Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-14, 13:36   #361
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Det er ikke sånn at AI-hoteller i all hovedsak er eid av store reiseselskaper. De eneste hotellene som er eid av reiseselskapene er såvidt jeg vet Sunwing-resortene. De er tvers igjennom sunwing. StarTour sine er lokale hoteller som de har inngått avtale med.

Dette med store resorter er et annet fenomen enn AI, det er to helt uavhengige variabler. Mange små hoteller i for eksempel Tyrkia tilbyr AI helt uavhengig av reiseselskapene. Og det er fullt mulig å bo på et stort resort eid av Ving uten å ha AI-meny. Når man velger å bo på et hotell som tilbyr AI vet man at dette har konsekvenser for næringslivet rundt hotellet. Men det betyr ikke at man ikke støtter lokalt næringsliv, for det gjør man i aller høyeste grad. Man støtter det hotellet man bor på, og de har vunnet konkurransemessig i forhold til de andre som ligger rundt og som ikke tilbyr hotell og restaurant i én pakke. Jeg ser det problematiske i det, men jeg ser ikke helt at det er turistens oppgave å rydde opp i lokale konkurranseforhold. Det er i og for seg sammenlignbart med kjeder her i landet. Ønsker man mangfold bør man støtte opp om de kjedeløse butikkene, overnattingsstedene og restaurantene. Men vi ser jo også her hjemme at det er kjedene som vinner. Det er på en måte synd, men jeg er usikker på om det går an å legge skylda på forbrukeren for at noen taper i konkurransen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:43   #362
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Synes faktisk at StarTour(!) har en rimelig edruelig beskrivelse av AI (link) . Ble (positivt) overrasket over det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:47   #363
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er på en måte synd, men jeg er usikker på om det går an å legge skylda på forbrukeren for at noen taper i konkurransen.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener her. Det er jo uten tvil slik at det er forbrukerne som styrer hvem som "vinner frem" av feks matkjedene? (Det eksisterer jo andre markeder, typisk eksempel er jo vinmonopolet, landbruket i Norge etc)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 14:06   #364
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes faktisk at StarTour(!) har en rimelig edruelig beskrivelse av AI (link) . Ble (positivt) overrasket over det.

Det syns eg også. Men eg er jo litt på den andre sida.
Eg leste denne nettsida for ein time sidan, men turte ikkje legge den ut i frykt for å bli halshogd for å bruke kilder som er skrivne av fienden. Godt du la den ut, så slapp eg

Dersom talla i denne artikkelen stemmer(80% av varer og tjenester innkjøpt lokalt), syns eg ikkje det er så etisk ille å reise på Star Tour sine Blue Village i alle fall.
Tvilar også på at så mange av dei mindre hotella har muligheit til å sortere avfall f.eks. Det er ein del fordelar med store resort-hotell også, sjølv om det fører til at lokale restaurantar blir lagt ned.
Når nye resort-hotell opnar i områder der det ikkje er noko særlig turisme frå før opnar det jo for andre typar bedrifter i nærleiken av hotellet, f.eks taxi, vannsport, mopedutleige, souvenirbutikkar osv. Så det skapar nye arbeidplassar samtidig som andre forsvinn.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 14:44   #365
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.



At det jobber folk med fremmed nasjonalitet på resorts og hotell er vel heller ikke noen bombe, og nødvendigvis et usunnhetstegn? På min arbeidsplass er 25 % av de ansatte ikke etnisk norske, betyr det noe? Skal du spise på restaurant i Oslo er det ikke helt usannsynlig at du treffer noen med svensk bakgrunn, er det et problem?

I Norge er jo ikke arbeidsinnvandring ett problem, men en ressurs.
I Kypros som jeg refererte til tidligere i tråden, er arbeidsledigheten 4-5x høyere enn i Norge. Da stiller det seg annerledes når lokale blir holdt utenfor arbeidsmarkedet til fordel for øst-europeere. Vi bodde som sagt på ett hotell hvor det tilsynelatende ikke var en eneste kypriot som jobbet i restaurant/bar/resepsjon/rengjøring. Jeg snakket litt med den bulgarske damen som gjorde rent på vårt rom, hun hadde reiste fra barna sine for å jobbe.

Jeg synes det er uproblematisk at det er mye svensker i restaurantbransjen i Norge, men innrømmer at jeg synes det er hyggeligere å bo på hotell hvor de ansatte er lokale. I fjor bodde vi på ett italiensk badehotell, hvor alle ansatte tilsynelatende var italienske. Det ga absolutt stedet en unik autentisk sjarm Alle kelnerne var menn 50+ og restaurantsjefen så ut som en mafiaboss i sort smoking.

Jeg overnatter en del på businesshoteller i Europa, og legger merke til at det er mange øst-europeere/russere/ukrainere som jobber i hotellbransjen generelt, ikke bare på turisthoteller.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 14:55   #366
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Backpackere blir også tidvis kritisert for å gi lite tilbake til de stedene de reiser til, der har det jo ofte vært et poeng å bruke minst mulig penger og finne gratisløsninger.

