Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 16:33   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg kom over en artikkel i The Guradian, skrevet av Erwin James, en tidligere drapsdømt engelskmann som har sonet en dom i 20 år. Han var ferdig sonet i 2004. Mens han sonet skrev han artikler for avisen, hvilket han fremdeles gjør. Nå har han vært på Norgesbesøk og da på Bastøy, "Verdens fineste fengsel".

http://www.guardian.co.uk/society/20...mment-21571050

Han skriver en flott artikkel om livet på Bastøy og jeg syntes det høres helt fantastisk ut. Jeg er helt enig i at folk fortjener en 2. sjanse. Jeg har tro på at straffedømte over tid gradvis må vennes tilbake til ett tilnærmet normalt samfunn for å kunne fungere når de skal ut igjen.

På Bastøy sitter voldtektsforbrytere og drapsmenn, de får lov til å sone de 4-5 siste årene av lange straffer der ute.

Men så kommer den andre delen av mine tanker rundt Bastøy, jeg tenker på personer som de som deltok i Nokas-ranet, ABB, mennene bak Baneheia-drapene, Orderud-dømte, for å nevne noen, ønsker man at de skal få kjenne på denne friheten? Det er enkelte saker som kanskje engasjerer en mer enn andre, fordi de får mer mediadekning, de er mer grove, sjeldne, jeg vet ikke.

Jeg er utrolig delt i hvordan soningsforhold jeg ønsker at den enkelte skal ha. Innerst inne vet man jo at en god tilnærming for de straffedømte er jo nettopp ett sted som Bastøy, men fortjener alle denne soningsformen?

Når man ser på statistikken, under 30% av de som slipper ut fra norske fengsler begår nye forbrytelser. Det desidert laveste antallet i hele europa og over halvparten av antallet i England tyder kanskje på at rettsstaten Norge gjør noe rett?

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/02/25/n...hold/25942374/

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:09   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.605
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg tenker at det ikke handler om å fortjene en soningsform. Det handler om å gjøre overgangen til et liv i frihet enklere ved å slippe opp kontrollen gradvis, slik at det er større sjanse for at menneskene det handler om lykkes med å få et "normalt" liv.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:12   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg synes lederen på Bastøy sier det svært godt

Sitat:

Vi baserer oss på forskning på hva som virker, ikke på folks rettsoppfatning.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:21   #4
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg merker at jeg ikke helt klarer å forholde meg til dette uten å la det jeg mener mener bli preget av følelser. Da jeg leste at stefaren til Christoffer hadde blitt banket opp på Bastøy var min umiddelbare reaksjon rent sjokk. Jeg fatter og begriper ikke at en mann dømt for drap på et barn får "lov" til å sone under slike forhold og jeg kjenner jeg rives i filler av fortvilelse over at menneskeliv ikke har høyere "verdi" i Norge en at drapsdømte ikke straffes hardere.

Men til syvende og sist er det jo statistikken som teller. Så det vi gjør er sikkert "riktig" selv om jeg egentlig synes det er kanskje så horribelt at folk dømt for drap og grov vold ikke sitter innesperret på ei mørk celle.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:25   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.581
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg tenker at det ikke handler om å fortjene en soningsform. Det handler om å gjøre overgangen til et liv i frihet enklere ved å slippe opp kontrollen gradvis, slik at det er større sjanse for at menneskene det handler om lykkes med å få et "normalt" liv.

Jepp. Man kan jo bare tenke seg hvor vanskelig det må være å skulle ut i samfunnet igjen etter å ha sonet ferdig en lang dom.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:48   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg merker at jeg ikke helt klarer å forholde meg til dette uten å la det jeg mener mener bli preget av følelser. Da jeg leste at stefaren til Christoffer hadde blitt banket opp på Bastøy var min umiddelbare reaksjon rent sjokk. Jeg fatter og begriper ikke at en mann dømt for drap på et barn får "lov" til å sone under slike forhold og jeg kjenner jeg rives i filler av fortvilelse over at menneskeliv ikke har høyere "verdi" i Norge en at drapsdømte ikke straffes hardere.

Men til syvende og sist er det jo statistikken som teller. Så det vi gjør er sikkert "riktig" selv om jeg egentlig synes det er kanskje så horribelt at folk dømt for drap og grov vold ikke sitter innesperret på ei mørk celle.

Men det er jo nettopp det som er poenget med Bastøy, de skal rehabiliteres
til å bli fungerende samfunnsborgere, helt uavhengig av hva du mener.
Og at det virker langt bedre enn å sitte i et sort hull er det vel neppe noen tvil om.
Blir verdien av et tapt menneskeliv høyere av at vi behandler gjerningspersonen dårlig?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 17:54   #7
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men det er jo nettopp det som er poenget med Bastøy, de skal rehabiliteres
til å bli fungerende samfunnsborgere, helt uavhengig av hva du mener.
Og at det virker langt bedre enn å sitte i et sort hull er det vel neppe noen tvil om.
Blir verdien av et tapt menneskeliv høyere av at vi behandler gjerningspersonen dårlig?

Øh, jeg spør i stedet, - bør ikke drap "straffes"? Ønsker vi overhode ikke et samfunn der vi også tar hensyn til offeret? Undergraver vi ikke folks tillitt til "rettsstaten" med at en mann dømt for drap på et barn får sone på Bastøy?
Jeg tror det.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:02   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Øh, jeg spør i stedet, - bør ikke drap "straffes"? Ønsker vi overhode ikke et samfunn der vi også tar hensyn til offeret? Undergraver vi ikke folks tillitt til "rettsstaten" med at en mann dømt for drap på et barn får sone på Bastøy?
Jeg tror det.

