Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-16, 14:18   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

http://www.aftenposten.no/meninger/d...n-605112b.html

Det burde vel ikke komme som en overraskelse at jeg er rungende og rørende enig med Jørgen Skavlans innspill i sykefraværsdebatten, og jeg synes det er urovekkende at man ikke kan få lov til å diskutere et så utrolig viktig tema i offentligheten uten å bli forsøkt kneblet av enkeltmenneskers sykdomshistorier. Kommentarfeltet under det første innlegget hans var jo helt :koko: å lese.
For det er jo ikke slik at man er ute etter enkeltpersoner, sykefraværsdebatten handler om en utrolig viktig sak, den handler om noe, ikke noen.
Jeg har lenge håpet at noen politikere/partier skal tørre å ta i denne mildt sagt ømtålige saken, men når jeg leser den massive motstanden gode og reflekterte deltakere i debatten som Skavlan får, begynner jeg å miste troen.
Det er vel en stund siden vi har hatt en sykefraværsdebatt her inne nå, og jeg sitter allerede på rødprikketronen (ene og alene fordi mange på FP ikke har skjønt at jeg er ute etter noe, ikke noen, uten sammenligning for øvrig ), så jeg har ingenting å tape på å delta nok en gang.
Tror du Norge er modent for endringer i sykelønnsordningen, og hva tror/håper du at disse endringene vil gå ut på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:25   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg har lest at i forhold til hvor stor andel av befolkningen som er sysselsatt, inkludert eldre og kvinner i fruktbar alder, så er ikke det norske sykefraværet så ille som man vil ha det til. F eks. i Danmark er 10% færre over 55 år i arbeid. Det utgjør jo en del.

Det er mulig vi ville pisket opp noen om reglene for sykefravær ble strammet inn, men jeg tror de negative konsekvensene av et hardere arbeidsliv ville vært større.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:35   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg tenker det sitter langt inne for meg å gjøre noe med sykelønnsordningen, jeg synes det er en god ting at syke mennesker ikke skal måtte regne på om de har penger til strømregninga for å tilstå at de er syke.

Samtidig tenker jeg nærværstankegangen er både bra og riktig, at man skal fokusere på at folk er tilstede, og ikke at de er fraværende. Det viser seg jo at det har effekt (forutsetningsvis først og fremst på ulike typer psykosomatiske lidelser, muskelidelser o.l., ville jeg anta, og jeg har inntrykk av at det er en viktig del av dette fraværet) at det er fint i være på jobb, at man hjelper hverandre, og at det ikke er et "problem" om man en dag ikke yter på topp. Har sett de siste årene at f.eks. sykehjem o.l. har tatt tak i høyt sykefravær ifht faktorer som dette, og at de har hatt stor suksess med det.

Jeg synes det er et paradoks (og egentlig urimelig) at de som roper høyest på kutt i sykelønn er folk som selv - oftest - har en så selvstendig stilling at de lett kan ta "hjemmekontor" når de har en dårlig dag, gå hjem tidlig og whatnot, slik at de kan ha dager da de ikke er i form - eller er syke - uten å måtte ta stilling til sykefravær overhodet. Alternativt selv kan registrere en tredagers uten behov for vikar og brukere som blir latt i stikken fordi du ikke kommer eller bli konfrontert av sjefen fordi du er syk "nå igjen". De som blir hardest rammet av kutt i sykelønna er de som allerede er underlagt dette kontrollregimet. Mens de jeg vet om som har et avslappet forhold til egenmeldinger, er folk med høy utdanning og fri stilling som holder ungen hjemme med snue så de kan kose seg sammen en dag, eller tar en psykisk helse-dag for å komme ajour hjemme. Det mest sjokkerende er ikke at de gjør det, men at de synes det er en så legitim ting å gjøre at det er noe de kan fortelle om.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:40   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg har ikke tid nå, men sånn generelt:

Jeg er drittlei alle "jammen jeg har det så fælt og annerledes og zpezielt" hver gang noen (og Jørgen Skavlan ) prøver å diskutere systemet.

Jeg har tenkt en del på dette temaet, og terskelen for å gå hjemme med sykemelding sitter alt for løst i veldig mange tilfeller. Og jeg har vært der selv, så jeg sitter nydelig til i glasshuset mitt.
Det er blitt en latskap og "jeg har jo rett på" alskens skjit - fremfor "hva kan jeg bidra med".

