Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Sterkere lys

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-11, 16:49   #1
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sterkere lys

Trenger sterkere lys på bilen min, har desverre ikke xenon. Må derfor prøve noen andre varianter. Tenker på Phillips Xtreme Vision pære kombinert med lysforsterker.

Noen som vet om dette er lovlig? Lysstyrken blir vel farlig nær xenon...

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:50   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: sterkere lys

I siste Motor er det en artikkel om hvordan man kan få mer ut av lysene ved å sette inn en lysforsterker. Man skal selvsagt ikke stole blindt på noen, men jeg vil tro at NAF ikke ville skrevet om dette hvis det var ulovlig.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 10:54   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sterkere lys

Hvordan en "lysforsterker" fungerer vet jeg ikke - relé og tykkere kabler som gir kraftigere spenning til lysene såframt batteriet kan levere det? God spenning til lysene er viktig. Tips kan jo være å sjekke spenningen som går inn til lysene - mens motoren er i gang. Bør vel ligge på godt over 13V. Spenningsfall er ikke uvanlig i en del biler vil jeg tro, der det er lagt opp løsninger slik at man får en ganske lang vei fra strømkilde til lykt. Man bør sjekke dette før man monterer nytt relé og kabler, for hvis spenningen i utgangspunktet er dårlig vil det jo nøvendigvis ikke hjelpe. Viktig å sjekke med bilen i gang, ettersom spenningen da normalt sett er høyere enn spenningen fra batteriet...

Rent lysstyrkemessig har man vel ikke lov å øke mer enn 10 % fra det originalt spesifiserte så vidt jeg husker. Dette bruker ofte å stå på lykta.

Få bryr seg vel i dag og monterer vel omtrent hva som helst - inkludert en del jalla Xenon-sett som de aldri justeres riktig... (ettermontering av Xenon er jo ellers ikke lov, hvis det ikke samtidig monteres automatisk regulering - hvilket gjerne er veeeldig mye jobb på de fleste bilene). Videre blir det da å fikle igjen når bilen skal inn på PKK....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 00:13   #4
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sterkere lys

Jeg satte inn 100W H4 fra biltema, om de er e-merket (og dermed strengt tatt lovlige) har jeg ikke giddet å sjekke, det var farlig dårlig lys på bilen i utgangspunktet, nå ser jeg hvor jeg kjører, det kan umulig være negativt.
Jeg har med et par vanlige H4 i blien, for alle tilfellers skyld, sånn at jeg kan spille dum og bytte på stedet om jeg skulle få påpakk for det i en teknisk kontroll.
Så langt har jeg brukt dem i et år uten problemer.
I tillegg har jeg par sånne, med 100W H1, så nå har jeg ganske godt lys.

(Husk at du må ha relé som tåler 2x100W, eller to som tåler 2x55W hvis du skal ha 100W i ekstralys)

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:04   #5
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Sterkere lys

Bare husk at dem du møter når det er mørkt også skal se noe Sir_Limpalot...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:17   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sterkere lys

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Bare husk at dem du møter når det er mørkt også skal se noe Sir_Limpalot...



Jeg er lei av å bli blendet av annenhver bil som kjører forbi.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:35   #7
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sterkere lys

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Bare husk at dem du møter når det er mørkt også skal se noe Sir_Limpalot...


Opprinnelig lagt inn av Neket, her.



Jeg er lei av å bli blendet av annenhver bil som kjører forbi.

Jada, og dårlig justerte lykter kjører jeg IKKE med, har til gode at noen blunker med lysene til meg fordi de tror jeg har på fulltlys, så jeg tror ikke det er et stort problem.
Jeg irriterer meg også over folk som kjører rundt med dårlig justerte lykter, som lyser i hytt og pine, for ikke å snakke om å kjøre med grøftespredere/tåkelys på!

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 14:08   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sterkere lys

Hvis dette har kommet over tid, kan det også ha noe med dårligere nattsyn å gjøre, f.eks. grå stær ( ved grå stær blir man ofte bl.a. også lettere blendet, så et tegn kan være at man syns folk nå til dags er mye dårligere til å justere lyktene sine.. )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:01   #9
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Sterkere lys

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Jada, og dårlig justerte lykter kjører jeg IKKE med, har til gode at noen blunker med lysene til meg fordi de tror jeg har på fulltlys, så jeg tror ikke det er et stort problem.
Jeg irriterer meg også over folk som kjører rundt med dårlig justerte lykter, som lyser i hytt og pine, for ikke å snakke om å kjøre med grøftespredere/tåkelys på!

For ikke å snakke om DE JÆVLENE som står parkert langs veien med kjørelysene på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det får meg til å tilte fullstendig...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no