Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er de fornuftige hen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-16, 12:49   #101
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg tror det var særlig setningen hos Esme som jeg har uthevet og alle "Enig!" etterpå - noen med diverse kommentarer bl.a. med påstander om Kölnhendelsene - som gjorde at jeg skrev mitt første innlegg. Nå har Esme skrevet innlegg etterpå som har nyansert hva hun mener. Men det jeg har uthevet innebærer å endre asylinstituttet og straffe en gruppe (unge menn) for en forbrytelse de ikke har gjort. Når alle plutselig er enige i dette, er det veldig rart. Det samme skiftet har jo skjedd utenfor FP, så jeg hadde kanskje det i bakhodet når jeg reagerte som jeg gjorde? Og som jeg skrev i første innlegg: Jeg var faktisk usikker på hvorfor jeg fikk den "ekle" følelsen, og jeg har ikke fått ryddet opp i tankene mine helt enda.

Og jeg synes du bidrar _heftig_ til å polarisere debatten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:49   #102
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tråden gir meg også en ekkel følelse, ikke på grunn av de enkelte innleggene (som for meg er helt greie og som jeg kan være mye enig i). Det som gir meg en ekkel følelse er enigheten, at det er så lite diskusjon og uenighet. Jeg bryr meg selvfølgelig ikke om uenighet for uenigheten sin skyld, men det er noe med at stemmningen snur.

Men hvorfor være uenig? Det eneste som har blitt skrevet er jo at det er et problem at det kommer så mange unge menn samtidig, og at man er bekymret for at det ikke blir lagt ned nok arbeid for å følge dem opp etter at de har kommet til landet. Jeg tenker da på bearbeiding av traumer, tilstrekkelig opplæring i norsk språk og samfunnsliv, hjelp til å få arbeid osv.

For egen del kan jeg også si at hos meg er det ikke en "stemning som har snudd." Jeg har aldri vært imot at vi skal hjelpe og ta imot så mange som vi kan, jeg har heller aldri mistenkt flertallet av de som kommer hit som asylsøkere for å være lykkejegere. Jeg er for så vidt overrasket over omfanget av overgrepene og at det tydeligvis skal være planlagt, (selv om jeg tar det som står i media med en stor klype salt) men jeg er ikke overrasket over at dette har skjedd, og jeg tror vi kommer til å se mer av det i fremtiden. Jeg synes dette er akkurat like trist, leit og unødvendig som f.eks asylbrannene som nordmenn står bak, bare så det er sagt. Jeg kan selvsagt ikke si noe om hva som foregår i hodene på andre som deltar i denne debatten, men jeg tror faktisk de fleste av oss er oppegående nok til å ikke være rause og inkluderende den dagen vi ser bilde av en druknet treåring på stranden, for så å bli fullstendig "refugees go home" den dagen en innvandrer begår en kriminell handling. Jeg mener, ha litt tiltro til meg/oss, da.
Slik at jeg kanskje slutter med å polarisere debatten i ren irritasjon. For nei, det er ikke hobbyen min å gjøre det, i alle fall ikke hver dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:49   #103
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg blir litt forvirret, må jeg innrømme. Hvor skal vi gjøre av alle disse unge mennene, da? Skal de bli i Syria og enten måtte delta i krig og drepe andre, eller bli drept selv? Skal vi håpe at noen andre overtar de? Skal vi stille de opp langs en vegg å skyte de, så blir vi kvitt problemet?

De er jo der. Det er ikke en teoretisk problemstilling, dette. Det er en haug unge gutter uten et trygt sted å være, som søker sammen i flokk, fordi det er det man gjør, og som ikke har noen hverken til å rettlede, inspirere eller korrigere, annet enn ekstremister som ser på de som en fantastisk rekrutteringsmulighet. De har vokst opp i krig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:52   #104
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg blir litt forvirret, må jeg innrømme. Hvor skal vi gjøre av alle disse unge mennene, da? Skal de bli i Syria og enten måtte delta i krig og drepe andre, eller bli drept selv? Skal vi håpe at noen andre overtar de? Skal vi stille de opp langs en vegg å skyte de, så blir vi kvitt problemet?

