Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-17, 15:51   #41
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Vi hadde GPS på min demente far etter lange vandringer og etterlyst av politiet osv. I vårt tilfelle anbefalte politiet å ha GPS på han.
Men, jeg synes det er stor forskjell på å ha GPS på demente enn barn. Jeg ville ikke brukt GPS på ungene mine. Den friheten skal de ha.

Ja, jeg mener ikke at det er galt å ha sporing på enkelte persongrupper. I noen tilfeller er det det eneste riktige, og noe både fagpersoner, pårørende og bruker selv ønsker. Poenget mitt var at selv om det er en stor enighet om at det er riktig, har det lenge vært svært vanskelig å få lov i praksis pga strengt regelverk.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 19:02   #42
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Eldste fikk mobilklokke til jul. Hun er stor nok til å gå hjem fra skolen alene, og også være hjemme alene litt, samtidig som jeg syns hun er for liten til egen mobiltelefon. Mobil på klokka funker fint for korte samtaler. Hun er i tillegg fornøyd med å ha alarm på klokka si.

Det er ingen mulighet for å ha noen overvåking av samtaler med vår klokke (Gator) og GPS-funksjonen bruker vi ikke. Dvs, den finnes jo tilgjengelig, men det er mobil på armen vi var kjøpt, ikke et sporingsverktøy.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 19:07   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vil si det kommer litt an på alderen på barnet. Sånn sett er jo også "Ikke gå lenger enn at jeg kan se deg" også en form for bevegelseskontroll.

Det kan jo ikke helt sammenliknes. Du ville ikke sagt til en 8-åring "ikke gå lenger enn at jeg kan se deg" under "normale omstendigheter". Barn som er så små at de f.eks. i eget nærområde får beskjed om å ikke gå ut av syne, vil jo være for små til å kunne gjøre det selv med GPS-klokke. "Bevegelseskontroll" i en eller annen form tenker jeg er en forutsetning for good parenting til ungene er nesten voksne.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 20:42   #44
nibb
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 3
nibb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Eldste fikk mobilklokke til jul. Hun er stor nok til å gå hjem fra skolen alene, og også være hjemme alene litt, samtidig som jeg syns hun er for liten til egen mobiltelefon. Mobil på klokka funker fint for korte samtaler. Hun er i tillegg fornøyd med å ha alarm på klokka si.

Det er ingen mulighet for å ha noen overvåking av samtaler med vår klokke (Gator) og GPS-funksjonen bruker vi ikke. Dvs, den finnes jo tilgjengelig, men det er mobil på armen vi var kjøpt, ikke et sporingsverktøy.

Det er sånn jeg tenker bruken evt hadde vært for oss også. Jeg viste ikke at det kunne overvåkes på den måten at man avlytter samtaler ved å spionere med slike klokker.. Det er sabla spesielt at det skal gå. Da overvåker man jo andre samtidig, da er det absolutt ikke greit!
Men jeg står ved min mening om at klokke i stede for en mobiltelefon er fornuftig, alle de andre funksjonene.. Not so much

nibb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 21:32   #45
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg skjønner ikke hvordan denne avlyttingen skal kunne foregå? Man må jo legge til nummer som skal kunne ringe barnet?

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 21:51   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg skjønner ikke hvordan denne avlyttingen skal kunne foregå? Man må jo legge til nummer som skal kunne ringe barnet?

Ja? Ens eget nummer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 21:53   #47
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Lillesøster har en slik.
Jeg tror ikke jeg kan ringe den og lytte? Jeg aner egentlig ikke.

Vi bruker den fordi hun er utrygg når hun er ute alene, og med den på, så kan hun ringe meg hvis det er noe. Og jeg kan ringe henne og si at hun skal komme hjem.
Mobil får hun ikke ha med ut.

GPS funksjon har jeg knapt brukt, ser for meg at det kan være noe når hun skal begynne å gå alene hjem fra skolen, for det er et stykke og gå.

Den ligger som oftest her hjemme og er ikke i bruk all verden, og hun har den aldri på seg på skolen.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-17, 00:24   #48
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Ugreit synes jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-17, 14:03   #49
nibb
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 3
nibb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Ugreit synes jeg.

Ugreit med gps muligheten eller hele klokka?

nibb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 23:05   #50
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg syns det bare blir mer og mer skremmende med den typen klokker og hvor fort de brer om seg. Bare tanken på alle barna som vokser opp og er vant til at det er helt normalt og OK å bli regelrett overvåket. Det er så vanvittig absurd for meg at samfunnet har kommet dit.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 23:14   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Hadde jeg hatt muligheten da barn nr 2 begynte å bli vidløftig hadde jeg kjøpt det glatt og puttet på han. Der hadde vi flere politiutrykninger. Man kan snakke så varmt man vil om å lære unger klokka og kjenne nabolaget, når ungen fyker i alle retninger og ignorerer klokka blir man regelrett redd uansett når kvelden kommer. Jeg har ingen betenkeligheter med å overvåke småbarn. Spørsmålet er mer om og hvorfor behovet er tilstede. Idet det erstatter vanlig omsorg er det jo et stort problem. Større barn er hakket mer problematisk, men også der kan det være en trygghet. Spørsmålet er om de kan skru av og på funksjonen selv eller ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no