Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-14, 12:19   #341
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Har du tenkt på at folk ofte misliker ting nettopp p.g.a. prinsipper?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:19   #342
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mener du at det er mer moralsk høyverdig å ikke benytte seg av AI/scampi/foiegras om man egentlig liker det? Skal man bare boikotte ting man liker? Det er jo fullstendig irrelevant om jeg liker AI/scampi/foiegras når det å ligge unna er bedre enn å benytte seg av det.

Nei, det er absolutt ikkje meir moralsk høyverdig. Men dersom ein boikottar ein ting ein ikkje likar treng ein ikkje å sitte på sin høge hest og seie at dei som ikkje boikottar er late og at det er lett som ein plett å boikotte dersom ein berre gidd.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:23   #343
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hehe, no shit. Men du går også glatt ut i fra, med ordbruk som "de aller fleste" og lignende, at de som velger bort AI egentlig ikke liker den type ferie.

Det er jo veldig mange i denne tråden som har sagt at dei ikkje likar AI på grunn av matsal, mykje folk, mange skandinaver, underholdning, buffetmat, barneklubb, samlebandsferie osv. Det er ikkje noko eg har dikta opp.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:23   #344
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Nei, det er absolutt ikkje meir moralsk høyverdig. Men dersom ein boikottar ein ting ein ikkje likar treng ein ikkje å sitte på sin høge hest og seie at dei som ikkje boikottar er late og at det er lett som ein plett å boikotte dersom ein berre gidd.

Vet du, vi snakker luksusprodukter her altså. Du sitter som en representant for verdens mest velbemidlede og sutrer over at man blir kalt lat og giddalaus (dine ord, for øvrig) fordi man ikke greier å la være å velge luksusprodukter. Hører du deg selv?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:24   #345
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg skjønner poenget ditt, Simone - det er enklere å boikotte noe man ikke liker. Jeg har boikottet tunfisk, scampi og foie gras hele livet. Jo, og pels også. Men det er ikke hovedpoenget i denne debatten synes jeg.

Selvsagt følger det arbeidsplasser med en slik resort, men som det ble sagt her så medfører det stengte restauranter rett på utsiden. Mangfoldet blir borte, og for de som er på utsiden av en slik resort så er det litt stusselig, både for de som hadde sitt levebrød av turismen og for oss andre som ikke ønsker å feriere på fabrikk.

Jeg tror ikke vi velger det om igjen neste gang, selv om jeg ser at for noen så har det en del fordeler ved seg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:24   #346
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det er jo veldig mange i denne tråden som har sagt at dei ikkje likar AI på grunn av matsal, mykje folk, mange skandinaver, underholdning, buffetmat, barneklubb, samlebandsferie osv. Det er ikkje noko eg har dikta opp.

Noen av oss greier å ha to tanker i hodet på en gang. Om det fantes AI-resortferie som tok ansvar for lokal økonomi og kulturliv hadde jeg selvsagt ikke hatt noe i mot at noen benyttet seg av det selv om jeg ikke vil selv. Akkurat som jeg regner med at folk som ikke liker scampi, og samtidig ikke liker smaken, syns det er greit at jeg spiser bærekraftig scampi.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:25   #347
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg tror skjønner hva Simone prøver å si, og er enig i at vanskelighetsgraden i det å unngå noe, boikotte noe eller kritisere andres valg, er avhengig av flere faktorer.

Det er for eksempel enklere å sitte i en leilighet på Majorstua og mene at alle bør bruke kollektivtransport til jobb og barnehage, enn å sitte i Surtebogen i Bamble med 2 bussavganger daglig... Hvis man i tillegg ikke LIKER å kjøre bil, men ELSKER å ta t-bane eller trikk, er det jo virkelig bare en fryd å ha begge deler rett rundt hjørnet.

Hvor stort økologisk fotavtrykk jeg har, kommer av flere faktorer enn om jeg benytter meg av AI eller ikke. Kanskje hjelper det at jeg sykler til jobb? Sorterer søppel? Tar toget? Fly, leiebil på ferie og importert mat her hjemme hjelper definitivt ikke!

At jeg legger igjen penger til den lokale restauranten, kiosken og betaler solsengavgift på stranda er penger til det lokale, men ikke MER miljøvennlig enn alternativet, og strengt tatt så er vel maten på restauranter og AI på hoteller også fra lokale kilder? At det jobber folk med fremmed nasjonalitet på resorts og hotell er vel heller ikke noen bombe, og nødvendigvis et usunnhetstegn? På min arbeidsplass er 25 % av de ansatte ikke etnisk norske, betyr det noe? Skal du spise på restaurant i Oslo er det ikke helt usannsynlig at du treffer noen med svensk bakgrunn, er det et problem?