Her kunne jeg lagt frem et elegant eksempel fra egen arbeidserfaring, men den passer bedre i M4. Kort oppsummert: Det er forskjell på folk ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:45   #5
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg tror at vi ville fått en enorm virkning bare ved et lite kutt i sykelønnsordningen. Det ville blitt enorme ramaskrik (akkurat som med fraværsreglene i videregående) men det ville funket som bare det. Ikke på alle, det ser vi med fraværsreglene også, men på samme måte som der, mener jeg at man da vil ha ressurser tilgjengelig for å hjelpe de som innstrammingene ikke funker på, altså de som ikke evner å gå på jobb selv om de går ned 10 % i lønn. Mange ville funnet andre måter å fikse livene sine på enn å bli hjemme fra jobb, mange ville klart å gå på jobb med vond skulder og fersk skilsmisse, det er jeg helt sikkert på.
Jeg ønsker ikke karensdager, det vil, som Charlie er inne på, ramme de med mindre fleksible jobber, gjerne de som tjener minst, og føre til mer smitte og potensielt farlige arbeidssituasjoner om folk drar på jobb med feber, uten å ha sovet etc. Det er langtidssykemeldingene som koster flesk, og altfor mange av dem handler om lidelser man ikke hjemme fra jobben av (tre uker, en måned, et halvt år) i andre land.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:47   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg er enig i at sykemeldingsterskelen sitter for løst. Jeg hadde en periode i vår der jeg var veldig sliten, for det var litt mye greier på en gang, og et overraskende høyt antall mennesker mente at jeg kunne jo bare "ta meg en sykemelding".

Nei, jeg kan ikke det. Ikke er jeg lege, så jeg kan ikke bestemme om jeg bør ha sykemelding eller ikke, og ikke er jeg syk, bare sliten.

Disclaimer: Jeg vet man kan bli så sliten at man blir syk, men jeg var ikke der.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:49   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Jeg mener også at man i sjeldne tilfeller kan gå på en så stor smell at man ikke klarer å gå på jobb, men jeg mener at vi ikke har råd til å få få 100 % lønn mens man er hjemme, man må kunne klare seg med 90, noe sånt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:49   #8
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Kanskje man kunne begynne med legene og ikke sykelønnsordningen? De sutrer heftig over at de må skrive legeerklæringer til ungdommer, og at de må skrive sykemeldinger til friske mennesker. Kanskje de skulle slutte med det?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:51   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Kanskje man kunne begynne med legene og ikke sykelønnsordningen? De sutrer heftig over at de må skrive legeerklæringer til ungdommer, og at de må skrive sykemeldinger til friske mennesker. Kanskje de skulle slutte med det?

Ja, det er jeg veldig enig i.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:53   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Kanskje man kunne begynne med legene og ikke sykelønnsordningen? De sutrer heftig over at de må skrive legeerklæringer til ungdommer, og at de må skrive sykemeldinger til friske mennesker. Kanskje de skulle slutte med det?

Joda, det bør de absolutt, men det fritar oss ikke for å ta ansvar for egne liv og holdninger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:54   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Fra en annen glasshusbeboer: Jeg kunne ønske, som Jørgen Skavlan, at man satte inn andre virkemidler enn å sende folk hjem og gi dem piller når de har psykiske lidelser.

For eksempel at man ble strengere på at sykemelding skal medføre aktiv behandling, og aktiv oppfølging til man finner noe som virker og får folk i jobb igjen. Det går jo begge veier, selv har jeg for eksempel opplevd å bli tilbudt varig medisinering som løsning på et langvarig sykdomsproblem. All forskning viser at det som virker best på min type sykdom er et ordentlig treningsopplegg, men det har jeg måttet fikse på egenhånd og betale av egen lomme. Tilbudet var medisin og/eller sykemelding.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:55   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Kanskje man kunne begynne med legene og ikke sykelønnsordningen? De sutrer heftig over at de må skrive legeerklæringer til ungdommer, og at de må skrive sykemeldinger til friske mennesker. Kanskje de skulle slutte med det?

Det er nok ikke bare bare. Jeg har en bekjent som sluttet som fastlege nettopp fordi folk ble så sure når hun ikke skrev ut sykemeldinger når hun ikke mente det var nødvendig. Det var nemlig nødvendig, så det så. Hun ble så lei av å bli kjeftet på hver dag at hun sluttet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:57   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Fra en annen glasshusbeboer: Jeg kunne ønske, som Jørgen Skavlan, at man satte inn andre virkemidler enn å sende folk hjem og gi dem piller når de har psykiske lidelser.

Jeg tror mye av dette skyldes en samfunnsskapt forventning om at ingenting skal gjøre vondt, og hvertfall ikke lenge. Å akseptere at vi selv og andre har det vondt er ingen av oss gode til. Triste mennesker skal bli positive og smile mer, helst nå med en gang, ting som er vondt skal bekjempes og overkommes, helst i går. Alt skal tas med et smil.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:57   #14
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det er nok ikke bare bare. Jeg har en bekjent som sluttet som fastlege nettopp fordi folk ble så sure når hun ikke skrev ut sykemeldinger når hun ikke mente det var nødvendig. Det var nemlig nødvendig, så det så. Hun ble så lei av å bli kjeftet på hver dag at hun sluttet.

