Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Moped vs. elsykkel

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-12, 16:46   #1
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Moped vs. elsykkel

I en tid med opptrapping av bompenger trenger jeg et alternativt transportmiddel. For de som er lokalkjent i Bergen: gjelder strekningen øvre sædal - bryggen. Altså ca 6 km, høydeforskjell 600 m.

Alle motbakkene gjør at jeg vurderer elsykkel vs. brukt moped. Har testet elsykkel og det gir skikkelig drahjelp. Som å sykle bortover når man har en solid motbakke. Fordeler slik jeg ser det:
-kan brukes i sykkelfelt/sykkelsti
-minimale eierkostnader
-praktisk lademulighet (kan ta ut batteriet,lade hjemme)

Ulemper:
-tar ca dobbelt så lang tid som Moped
-en viktig del av strekningen foregår i veien
-mye drittvær: lurer på om jeg gidder å ta sykkelen når det er sønnakuling og øsregn hver dag i hele høst.

Moped (har aldri kjørt det tidligere):
Fordeler:
-raskere enn elsykkel
-jeg har en arbeidstid som gjør at jeg unngår rushtrafikken
-større sjanse for å bruke det daglig pga merkomfort

Ulemper:
-kostnader (kan noen si noe om fastekostnader/rep. kostnader/drivstoff?)
-sertifikat - det trenger man vel? (kostnader..)
-må sykle på hovedvei - dog maks 50 km/t fartgrense på de fleste strekningene.
-sikkerhet: større fare for trafikkulykker?
-generellt: anbefalinger: kan noen gi tips til brukte mopeder som er bra, driftssikre og så sikre (retningsstabilitet etc) som mulig?


Håper på synspunkter, gjerne basert på erfaringer!

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 00:26   #2
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Moped er jo superdupert.
Koster lite i drift også.

Men sykkel er jo selvsagt billigere...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:02   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Åh, jeg ønsker meg så inderlig en el.sykkel. Har du sett noen til salgs i Bergensområdet, eller ser du på nett?

I spørsmålet om hva du vil velge, må du jo tenke på hvordan du ønsker å komme deg frem til jobb. Skal du være sporty eller ikke ( ), har du dusjemuligheter på jobb, om du skulle trenge det? Jeg tenker at selv om du får litt drahjelp på sykkelen, så må den jo ikke være påslått hele tiden, og du vil jo få en treningseffekt av å sykle, som du kan justere selv etter dagsformen. Det blir jo nesten litt to-i-en med en slik sykkel. Du kan både streame avgårde uten å streve for mye, og du kan sykle, - og det uten lappen, veiavgifter, bompenger osv.

Har du sett på ruten til jobben din, om hvilke snarveier som finnes, og hvor kjapt du kan komme deg dit med sykkel vs moped?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:18   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Elsykkel har jeg ikke greie på, men jeg hadde en moped en gang. Den var best.

En sånn en - men min var hvit. Og med el-start. Jeg kjørte på veier opp til 70 km/t, gikk helt fint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:20   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Forresten tror jeg ikke du trenger moped-lappen hvis du har førerkort for bil, men jeg er ikke helt sikker.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:20   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Har du lappen på bil, kan du kjøre moped.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 21:46   #7
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Moped vs. elsykkel

Det er 6 km til jobb inkl noen heftige motbakker.
Moped i disse motbakkene kan lede til masse farlige forbikjøringer. Hadde de bare gått 10 km/T raskere enn 45 km/t ville ikke det vært noe problem.

Det er sykkelfiler så det kan gå greit med elsykkel. Testet en ecoride elsykkel og det ga skikkelig drahjelp i motbakkene! Nesten absurd følelse. Dog finnes det ennå mye bedre elsykler: Wisper 905 (ca 15 000,-).

DM: du kan konvertere egen sykkel til elsykkel! Hos importøren koster konverteringskit 6000,- : http://www.ecoride.no/3-easyeco-el-sykkel-kit

MEN man kan importere akkurat det samme kitet direkte selv, 4000,- billigere! http://www.mantor.info/Hobbyhjornet/Ebike/ebike.htm

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no