De er jo der. Det er ikke en teoretisk problemstilling, dette. Det er en haug unge gutter uten et trygt sted å være, som søker sammen i flokk, fordi det er det man gjør, og som ikke har noen hverken til å rettlede, inspirere eller korrigere, annet enn ekstremister som ser på de som en fantastisk rekrutteringsmulighet. De har vokst opp i krig.


Ja, hva skal vi gjøre? Jeg mener vi må ta inn flere familier jeg da. Flere jenter direkte fra flyktningeleirene.
Prøve å stille opp med behandling for de med de alvorligste traumene.
Sette i gang store integreringstiltak, de er barn, så de trenger oppdragelse og veiledning fra voksne. De kan ikke surre rundt for seg selv.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:53   #105
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og jeg synes du bidrar _heftig_ til å polarisere debatten.

Hvis du mener det, er det jo greit om du forklarer hvorfor.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:55   #106
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg lurer litt på om holdningsendringen man kanskje ser i samfunnet generelt mye bunner i ut i at det er ikke det at vi ikke skal hjelpe, men det er begrenset hvor mye vi kan hjelpe. Eller ihvertfall begrenset hvor mange mennesker vi klarer å integrere på en riktig måte.

Jeg syns mengden mennesker som har kommet er skremmende høy. Og når jeg tenker på at det er små kommuner rundt om i landet som skal huse disse menneskene. Som ikke får flere midler, eller rett og slett ikke får nok personer, til å utvide helsetjenester, psykiske helsetjenester, assistenter i barnehage og skoler. Vi må jo ha et tilbud til folk. Det er jo ikke nok å bare tilby husly og mat.

Jeg syns også det er litt uheldig at det er en veldig homogen masse med mennesker som kommer. Homogen når det gjelder kjønn og alder, men likevel alle med hver sin enkelt skjebne og bagasje. Hver enkelt av disse personene trenger jo oppfølging. Og skal ting fungere, så må de jo få denne oppfølgingen. Hvis ikke så får vi større problemer lenger ned på veien.

Jeg tror (kanskje fortsatt i min lille naive boble) at vi nordmenn ønsker å hjelpe. Vi ønsker å ta i mot flyktninger, vi ønsker å dele våre goder, vi ønsker å gi penger til arbeid som pågår lokalt. Men at det nå er tegn til en frykt blant folk. Frykt for å ikke strekke til. Ikke få til integreringen. Frykt for at disse folkene ikke får den hjelpen de trenger, og dermed sliter med å tilpasse seg det norske samfunnet.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 12:58   #107
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg blir litt forvirret, må jeg innrømme. Hvor skal vi gjøre av alle disse unge mennene, da? Skal de bli i Syria og enten måtte delta i krig og drepe andre, eller bli drept selv? Skal vi håpe at noen andre overtar de? Skal vi stille de opp langs en vegg å skyte de, så blir vi kvitt problemet?

.

De skal få være her, men vi må bli flinkere til forebygge, nettopp med de tingene jeg skrev i forrige innlegg, ikke bare tro at det er nok å ønske velkommen og dele ut et tak over hodet. Jeg er bekymret i forhold til økt arbeidsledighet i landet generelt, fordi disse nok havner bakerst i jobbkøen. Lediggang er roten til mye vondt, det gjelder alle typer mennesker, og jeg frykter av vi nå tar imot en stor gruppe mennesker som vi har lite annet å tilby enn nettopp det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 13:38   #108
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvis du mener det, er det jo greit om du forklarer hvorfor.

Å si at du får ekle følelser er vel ikke spesielt konstruktivt i hvertfall og er jo nettopp type utsagn som gjør tråden spissere.

Det er jo sånne adjektiver som "ekkel", "naiv" (eksempel bare) som polariserer og fjerner folk fra å være orientert på løsninger.

