Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-18, 09:28   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Jeg lærte denne uken her inne at kaffe er kilde til farlig kolesterol, og nå har jeg googlet temaet vidt og bredt, og ser at dette jo faktisk må gjøres noe med.

Jeg bruker kapsler fra Nespresso, og får da altså i meg dette kaffefettet. Jeg har ikke klart å finne minikaffefilter som jeg kan legge oppi kaffen før jeg brygger. Vil tefilter i papir gjøre samme nytten? Eller er det for lite «finmasket»?

Har dere gode tips og triks til what to do?

Eventuelt må jeg gå over til filterkaffe. (Pulverkaffe utgår. ) Hva bruker man da? Moccamaster, sånn stygg nittitallsmaskin?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 09:35   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Mannen min kjøper fancy bønner, bruker kvern og moccamaster. Det er visstnok mye bedre på alle måter, dvs også smaksmessig.
(Jeg drikker ikke kaffi)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 09:38   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Det går an å bruke noe som heter aeropress også, men den lager man bare en kopp om gangen med, så vidt jeg har forstått. Litt upraktisk når man har besøk, så den bruker han bare på jobb. Tar med seg kvernede bønner.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 09:51   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Vi har moccamaster og kvern i tillegg til espressomaskinen. Den lager god kaffe altså. Og veldig greit når vi har besøk.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:18   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter



Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:20   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Det aller letteste og billigeste frå håndbrygge. Da kan du kjøpe så eksklusive bønner du vil, og brygge til akkurat én kopp.


(Kilde: youtube.com)


Du trenger ikke gjøre det så omfattende som han duden her, alt du trenger er en filterholder (det får du bl.a på Kaffebrenneriet og Stockfleths) og filtre til dem (samme sted). Så måler du opp riktig mengde, setter holdere oppå koppen din og heller på vann. Voila!

Om du skal ha mange kopper kan du selvfølgelig bruke en kaffetrakter. Med gode bønner og hyppig rens blir det minst like godt som kapslene.

Jeg fant en gang en oversikt over hvilke bryggemetoder som ga mest og minst av det kolesterolcholdige kaffefettet, og mener at aeropress ikke kom helt heldig ut fordi det blir presset gjennom filteret med så stor kraft, men nå finner jeg det ikke igjen, og det er godt mulig jeg husker feil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:23   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Men kor mange koppar for dagen må ein drille før det blir for mye farlig da?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:24   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Det du også kan gjøre er å helle kapselkaffen din over i dette filteret og oppi koppen. Samme nytten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:25   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men kor mange koppar for dagen må ein drille før det blir for mye farlig da?

Det vil variere fra person til person, og også basert på resten av kostholdet går jeg ut i fra. Jeg har drukket én espresso om dagen og har fått påvist forhøyet kolesterol nå, men om det er kaffen som er eneste synder aner jeg jo ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:27   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Moccamasterkaffe smaker tusen (minst!) ganger bedre enn kapsler.

Funker det å bare helle presskannekaffen gjennom filter?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:28   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Funker det å bare helle presskannekaffen gjennom filter?

Ja.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:33   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja.

Dumt spm kanskje, men vil det funke på kapselkaffe også?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:39   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Bruker moccamaster og synes kaffen blir god.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 10:58   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Dumt spm kanskje, men vil det funke på kapselkaffe også?

Ja. Det handler om å filtrere ut fettstoffet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 11:05   #15
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Men hallo, moccamaster lager jo den beste kaffen! Problem solved.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 11:09   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Espresso er jo noe temmelig annet enn filterkaffe og dryppkaffe, så er det dét man er ute etter skjønner jeg at man vil filtrere espressoen (det blir dessverre ikke helt likt, cremaen forsvinner jo ). Presskanne og stor kopp med svart kaffe fra podmaskin utgjør ikke så stor forskjell, så da hadde jeg nok droppet ene leddet og kjørt på med filterkaffe fra moccamaster eller dryppfilter fra starten av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 11:32   #17
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Espresso er jo noe temmelig annet enn filterkaffe og dryppkaffe, så er det dét man er ute etter skjønner jeg at man vil filtrere espressoen (det blir dessverre ikke helt likt, cremaen forsvinner jo ). Presskanne og stor kopp med svart kaffe fra podmaskin utgjør ikke så stor forskjell, så da hadde jeg nok droppet ene leddet og kjørt på med filterkaffe fra moccamaster eller dryppfilter fra starten av.

Ja, jeg synes moccamaster lager mye bedre kaffe en kapsler og har du kvern så har du fersk god kaffe med de bønnene du vil. Espressomaskineb brukes til lattelaging til meg og espresso til mannen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 12:34   #18
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Jeg håndbrygger. Det er ingen stor jobb, og man kan lage både til én og til flere. For å finne riktig mengde kaffe og vann bruker jeg vekt. Syns det blir supergod kaffe, det skyldes selvsagt til dels at jeg har gode bønner og ferskkvernet kaffe, og dels at man kan brygge fort nok til ikke å få noe surhet og bitterhet i kaffen.
Av filtermaskiner er det Moccamaster som er raskest.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 14:04   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Jeg syntes faktisk enkelte pulverkaffe er gode! Jeg prøver å begrense kapselkaffe pga høyt kolestreol. Spennende og se om det vil ha noen effekt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-18, 14:09   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farlig kolesterol i kaffe - da må vi over til filter

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Men er dette et problem for folk som ellers er friske og raske?

Om du ikke har et kolesterolproblem er det selvsagt ikke det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no