Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakes det syv sorter til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-06, 22:47   #81
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Bakes kanskje tre-fire. Bare de jeg liker best

Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:49   #82
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.144
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

ja stemmer, det er jo vår tradisjon det!!!! Det skal vi få til i år og!

Hurra, jeg gleder meg!

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Bakes kanskje tre-fire. Bare de jeg liker best

Hva med å bake en "LITT" stor posjon?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:49   #83
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg vet ikke hvor mye jeg gidder men vepsebol er et must.

6 eggehviter
500 g sukker
250 g hakka mandler
200 g hakka kokesjokolade
200 g kokos
Fremgangsmåte
Visp eggehvitene stive.
Ha i sukker og bland forsiktig.
Mandler, kokesjokolade og kokos blandes forsiktig inn i eggehviteblandingen.
Legg t-skje store topper (litt høye) på bakepapir på stekeplate.

Stekes v/ 175 grader midt i ovnen
10-15 min.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:57   #84
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.509
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Bruker å få til omtrent 7 slag. Vi har trradisjon med bakedag saman med gode vener før jul. Alle baker og så deler vi baksten til slutt. Alle som er med får betemme 1-2 sortar, og på denne måten får vi prøve litt nytt også innimellom. Er det noko eg gjerne vil ha som ikkje vert laga denne dagen lager eg det sjølv seinare.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 00:03   #85
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Kan vel ikke skryte på meg å lage 7 sorter nei. Lager vepsebol, pepperkaker (med deig fra IKEA), kransekakestenger (ja, jeg kjøper ferdig masse). I tillegg pleier vi å få krumkaker av min mor.
Og så selger vi julekaker til inntekt for barnhagen, så der blir det havreflarn med sjokolade og pepperkakehjerter.
Men vi klarer stort sett ikke å spise opp dette en gang.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 09:26   #86
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Tre fire stk.
Konfektkaker,brunepinner,serinakaker

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:49   #87
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Zimtsternen er bare så godt! Stikkes de ut med små pepperkakeformer og så har du melisglasur på?


Det har jeg også laget. Fikk oppskiften av min foreleser da jeg tok tysk grunnfag. Men han skriver som en gris, så jeg må ha lest feil. Min oppskift er:

3 eggehviter, stivpisk
250 g melis, ha i.
1 ss van.sukker
4 dråper mandelolje (har jeg aldri brukt)
1 ts kanel
350-400 g malte madler. Ha i til deigen ikke kleber.

Så skal visst stjernene pensles med litt av den stivpiskede eggehviten, kan det stemme?? Hmm...


Så har jeg laget Kirschwasserherzen:

250 g malte mandler
125 g mørk kokesjok
150 g sukker.

Men her fikk jeg ingen framgangsmåte, og da jeg prøvde i fjor, bel det helt mislykka...

Glasuren er forresten 2-3 ss "Kirsch" (kirsebærlikør, ettersom jeg forstod), vann og melis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:51   #88
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Har noen forresten en oppskrift på kakemenn som IKKE blir tykke når man steker de? Altså tynne og sprø? Jeg fortviler hver år når de eser opp i ovnen. Jeg vil ha dem tynne og sprø!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:52   #89
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her blir det ikke 7 sorter nei.
Men baker smørpletter ( tyskerskiver) og pepperkaker. I år skal jeg bake sandkaker også. Blir ikke spist opp hvis det er for mye. Moren min pleier å velsigne meg med noen krumkaker da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:54   #90
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg kjøper forresten ferdige pepperkakehus på Rema for et par tiere. Jeg er ikke så glad i å bake. Ungene setter det sammen og pynter det, det får holde for meg. :bannerikjerka:

Og pepperkakedeigen kjøper jeg på Ikea. Den er god, den.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:55   #91
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg kjøper forresten ferdige pepperkakehus på Rema for et par tiere. Jeg er ikke så glad i å bake. Ungene setter det sammen og pynter det, det får holde for meg. :bannerikjerka:

Og pepperkakedeigen kjøper jeg på Ikea. Den er god, den.

Deig fra IKEA er et must. Finnes ikke bedre. Selv ikke hjemmelaget :bannerikjerkajegog:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 13:00   #92
Dragonfly
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg baker masse til jul og minst 7 sorter.
Varierer litt hvert år av kakesortene og noe smågodt.
Fast hvert år er :
Kakemenn
Pepperkaker
Sjakkruter
Brusselkjeks
Fingerkjeks ( Kaller de det )

Må lage meg negerboller som smågodt på bordet.

  Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:02   #93
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Her bakes det nesten ikke i det hele tatt fordi vi alltid er bortreist i jula. Men må liksom alltid bake og pynte pepperkaker selv.

Men baker og spiser endel hjemme hos mamma, da.

Der pleier det å være kakemenn, delfiakake, risboller, krumkaker, peppermyntekonfekt, pyntet marsipan, og noen sorter jeg ikke vet hva heter. (Fingerkjeks med kremfyll?)

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 15:03   #94
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Har noen forresten en oppskrift på kakemenn som IKKE blir tykke når man steker de? Altså tynne og sprø? Jeg fortviler hver år når de eser opp i ovnen. Jeg vil ha dem tynne og sprø!

Vil gjerne ha dem tykke, jeg. Nam.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 16:49   #95
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Ingen av oss er så veldig glade i julekaker egentlig.
Men vi pleier å bake papperkaker med noen venner sånn for det sosiale og for ungenes skyld.

I tillegg lager jeg litt konfekt, litt forskjellig hvert år.

Også får jeg kling, krumkaker og Sarah Bernard av svigermor. De er nesten de viktigste for meg. *namnam*

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 17:08   #96
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Regner med at vi lager pepperkaker.
Resten håper jeg svigermor ordner.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 17:43   #97
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.320
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

I år skal jeg benytte meg av å være i permisjon. Vanligvis har jeg så mye å gjøre på jobb i desember at overskuddet til kakebaking begrenser seg til pepperkakene.

Men hvilke sorter som skal lages vet jeg ikke ennå.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 18:01   #98
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg baker ikkeno til jul. Har aldri bakt en eneste julekake i hele mitt liv. Men nå begynner Lille B å bli stor nok til å ha glede av å være med på en bakerunde, så kanske vi skal kjøpe litt deig på IKEA og bake noen hjerter, stjerner og griser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 18:53   #99
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Nei....... Har kjøpt pepperkakedeig fra Ikea i år,det er det eneste som blir "bakt". Har dessverre ikke overskudd

  Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 19:08   #100
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Skal greie å få til 3-4 slag, men mer gidder jeg nok ikke. Hvite kakemenn, kransekakestenger pluss en eller to til (kommer til å snike til meg oppskrift herfra )

Skal prøve meg på noe konfekt i år også tenkte jeg. Brente mandler og bailys-sjokolade mååå vi ha iallfall!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no