Jeg liker ikke AI av andre grunner enn de etiske eller at det blir kjedelig. Jeg synes det krever mye av hotell og personale, og har sett at det blir fort mye søppel rundt omkring og fulle søppelbøtter. Det er dessuten ofte for mye mennesker, solkrem og badebleier til at jeg synes bassengene er delikate og jeg synes det kan bli for bråkete etter MIN smak. Jeg synes derimot at buffetene oftest er innholdsrike og delikate, og har ikke inntrykk av at saueflokk-sammenlikningen er helt riktig. Vi spiser dessuten ikke nok til at det lønner seg, tror jeg, da ungene ikke har fri flyt på hverken is eller brus, eller får lov til å gå amok ved frokosten eller ved dessertbord.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:29   #348
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Må si jeg likte halvpensjon veldig godt. Prøvde ut det i Thailand.
Spiste frokost og lunsj på hotellet. Flott når barna vil være mest mulig i bassenget.
Når barna var fornøyde, bassengene stengte og mørket kom, så trekte vi ut og spiste middag andre plasser. Knall!

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:33   #349
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tror skjønner hva Simone prøver å si, og er enig i at vanskelighetsgraden i det å unngå noe, boikotte noe eller kritisere andres valg, er avhengig av flere faktorer.

Det er for eksempel enklere å sitte i en leilighet på Majorstua og mene at alle bør bruke kollektivtransport til jobb og barnehage, enn å sitte i Surtebogen i Bamble med 2 bussavganger daglig... Hvis man i tillegg ikke LIKER å kjøre bil, men ELSKER å ta t-bane eller trikk, er det jo virkelig bare en fryd å ha begge deler rett rundt hjørnet.

.

Og her kommer jo hvordan man formulerer seg inn som en faktor. En ting er å være riktig fornøyd med å bo sentralt og i gangavstand til kollektivtrafikk. (Eller annet Godt Valg.) Men om en samtidig ytrer at en synes at alle innbyggere i landet burde ta samme gode valg som en selv, uten å ta hensyn til eksterne faktorer, da kan man få lyst til å realitetsorientere folk. Eller filleriste dem. Har jeg hørt.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:35   #350
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Det er jo veldig mange i denne tråden som har sagt at dei ikkje likar AI på grunn av matsal, mykje folk, mange skandinaver, underholdning, buffetmat, barneklubb, samlebandsferie osv. Det er ikkje noko eg har dikta opp.

Hva så egentlig? Det er jo ikke mindre problematisk som fenomen for det?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:47   #351
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hva så egentlig? Det er jo ikke mindre problematisk som fenomen for det?

AI som fenomen, meiner du? Nei, sjølvsagt ikkje! Eg seier berre at når ein ikkje likar AI er det ganske problemlaust å droppe det når ein blir klar over dei etiske aspekta. Og kanskje også vanskeligare å forstå kvifor andre velger AI.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 12:55   #352
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Nei, det er absolutt ikkje meir moralsk høyverdig. Men dersom ein boikottar ein ting ein ikkje likar treng ein ikkje å sitte på sin høge hest og seie at dei som ikkje boikottar er late og at det er lett som ein plett å boikotte dersom ein berre gidd.

Der skjønte jeg hva du mente. Jeg har ikke sett noen høye hester eller beskyldninger om at folk er late, så jeg hang ikke med i det hele tatt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:02   #353
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet du, vi snakker luksusprodukter her altså. Du sitter som en representant for verdens mest velbemidlede og sutrer over at man blir kalt lat og giddalaus (dine ord, for øvrig) fordi man ikke greier å la være å velge luksusprodukter. Hører du deg selv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Noen av oss greier å ha to tanker i hodet på en gang.

Dersom eg virkelig hadde vore sutrete kunne eg ha begynt å snakke om personangrep her, men det gjer eg ikkje. Men eg registrerer at det for enkelte medlemmer er greit å bruke litt usmakelige hersketeknikkar uten at nokon reagerer på det.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:04   #354
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Men hva med de som faktisk jobber på slike store anlegg? Ser dere ikke positivt på at de faktisk har en jobb å gå til?

Greit nok at baronen på toppen tjener seg stinn, men det er da gode penger og et fint arbeidssted for veldig mange fra lokalbefolkningen også.
Fisker`n la ned fiskebutikken sin, og startet med servering på AI restauranten. Stabil og trygg inntekt, samtidig som han har et stort og godt arbeidsmiljø å komme til hver dag.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:09   #355
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Men hva med de som faktisk jobber på slike store anlegg? Ser dere ikke positivt på at de faktisk har en jobb å gå til?

Greit nok at baronen på toppen tjener seg stinn, men det er da gode penger og et fint arbeidssted for veldig mange fra lokalbefolkningen også.
Fisker`n la ned fiskebutikken sin, og startet med servering på AI restauranten. Stabil og trygg inntekt, samtidig som han har et stort og godt arbeidsmiljø å komme til hver dag.

