Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bursdagsmiddag med laks og diverse

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-10, 10:21   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Bursdagsmiddag med laks og diverse

Trenger litt hjelp her.. skal lage en bursdagsmiddag til snuppa mi, hun har bestilt noe med laks... Jeg har hatt fokuset på klassebursdagen og glemte virkelig å finne noe å ha til middag i dag.

Jeg har laksefileter, poteter, diverse grønnsaker, kesam, evt olje/smør, krydder og urter... Kan jeg putte alt i en sånn:

og putte i ovnen???
(det er en slik leirgryte bare i "plast" fra tupperware...)

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:26   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Fisken trenger vel mye kortere tilberedningstid enn potetene, hadde kokt de for seg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:29   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

nei vi liker ikke kokt fisk. hehe.. det blir liksom en helt annen smak. men ok, jeg kan ta de i en ildfast form for seg selv da og alt det andre i en slik gryte.. (har utrolig lyst å bruke den formen skjønner du.. )

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:30   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Jeg ville ovnsbakt laksen med flytende honning og sesamfrø om du har, det er såå godt. Og så ville jeg kokt potetene for seg i en gryte, og hatt rømmesalat til.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:31   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Tenkte ikke å koke fisken, men potetene.
Du kan jo skjære potetene i tynne skiver og legge fisken i etter en liten stund sånn at potetene får litt tid i ovnen først.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:29   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

aha.. koke potetene.. lurt.. men altså det er bare til å putte laksen i den grytesaken og hive oppi kesam og grønnsaker ++ og sette i ovnen`?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 12:03   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Del potetene i båter og stek de i egen form en stund før du putter i formen med laks.

Jeg vet ikke om jeg hadde puttet kesam i formen, men jeg hadde puttet i grønnsaker, laks og noen klatter med smør.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 12:08   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

hva skal jeg gjøre med kesamen da? jeg må jo bruke den til noe..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 12:09   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.321
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Kesamen legger du på tallerkenen til slutt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 12:24   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.794
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Jeg hadde ovnsstekt laksen og kokt potetene. Husk at den Tupperwaresaken du har der tar lengre tid å bli varm enn andre former. (Jeg har sånnen og bruker den ofte, men ville ikke stekt laksefileter i den)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:05   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

jeg har virkelig trodd at kesam var som creme fresh.. hehe.. men det fikk jeg erfart at den ikke er.. den ble helt stiv..

Men maten ble dritgod..
puttet laksefilet, smør sopp, hvitløk, løk og kesam i en lasagneform.
og i den tuppervareformen, puttet jeg poteter i båter, smør, brokoli og gulrøtter og løk og hvitløk.. det ble dritgodt.. bortsett fra kesamen. hehe..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:23   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Bra middagen blei god!

Kesam er ein ost (ferksost), og dermed noko veldig anna enn creme fraiche

I følge denne linken skal den passe i varme rettar steikt i ovn, men tydeligvis ikkje i ditt tilfelle http://no.wikipedia.org/wiki/Kesam

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:25   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.086
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Kesam er magrere, og egner seg ikke så kjempegodt til oppvarming synes jeg da... selv om lenken over sier noe annet...? . Men bra det ble godt!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:45   #14
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Da kan "Tupperware-dama" komme med et lite tips til neste gang du skal lage slik mat.

Du kan fint steke alt sammen i UltraPlus'en. Det er ikke nødvendig å styre med ekstra former i tillegg. Men potetene trenger noe lengre steketid, så du bør la de stå i ovnen en god stund før du legger i laksen. Du kan også ta av lokket og snu lokket opp ned oppå formen og legge laksefiletene der. Det funker like fint. Lokket er forresten fint å bruke om du bare skal steke noen laksefileter også. Det kan fint brukes som en lav ildfast form uten at selve bollen brukes.

Du skrev at du har lyst til å bruke formen mer. Har du prøvd å bake brød i den? Det gjør jeg ukentlig og jeg synes det blir utrolig gode brød. Lettvint er det også. Jeg bruker ferdig melblanding (lat!) og blander deigen direkte i formen. Jeg skyller først formen i kaldt vann, og måler deretter opp vann (litt mer enn det som står på posen) og tilsetter tørrgjær. Deretter blander jeg inn melet med en sleiv. Rører så rundt til alt melet er blandet . Deigen kan gjerne være relativt løs.

Deretter legger jeg på lokket på formen og setter den til heving i litt varmt vann i oppvaskkummen. Lar den heve til lokket begynner å løfte seg. Slår så ned brødet og lar det heve en gang til (det går fort!). Steker deretter brødet på ca 200 grader til det er så godt stekt at det løsner fra formen. I de minste størrelsene av disse formene, lager du brød med ca 1 kg mel. I de største har du fint plass til en 2 kgs deig.


Sist redigert av Lhi-My : 05-09-10 kl 21:52.
Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:52   #15
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.794
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Lhi-My: Jeg er tidligere Tupperberte (hadde nok vært det fremdeles om jeg hadde lappen og det ikke hadde vært evig verve-mas) og er enig i at UltraPlus kan brukes som du sier, men velger allikevel å bruke tynn stålform til ovnssteking av laks og sånt. Bruker som sagt UltraPlus ofte, men ikke til denslags -og må alltid huske at det tar lengre tid i den fordi den bruker litt tid på å bli oppvarmet.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 22:00   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Den nye utgaven (Ultra Pro) varmes raskere opp enn Ultra Plus. Fisk er kanskje ikke det som virkelig viser fordelene med disse formene, men det er fullt mulig å bruke de også til denne typen retter.

For meg er den store fordelen med Ultra-formene at du kan lage alt i en form. Derfor velger jeg å gjøre det på denne måten. Ellers hender det vel like ofte at jeg steker laksen i stekepannen og serverer med vanlige kokte poteter. Men det går helt greit å bruke Ultra Plus eller Ultra Pro også til fisk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 07:46   #17
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

så genialt med brødbaking. det skal jeg prøv

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 08:32   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.596
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bursdagsmiddag med laks og diverse

Kesam er melkeproteiner, mens Cream Fresh er melkefett.
Kesamen vil stivne når den varmes opp ja

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no