Det er også polariserende å drive polemikk med tall. Var det 400 som gjorde overgrep? 20? For spiller det noen særlig rolle? Nei faktisk ikke.

All den tid det ikke er noen tvil om at kulturforskjellen mellom innvandrere fra patriarkalske samfunn og frigjorte kvinner er enorm og gir helt spesielle problemer som en direkte følge og som må løses på annet sett enn om det hadde kommet flyktninger fra andre samfunn. Det hadde gitt andre typer problemer som hadde måttet ha andre løsninger.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 13:39   #109
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg blir litt forvirret, må jeg innrømme. Hvor skal vi gjøre av alle disse unge mennene, da? Skal de bli i Syria og enten måtte delta i krig og drepe andre, eller bli drept selv? Skal vi håpe at noen andre overtar de? Skal vi stille de opp langs en vegg å skyte de, så blir vi kvitt problemet?

De er jo der. Det er ikke en teoretisk problemstilling, dette. Det er en haug unge gutter uten et trygt sted å være, som søker sammen i flokk, fordi det er det man gjør, og som ikke har noen hverken til å rettlede, inspirere eller korrigere, annet enn ekstremister som ser på de som en fantastisk rekrutteringsmulighet. De har vokst opp i krig.

Men ikke begynn sånn, da. Det må kunne gå an å diskutere de store problemene vi står overfor med integrering og asylstrømmen uten å mene at noen skal skytes. Det samme kan man si om hvert eneste menneske i Syria akkurat nå, og det er bare begynnelsen. Jeg tror ikke det er praktisk mulig å absorbere alle som trenger det - og som fortjener det - på noen måneder i Europa. Det går faktisk bare ikke, all historikk har lært oss det.

Og da, som Esme sier, er man på et tidspunkt nødt til å bli pragmatisk. Hvordan skal dette bli best mulig for flest mulig? Hvordan skal man hindre den uheldige skjevfordelingen som har oppstått - på helt naturlig måte, jeg klandrer ingen for å sende den som har størst sjanse for å komme uskadd frem og samtidig ha størst sjanse for asyl. Jeg hadde garantert gjort det selv. Men det sitter millioner igjen som trenger og fortjener det like mye.

Jeg vet ikke hvordan det skal løses, men det MÅ løses. Og vi har ikke god tid.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:11   #110
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg vil nå si at det er minst like polariserende å skrive "skal man bare skyte dem, da?" som å skrive at man føler seg uthengt som KKK.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:12   #111
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg vil nå si at det er minst like polariserende å skrive "skal man bare skyte dem, da?" som å skrive at man føler seg uthengt som KKK.

Ja, kan vi ikke prøve å bestrebe oss på å holde det saklig?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:21   #112
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg tenker også at den enorme flyktningestrømmen sier noe om at det er behov for strukturelle endringeri samfunnene de kommer fra. Men det er endringer som må komme innenfra, jeg tror bare det blir enda mer kluss hvis eksterne blander seg inn (og det viser vel også historien).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:24   #113
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jada, jada, sorry, sorry. Jeg var teit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:43   #114
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Dette er unge gutter og menn fra en langt mer autoritetstro kultur enn vår egen. De aller fleste kulturer er langt mer autoritetstro enn vår egen, siden vi og våre barn er oppdratt til å finne ut av ting selv og gjøre som de vil, uavhengig av hva foreldre, prester eller landsbyhøvdingen måtte mene.

De unge mennene trenger omsorg, rettleding, fellesskap og guiding inn i et moderne og fremmed "bakvendt" landskap. Et landskap som ikke en gang ale voksne norske menn klarer å navigere i, bare se på kommentarfeltene i når det gjelder damer/kjønn/lønn/omsorg.