Det er nok ikkje alle som jobbar der som har stabil og trygg inntekt, dessverre. På mange resorts blir dei berre ansatt for ein sesong (april til september/oktober), og så må dei satse på at dei får komme tilbake året etter.

Men med den økonomiske krisa som er i Sør-Europa no, tenker eg at alle arbeidsplassar må vere velkomne. Og det er nok lettare å få ein stor resort til å gå rundt økonomisk i krisetider enn eit mindre hotell.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11

Sist redigert av Simone : 01-08-14 kl 13:16.
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:10   #356
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dersom eg virkelig hadde vore sutrete kunne eg ha begynt å snakke om personangrep her, men det gjer eg ikkje. Men eg registrerer at det for enkelte medlemmer er greit å bruke litt usmakelige hersketeknikkar uten at nokon reagerer på det.

Nokon! :roper: Kom og reager!

(Er Enkelte på forumet fortsatt? )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:12   #357
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Men hva med de som faktisk jobber på slike store anlegg? Ser dere ikke positivt på at de faktisk har en jobb å gå til?

Greit nok at baronen på toppen tjener seg stinn, men det er da gode penger og et fint arbeidssted for veldig mange fra lokalbefolkningen også.
Fisker`n la ned fiskebutikken sin, og startet med servering på AI restauranten. Stabil og trygg inntekt, samtidig som han har et stort og godt arbeidsmiljø å komme til hver dag.

Flere steder har AI-resorts vist seg å ta bort flere arbeidsplasser enn det som skapes.

Trygg inntekt og godt arbeidsmiljø er ganske langt fra virkeligheten på mange resorts. Det spørs jo selvsagt hvor man reiser, men det er antakelig ingen grunn til å glorifisere serveringsarbeidet på en AI-restaurant.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:13   #358
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Men hva med de som faktisk jobber på slike store anlegg? Ser dere ikke positivt på at de faktisk har en jobb å gå til?

Greit nok at baronen på toppen tjener seg stinn, men det er da gode penger og et fint arbeidssted for veldig mange fra lokalbefolkningen også.
Fisker`n la ned fiskebutikken sin, og startet med servering på AI restauranten. Stabil og trygg inntekt, samtidig som han har et stort og godt arbeidsmiljø å komme til hver dag.

Det der er nok dessverre i mange tilfeller ønsketenkning. Se for eksempel her.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:26   #359
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Ja det finnes jo sikkert forferdelige steder å jobbe også, men der vi har vært de siste årene, er det faktisk ganske så alright. Det er de samme menneskene år etter år, og de trives svært godt. De sier at de jobber dobbelt hele høysesongen, slik at de skal ha råd til å være uten jobb i lavsesongen. Blide, fornøyde og trivelige folk, som setter stor pris på alle kundene.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 13:35   #360
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Den økonomiske krisa fører nok til dårligare arbeidsmiljø for dei ansatte også, både på resorts og mindre hotell. Det er så mykje arbeidskraft å ta av at hotelldirektøren kan sparke folk for det minste feiltrinn. Det er enkelt å finne ein ny person neste dag, for folk står i kø for å få jobb. Men dette trur eg ikkje gjeld berre resorts, det gjeld alle service-jobbar i Sør-Europa.

Eg hadde ein ubehagelig opplevelse på Sunwing i Alcudia på Mallorca for to år sidan. Den dagen vi kom til hotellet kom vi veldig seint, etter midnatt. Vi hadde tenkt å gå rett i seng, men oppdaga at det mangla hodeputer til ekstrasengene i sovesofaen. Eg gjekk derfor ned i resepsjonen og spurte om vi kunne få to puter. Han som satt i resepsjonen sa då at han først ville bli med meg opp på rommet og leite, for viss han skulle ta to puter frå lageret måtte han registrere årsaka i systemet, og då ville ho som hadde klargjort rommet mest sannsynlig få sparken neste dag! Han blei med meg opp og fann heller ingen puter, men eg ba han likevel om å droppe å registrere det. Vi kunne heller klare oss uten puter første natta. Dagen etter fant eg dei to putene i eit "hemmelig" rom under bordplata på eit hjørnebord. Så dei var der heile tida!

Denne episoden sjokkerte meg, men eg tenkte aldri at dette hadde noko å gjere med at eg var på eit resort-hotell. Eg tenkte at det var fordi Spania var i ei stor økonomisk krise med stor arbeidsløyse. Skruppellause hotelldirektørar kunne difor sparke folk over ein lav sko og erstatte dei dagen etter.

Dette er den einaste gangen eg har observert det eg vil kalle dårlige arbeidsforhold på eit resort-hotell. Stort sett syns eg det ser ut som om dei som jobbar der trivast. Tullar og tøyser med sjefen i restauranten og ser ikkje ut til å vere utsatt for truslar om oppsigelse om dei knuser ein tallerken eller to. Men dei jobbar nok veldig mykje, og lønna er sikkert dårlig.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no