Har selv vært backpacker noen måneder i sin tid(og om ikke på fellesrom, så med møkkete rom, mus på rommet og littavhvert), og må si at det har for de aller, aller fleste nullniks med lokalbefolkning å gjøre. Det er turistattraksjoner, shopping, forbruk og mingling med andre i-landsungdommer som - når alt kommer til alt - ruller seg i mye mer penger enn de aller fleste de kjøper varer og tjenester av underveis - og som Katta sier - utrolig kjipe på å betale en rupi eller baht "for mye" i samme åndedrag som de kjøper luksusartikler som er helt utenfor rekkevidde selv for forsørgere i full jobb på stedet de oppholder seg. I et ressurs- og fordeligsperspektiv blir jeg egentlig litt kvalm av oss ignorante besserwissere, der vi tråklet oss rundt halve verden. Vil helst ikke tenke på hvordan vi ble oppfattet på veien.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:01   #367
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet du, vi snakker luksusprodukter her altså. Du sitter som en representant for verdens mest velbemidlede og sutrer over at man blir kalt lat og giddalaus (dine ord, for øvrig) fordi man ikke greier å la være å velge luksusprodukter. Hører du deg selv?

Oppfattet ikke at det var poenget. Skal vi virkelig ta alle valg i livet basert på prinsipper? Nå oppfattes jeg sikkert av mange som litt av en prinsipprytter IRL, men kameler er regelmessig på menyen. Og noen ganger driter jeg såpass i det at jeg ikke en gang merker at det er en kamel, bare jeg er sulten nok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:03   #368
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har selv vært backpacker noen måneder i sin tid(og om ikke på fellesrom, så med møkkete rom, mus på rommet og littavhvert), og må si at det har for de aller, aller fleste nullniks med lokalbefolkning å gjøre. Det er turistattraksjoner, shopping, forbruk og mingling med andre i-landsungdommer som - når alt kommer til alt - ruller seg i mye mer penger enn de aller fleste de kjøper varer og tjenester av underveis - og som Katta sier - utrolig kjipe på å betale en rupi eller baht "for mye" i samme åndedrag som de kjøper luksusartikler som er helt utenfor rekkevidde selv for forsørgere i full jobb på stedet de oppholder seg. I et ressurs- og fordeligsperspektiv blir jeg egentlig litt kvalm av oss ignorante besserwissere, der vi tråklet oss rundt halve verden. Vil helst ikke tenke på hvordan vi ble oppfattet på veien.

Eg har også vore på backpacker-ferie før eg fekk barn. Ein gang på interrail og ein gang på øyhopping i Hellas. Og eg kan skrive under på at målet heilt klart var å bruke minst mulig pengar på turen. Hadde til og med medbrakt knekkebrød frå Norge og Toro-supper som vi tilberedte på primus. Restaurant-besøk tillot vi oss kun nokre få gangar. Ein del av plassane der vi overnatta gjekk nok pengane rett i lomma på utleiger også, uten at det blei betalt skatt for det. Så eg veit ikkje om eg ferierte så veldig etisk riktig den gangen heller...Men alternativet hadde vore å ikkje reise i det heile tatt, for vi hadde ikkje så mykje pengar og hadde eit veldig stramt reisebudsjett.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:05   #369
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener her. Det er jo uten tvil slik at det er forbrukerne som styrer hvem som "vinner frem" av feks matkjedene? (Det eksisterer jo andre markeder, typisk eksempel er jo vinmonopolet, landbruket i Norge etc)

Ingen tvil i boka mi om at det er pengestrømmene som bestemmer, og at det er hver og en av oss som styrer gjennom lommeboka. F.eks. den tyske matvarekjeden Lidl som til slutt kastet inn håndkleet i Norge - enda de underveis med boikottrusler pga kontraktene med de ansatte m.v. var veldig høyt på banen med at de aldri hadde måttet gi opp i noe land.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 16:32   #370
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man støtter da det lokale næringslivet selv om man handler på Rema eller Kiwi. Jeg skal ikke hevde å ha noen inngående kjennskap om matvarekjeder, men jeg tror da de fleste eller i alle fall mange av butikkene er eid av en lokal kjøpmann og drives som en franchise. Og særlig vil jeg tro at dette er vanlig i mindre sentrale strøk.

Du har rett. Særlig Rema, Joker, noe Rimi er franchise.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 16:55   #371
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Min erfaring med restauranter er at det er mye skattesnusk og kontantstrømmer som unngår beskatning. Meget mulig det er samme problem i typiske turist land. Mon tro hvordan resorter kommer ut av det sammenliknet med de små og autentiske stedene. Vet ihvertfall at noe av krisen i Hellas bla skyldtes at "ingen" betalte skatt. Må være vanskelig å lure unna penger som stort resort.

Er på Mallorca-ai nå. Hørte noen nevnte at 90% av øyas inntekter kom fra turisme. Og mange bor jo som oss (resort med frokost). Mange lokale jobber her, lokale leveringsbiler kommer og går, restauranter utenfor også. På en måte tror jeg vi gir mer penger nå, enn da vi var på øyhopping og bodde på rom som ble betalt cash i lomma.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 17:16   #372
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Min erfaring med restauranter er at det er mye skattesnusk og kontantstrømmer som unngår beskatning. Meget mulig det er samme problem i typiske turist land. Mon tro hvordan resorter kommer ut av det sammenliknet med de små og autentiske stedene. Vet ihvertfall at noe av krisen i Hellas bla skyldtes at "ingen" betalte skatt. Må være vanskelig å lure unna penger som stort resort.