Det som kan være en ide: rekrutterevoksne flyktningemenn på 50 +, lære dem opp nøye i Alt Om NorgeTM, og sette dem til å undervise de unge guttene og andre menn. Samme med damene. rekrutter voksne damer og sett dem til å lære opp andre damer og jenter. Dette er en metode som brukes mye blant NGO innen feks mennskerettigheter, flyktningerettigheter og kvinnerettigheter i Palestina, og der fungerer det helt utmerket. det kalles Training for trainers og er en veldig god metode.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:52   #115
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hvorfor være uenig?

Jeg er jo ikke uenig. Tvert imot så sier jeg jo at da jeg for første gang tok opp akkurat dette (på NM eller FP? Husker ikke) - nemlig at det er et problem at vi (Norge) tar inn folk som "står på døren" fremfor at vi (Norge) går mer aktivt ut og "henter inn folk". Og hovedgrunnen til dette er problematisk er nok at lovene er laget for en tid med mindre mobilitet, og de som tidligere "sto på døren" var svensker og finnlendinger - og her kom nok rubb og stubb. (Fra Finnland kom det jo forresten utrolig mange barn) og ikke som i dag hvor mobiliteten er stor, men reisen alikevel er så tøff at det helst er unge menn som kommer.

Problemet er ikke om jeg personlig er enig eller uenig. Eller du og jeg har forskjellige meninger. Det at et stort antall mennesker generelt sett er enige tyder på den gjengse oppfating er i ferd med å snu. Hva jeg måtte mene om flykninger og asylsøkere finnes jo ikke interessant. Det er jo hva allmenheten (flertallet) mener som betyr noe, Og det er dette jeg påpeker som problematisk. At jeg synes flertallet ensrettes.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er også polariserende å drive polemikk med tall. Var det 400 som gjorde overgrep? 20? For spiller det noen særlig rolle? Nei faktisk ikke.

Jeg tenker at tallene betyr noe. Men kanskje ikke på samme måte som du tenker på? Jeg tenker at tallene betyr noe for hvordan det var organisert, i hvilken grad vi kan stole på media etc. Er veldig spent på hva som kommer til å komme frem.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:53   #116
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Forslaget om å ansette etablerte flyktninger til å undervise, veilede og følge opp nyankomne er veldig godt. Det er noe med å ha forståelsen for hvilken situasjon de er i, hva som er fremmed i det norske samfunnet ogsåvidere.

Jeg er veldig usikker her. Det burde jo egentlig ikke være noe problem at det kommer mange unge arbeidsføre menn som ønsker seg arbeid og fremtid. Norge har, som store deler av Europa, en aldrende befolkning og vi burde ha mulighet til å både gi hjem til og sysselsette unge mennesker. Om vi bare klarer å ta i mot og lære opp de nyankomne på en måte som fungerer både for dem og for oss. Jeg er nok litt preget av den unge syriske mannen fra norsktreningen som bare satt der og sugde til seg gloser i et forsøk på å komme i gang med sine avbrutte studier igjen så fort som mulig.

Vi må arbeide på flere parallelle løsninger samtidig. Ta imot dem som ha behov for være her og hjelpe dem til å være i stand til å forsørge seg her og helst også bygge opp noe de kan ta med seg dersom det blir mulig å reise hjem. Arbeide for å hjelpe dem til å returnere til land som det er mulig å bo i. Og gjøre det levelig å være flyktning i nærområdene.

Og ja Maverick. Vi trenger menn i det frivillige arbeidet med flyktninger. Gode rollemodeller for det norske mannsidealet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:55   #117
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Lær dem å bli lærere er et godt forslag. Jeg tenker at det ikke trenger bare å være 50plussere. Det er mange 35ishåringer som fungerer helt utmerket som både autoriteter og forbilder for tenåringer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 14:57   #118
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Jeg ser at det (i hvertfall i Oslo) er svært mange voksne menn med flyktningebakgrunn som er med i frivillig arbeid. Det er gull, men det trengs etnisk norske menn også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 15:02   #119
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Og få dem i utdanning og arbeid så kjapt som råd.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 15:07   #120
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Det må gjøres lettere å få skattekort og bankkonto.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no