Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Ta lappen som godt voksen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 16:17   #1
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Ta lappen som godt voksen

Jeg vet at det er en god del tråder om det å ta lappen, men jeg har en del spørsmål som det er enklere å samle i en egen tråd.

Jeg er godt voksen, 30+, er det da sånn at jeg ikke trenger trafikalt grunnkurs?
Må jeg ta teorikurs gjennom trafikkskole eller kan jeg pugge hjemme å så ta prøven?
Hvor mange kjøretimer er obligatorisk?
Jeg gruer meg grønn for å kjøre bil, noen tips for å komme meg gjennom første time bak rattet?

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 16:22   #2
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Ta lappen som godt voksen

Nytt fra juli 2009: Er du fylt 25 år trenger du ikke trafikalt grunnkurs. Du må likevel ha førstehjelpskurs (redningskurs) og mørkedemonstrasjon. Tar du praktisk prøve mellom april og november trenger du ikke mørkedemonstrasjon, men førerkortet blir begrenset til 1. mars året etter, og du må da ta mørkedemonstrasjonen for å få varig gyldig førerkort. (ihvertfall her i nord)

Under øvelseskjøring må du ha med bevis som sier at du har lov til å øvelseskjøre, husk aldersbevis. Det er ditt ansvar å ha beviset, det er ditt "førerbevis".

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 23:33   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta lappen som godt voksen

Opprinnelig lagt inn av Neados, her.

Jeg vet at det er en god del tråder om det å ta lappen, men jeg har en del spørsmål som det er enklere å samle i en egen tråd.

Jeg er godt voksen, 30+, er det da sånn at jeg ikke trenger trafikalt grunnkurs?
Må jeg ta teorikurs gjennom trafikkskole eller kan jeg pugge hjemme å så ta prøven?
Hvor mange kjøretimer er obligatorisk?
Jeg gruer meg grønn for å kjøre bil, noen tips for å komme meg gjennom første time bak rattet?

Du trenger ikke trafikalt grunnkurs om du er over 25 år.
Det er ikke lengre teorikurs gjennom trafikkskolen, du pugger alene og tar testen hos "biltilsynet".
Det obligatoriske er: Mørkekjøring, glattkjøring(eller sikkerhetskurs på bane som det heter i dag) og langkjøring. Ellers er det ikke noe bestemt antall vanlige kjøretimer man må ha.
Øvelseskjør litt på en forlatt (og romslig) parkeringsplass for å bli litt kjent med bilen før første time.
Du blir sikkert godt tatt vare på av kjørelæreren din som helt sikkert kommer til å ta ting veldig sakte og trinn for trinn. Det er jo ikke i noens interesse å bare ta deg med inn i trafikk og potensiellt farlige situasjoner før du føler du er klar til å takle det!

Lykke til! Det går helt sikkert kjempefint! Og når du får dreisen på det kan det hende du synes det er gøy også! Det gjorde iallefall jeg!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 16:37   #4
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Ta lappen som godt voksen

Takk for svar!

Kanskje jeg bare skal melde meg på å betale for en pakkepris, da må jeg jo bare møte opp. Da blir det for mye penger å miste. Eller ikke...

Redd er jeg for å kjøre, flau føler jeg meg for at jeg er så pass voksen og redd noe som "alle" andre kan.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no