Er på Mallorca-ai nå. Hørte noen nevnte at 90% av øyas inntekter kom fra turisme. Og mange bor jo som oss (resort med frokost). Mange lokale jobber her, lokale leveringsbiler kommer og går, restauranter utenfor også. På en måte tror jeg vi gir mer penger nå, enn da vi var på øyhopping og bodde på rom som ble betalt cash i lomma.

Dette siste er særlig et poeng i forhold til noe med som nevnes på nettsiden om etisk turisme; turisme bør hjelpe på et samfunnsnivå, ikke et individnivå.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 17:27   #373
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Det er ihvertfall et poeng som norske myndigheter bruker i sitt bistandsarbeid verden over. At skatt er utrolig viktig for å få et samfunn til å gå rundt. Selv de fattigste i Norge betaler skatt via sine trygdeytelser.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 17:40   #374
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Min erfaring med restauranter er at det er mye skattesnusk og kontantstrømmer som unngår beskatning. Meget mulig det er samme problem i typiske turist land. Mon tro hvordan resorter kommer ut av det sammenliknet med de små og autentiske stedene. Vet ihvertfall at noe av krisen i Hellas bla skyldtes at "ingen" betalte skatt. Må være vanskelig å lure unna penger som stort resort.

Er på Mallorca-ai nå. Hørte noen nevnte at 90% av øyas inntekter kom fra turisme. Og mange bor jo som oss (resort med frokost). Mange lokale jobber her, lokale leveringsbiler kommer og går, restauranter utenfor også. På en måte tror jeg vi gir mer penger nå, enn da vi var på øyhopping og bodde på rom som ble betalt cash i lomma.

Veldig godt poeng, Pelle.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 19:31   #375
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Du har rett. Særlig Rema, Joker, noe Rimi er franchise.

Ja, jeg ble veldig forvirret av det der med kjedebutikker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 21:35   #376
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg bor i en meget stor kommune, og har god oversikt over hvem som drifter butikker. De aller fleste franchisebutikkene driftes av folk som kun har det ene firmaet, mao lokale folk som ikke drifter mange ting samtidig.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 22:29   #377
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Men er vi i mot at næringsdrivende i sydenland skal tilby tjenester som gjør dem mer populære enn de som ligger rundt dem? Det er jo det som er tilfelle. Ikke at det kommer en svær gigant og etablerer et nytt senter som alle vil til.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 23:03   #378
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Vi er imot at BigTravel Inc svopper opp alle turister. Og så er vi imot at pittoreske landsbyer komplett med autentisk lokalbefolkning blir kulisser i iscenesatt ferieeventyr for rike nordboere. Og at BigTravel inc legger beslag på de beste landområdene. NB! Med rik mener jeg rik i verdenssammenheng.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 00:37   #379
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Skal pittoreske og autentiske steder konserveres fordi rike nordmenn skal slippe å bli befengt med bygninger og fenomener som ødelegger idyllen og som lokalbefolkningen vil tjene mer ved?

Byen vi besøkte da vi var på AI var ikke og hadde aldri vært pittoresk. Det hadde vært ødemark og årsaken til at en turistby ble anlagt var pga tørken der. Nordboere elsker sol når de først reiser. De som lever av jordbruk elsker regn av og til. Å bygge ut flere hoteller der det regner ville nok ført til at jordbruksområder måtte tas. Det er snakk om få mil mellom regn/tørke og ørken/ jordbruksområder akkurat på denne øya.

AI -hotellet var akkurat like lite pittoresk som alt annet i byen og lokalbefolkningen som jobbet der bodde i byer oppe i fjellet eller i områdene med regn. Steder nordboere ikke ville reist. Hotellet var lokalt eid og var i en "kjede" med to hoteller som tilbyr både AI og andre alternativer både til charterturister og til landets egne innbyggere. Maten var i stor grad lokalprodusert (noe jeg vet siden jeg var på kjøkkenet og leste innholdsfortegnelser på fremmedspråk).

Er det umoralsk å reise til et slikt sted? Ja. Miljøkonsekvensene ve flyturen er enorme. Det er virkelig den aller største kvalen min. Dessverre er jeg så glad i å reise at jeg ikke har prinsipper om å kun ha ferier i nærområdet.
AI-biten av reisen er en mindre bekymring med tanke på mine prinsipper.
At det finnes problematiske sider ved det ser jeg, men jeg kjenner at den etiske skoen trykker veldig mye hardere når jeg velger lang flytur enn ved valg av hvor jeg inntar måltider på tur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 09:17   #380
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

, men jeg kjenner at den etiske skoen trykker veldig mye hardere når jeg velger lang flytur enn ved valg av hvor jeg inntar måltider på tur.

Jeg er veldig enig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no