Å få kjeft er vel ikke verre for fastleger enn andre? Tenk hvor mye kjeft man får når man sitter i kassa på kiwi f.eks.? Hvis jobben din er å av og til sette foten ned, så må man nesten gjøre den jobben, selv om man får kjeft.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:58   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg mener også at man i sjeldne tilfeller kan gå på en så stor smell at man ikke klarer å gå på jobb, men jeg mener at vi ikke har råd til å få få 100 % lønn mens man er hjemme, man må kunne klare seg med 90, noe sånt.

Jeg var så lur at jeg søkte 20 % permisjon fra jobben min "for å hente meg inn litt", så mitt sykepengegrunnlag var på 80 % av den lønna vi egentlig er vant til da jeg var langvarig syk.

Det gikk såvidt rundt, med alle ekstrautgifter til behandling og avlastning i hjemmet, men bare fordi det måtte og jeg faktisk var for syk til å jobbe. Men det var definitivt et effektivt incentiv for å komme seg i jobb igjen for meg som hadde en god del egeninnsats for å bli bra igjen, så jeg er ikke nødvendigvis imot det. Men det bør være noe slags rimelighet i det systemet. At det kicker inn etter en viss lenge på sykemeldingen, halvveis til AAP eller noe sånt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:59   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Å få kjeft er vel ikke verre for fastleger enn andre? Tenk hvor mye kjeft man får når man sitter i kassa på kiwi f.eks.? Hvis jobben din er å av og til sette foten ned, så må man nesten gjøre den jobben, selv om man får kjeft.

Nuvel. Jeg får nesten aldri kjeft på jobben min, og hvis jeg hadde blitt kjeftet huden full hver dag hadde jeg funnet en annen jobb. Faktisk. Jeg skjønner henne godt. Jeg syns ikke folk på Kiwi skal finne seg i det heller altså.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:00   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror mye av dette skyldes en samfunnsskapt forventning om at ingenting skal gjøre vondt, og hvertfall ikke lenge. Å akseptere at vi selv og andre har det vondt er ingen av oss gode til. Triste mennesker skal bli positive og smile mer, helst nå med en gang, ting som er vondt skal bekjempes og overkommes, helst i går. Alt skal tas med et smil.

Jeg er ikke enig med deg i det, nødvendigvis. Jeg tror problemet her ligger i begrenset kunnskap om hva som virker og manglende ressurser til å gjennomføre innenfor helsevesenets rammer.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:02   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg er ikke enig med deg i det, nødvendigvis. Jeg tror problemet her ligger i begrenset kunnskap om hva som virker og manglende ressurser til å gjennomføre innenfor helsevesenets rammer.

Det ville jo samtidig komme i konflikt med premisset for hele diskusjonen, for en behandling av slike problemer som ikke involverer piller ville jo antagelig tatt lenger tid.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:03   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Kanskje legene trenger en bruksanvisning for folk med letter psykiske lidelser og muskel/skjelettplager, på samme måte som man vet akkurat hva man skal gjøre hvis noen kommer med kikhoste eller knekt arm? Det man vel vet, er at fravær (og spesielt langtidsfravær) ikke hjelper på disse lidelsene, så hva med en kort/redusert sykmelding, henvisning til psykolog og oppfordring om å gå lange turer i fjell og mark? Nå skal sikkert noen (men husk- jeg diskuterer ikke noen...) ile til å skrive at "ja, hadde det bare vært så lett!) men jeg synes legene skal forholde seg til det man vet om langtidsfravær og disse lidelsene og handle ut fra det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 15:03   #20
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe".

Det som mer så vanskelig med slike saker at det bestandig blir om "noen". Alle reelt syke føler seg så mistenkeliggjort og med god grunn ofte. Jeg som har vært syk så lenge har følt meg "heldig" i at sykdommen min er veldig målbar. Folk slutter "å negge" når man nevner organtransplantasjon. Mange sykdommer mangler det. Altså det målbare, ikke organtransplantasjonen.

For øvrig er jeg helt enig i at veldig mange legger seg ned for lett. Min ikke akkurat vitenskapelige mening er det gjerne i de tilfeller hvor vedkommende har havnet på feil hylle i livet/ har en jobb med dårlig arbeidsmiljø/ er i konflikt med noen på jobben/ er lavtlønnet som er utfordringen. Og ungdom som ikke er vant til å bli stilt krav til kanskje. :synser:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no