Straff i seg selv gagner jo ikke noe annet enn et ønske om hevn og evt forebygging. Straff gjør ikke gjerningen ugjort. Målet må jo være å rehabilitere heller enn å straffe.

Hvor mange år i et mørkt hull vil veie opp for et tapt barneliv?
10-30-100?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:04   #9
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Straff i seg selv gagner jo ikke noe annet enn et ønske om hevn og evt forebygging. Straff gjør ikke gjerningen ugjort. Målet må jo være å rehabilitere heller enn å straffe.

Hvor mange år i et mørkt hull vil veie opp for et tapt barneliv?
10-30-100?

Ingen antall år i et mørkt hull veier opp for et tapt liv, barn eller ei.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:05   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Undergraver vi ikke folks tillitt til "rettsstaten" med at en mann dømt for drap på et barn får sone på Bastøy?

Nei. Jeg har langt større tillit til et rettsvesen som behadler fanger som mennesker sånn at de ikke slippes ut igjen enda mer skadet og aggressive enn de allerede var.

(Hva jeg kunne tenke meg skulle ha skjedd om noen hadde begått noe kriminelt mot mine nærmeste, er en annen sak. Men det er følelser, og det kan vi slett ikke basere en rettstat på. Målet må selvfølgelig være å ha så lav gjentakelsesrate som overhodet mulig.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:06   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ingen antall år i et mørkt hull veier opp for et tapt liv, barn eller ei.

Nettopp. Straffen vil aldri kunne stå i forhold til handlingen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:09   #12
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Men mener dere overhode ikke at "staten" skal ta hensyn til offer og etterlatte? Skal de bli ofret to ganger? Først ved drap og så ved at gjerningspersonen får sone på "best mulig måte" på Bastøy? Det er absurd og "sykt" i mine øyne. Jeg er for livstid for overlagt drap så det blir litt feil for meg å diskutere antakeligvis. Det blir også personlig, dessverre.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:12   #13
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg synes straffeaspektet i norsk rettspraksis er underdrevet, og at straff i seg selv bør være et viktig poeng når man dømmer. Rehabilitering og gjentakelsesrater er fint og flott, men om det blir bare rehabilitering synes jeg man tar for mye av et sykdomsperspektiv på kriminalitet og fjerner for mye av personlig ansvar.

That said, tenker jeg at dette bør reguleres ved bl.a å øke strafferammer og bruken av disse. Ikke ved å fjerne tilbud som Bastøy i en overgangsfase. For de aller fleste dømte skal ut i samfunnet igjen på et eller annet tidspunkt. At de forberedes best mulig på dette tror jeg er en vinn-vinn-situasjon.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:12   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.581
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Blir man virkelig offeret en ekstra gang om den som har gjort en ugjerning ikke lider litt ekstra? Oppreisning får man økonomisk, ikke ved den dømtes lidelse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:13   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.140
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men mener dere overhode ikke at "staten" skal ta hensyn til offer og etterlatte? Skal de bli ofret to ganger? Først ved drap og så ved at gjerningspersonen får sone på "best mulig måte" på Bastøy? Det er absurd og "sykt" i mine øyne.

Om du snur på det, da: Hvis man sperrer inne en barnedrapsmann i 15 år i et mørkt hull og så slipper ham ut, vil jeg anta risikoen for at han begår et nytt drap er vesentlig høyere enn om man jobber med rehabilitering. Ville den risikoen være verdt det for at man skal oppfylle de etterlattes ønske om hevn?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:14   #16
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Blir man virkelig offeret en ekstra gang om den som har gjort en ugjerning ikke lider litt ekstra? Oppreisning får man økonomisk, ikke ved den dømtes lidelse.

Jeg lover deg, i et samfunn der du kan møte på drapsmenn på gata noen år etter vedkommende har begått drap, blir du mer en "offer" for andre gang.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:16   #17
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Om du snur på det, da: Hvis man sperrer inne en barnedrapsmann i 15 år i et mørkt hull og så slipper ham ut, vil jeg anta risikoen for at han begår et nytt drap er vesentlig høyere enn om man jobber med rehabilitering. Ville den risikoen være verdt det for at man skal oppfylle de etterlattes ønske om hevn?

Som sagt, jeg mener overlagt drap bør straffes med livstid så det blir på feil premiss jeg deltar i debatten.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:17   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.581
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg lover deg, i et samfunn der du kan møte på drapsmenn på gata noen år etter vedkommende har begått drap, blir du mer en "offer" for andre gang.

Men sånn må det jo være, med mindre vi innfører "one strike, you're out!".

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:19   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men sånn må det jo være, med mindre vi innfører "one strike, you're out!".

Det må ikke være sånn hvis vi dømmer mennesker som dreper til mer en noen usle år i fengsel.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:19   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.140
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Som sagt, jeg mener overlagt drap bør straffes med livstid så det blir på feil premiss jeg deltar i debatten.

Ok, jeg hadde ikke fått med meg at du sa det, og er enig i at da blir det feil utgangspunkt for debatten.

Men fremdeles er det jo interessant å ha en mening om soningsforhold - jeg mener, man kan jo uansett ikke ha "ekte livstid" for alle volds- eller overgrepsforbrytere, og såfremt folk skal slippes ut igjen, så er det en fordel for absolutt alle (både forbryteren selv, alle potensielle ofre og deres pårørende, og staten og rettsapparatet) dersom de ikke gjentar forbrytelsen sin.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no