ligger i en felles feiring av avsluttet grunnskole er noe skolen må ta på alvor. Jeg synes det er helt hårreisende at rektor uttaler seg slik.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 09:04   #159
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er jo en sannhet med store modifikasjoner da. Et felles arrangement i regi av skolen bør og skal være åpent og tilgjengelig for alle. Det å ekskluderes, av økonomiske hensyn, fra fellesskapet som ligger i en felles feiring av avsluttet grunnskole er noe skolen må ta på alvor. Jeg synes det er helt hårreisende at rektor uttaler seg slik.

Enig. Men jeg tenkte meg at det sikkert er begrunnelsen de bruker for å forsvare det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-17, 09:38   #160
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Litt på sida, men her må 10. klasseforeldra betale 400,- pr pers for å delta på avslutningsfest for 10. klasse. Dette fordi det er tradisjon med middag, og då innleigd kokk og servitørar. Har prøvd å ta det opp, men "sånn har vi alltid gjort det" ... Og det er skulen v. rektor som har sendt ut invitasjonen. (Eg har ikkje 10. klassing i år, men har fått tilsendt invitasjonen med spm om å ta det opp politisk, noko eg planlegger å gjere!) Innspel til gode argument?

Som Nenne sier, gratisprinsippet. Du kan rett og slett bruke det som står på udir.no sine sider:

Sitat:

Gratisprinsippet i grunnskolen er regulert i opplæringsloven § 2-15. Der står det at kommunen ikke kan kreve at elevene eller foreldrene dekker utgifter i forbindelse med grunnskoleopplæringen. Dette gjelder både undervisningsmateriell og faglige og sosiale aktiviteter som skolen arrangerer som en del av opplæringen. Skolen og kommunen kan heller ikke kreve egenbetaling for aktiviteter som er en del av opplæringen, men som foregår utenfor skoletiden.

(min utheving)

https://www.udir.no/regelverk-og-til...tisprinsippet/

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no