Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-06, 08:17   #21
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Anbefaler pop-up utgaven av Alice i eventyrland.
Denne elsker femåringen min.

Den har jeg nesten lyst på selv ...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:14   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Tusen takk for tips, alle sammen.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hvilke type bøker er du ute etter? Vi leser så og si ikke billedbøker for storesnupp på fem lenger. Er du ute etter tips om nye bøker? Altså ikke Vestly, Egner, Lindgren etc? Jeg liker absolutt disse forfatterene, men har også prøvd å finne nye bøker. Jeg ser at hun liker godt når vi leser om barn hun kan relatere seg til.

Jeg tenker først og fremst på bøker for litt større barn: bøker med en del tekst i. Hun har stort sett vokst fra Karsten og Petra, Ludde, Lillesøster og andre, enklere billedbøker, men billedbøker med mye tekst, som for eksempel Gubben og Katten, er fortsatt stor stas. Det, sammen med Knerten, Kardemomme, Hakkebakkeskogen o.l., er repertoaret nå om dagen.

Ellers vil jeg gjerne ha tips om nye bøker. Og påminnelse om gamle bøker, som jeg hadde glemt at jeg likte.

Hvordan er Barbapapa-bøkene som akkurat er relansert, forresten? Jeg husker at jeg likte Barbapapa veldig godt som barn, men jeg husker ikke hvor avanserte bøkene var eller hvor gammel jeg var da jeg leste dem. Er de egnet for en 4,5-åring?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 22:24   #23
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Lillemor er veldig glad i rim og regler, så "Så rart" av Inger Hagerup og "Morovers" av André Bjerke leses hyppig hos oss.
"Snill" av Gro Dahle blir hun aldri lei av, og den er jo bare helskjønn. Svein Nyhus har illustrert de to sistnevnte bøkene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 23:00   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Barbapappa-bøkene er veldig lite avanserte, ihvertfall de jeg husker. Det er billedbøker med veldig lite tekst.

Jeg synes Trollkrittet av Zinken Hopp er en morsom bok, og storebrødrene likte den. Har ikke lest den for minsten ennå, men jeg tror den er passende for den alderen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 23:23   #25
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Pop-up bøkene fra Filiokus forlag er helt fantastiske. Vi har Trollmannen fra Oz, og så får snuppa både Alice i eventyrland og Askepott til bursdagen sin. Det er overraskende mye tekst i bøkene. Jeg trodde det var mest illustrasjoner/figurer, men det stemte jo ikke i det hele tatt. Anbefales!





Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 23:12   #26
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

I dag fikk jeg de personige eventerybøkene jeg bestilte. De var mindre enn jeg hadde ventet. Tror de kan slå godt ann til de under skolealder.

Hadde forventet at de hadde gjort litt mer ut av de navnene jeg hadde skrevet opp (skrev opp 6 navn som skulle være med i historien). Nå var det litt komisk egentlig, da det var som en oppramsing. Slik begynte "Den lille havfrue" (jeg finner opp navnene): En dag var Kari Nordmann, 4 år, fra Oslo ved havet sammen med Ola, Berit, Susanne, Kjartan, Bjørn og tante Olga.

Det var slik oppramsing det var når navnene var med. Men det var ok bøker!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 09:37   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det er samme pris i butikk. Det er i alle fall samme pris hos Bokkilden som hos forlaget.

Den er billigere hos Bokklubbene.no.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 10:04   #28
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

I dag fikk jeg de personige eventerybøkene jeg bestilte. De var mindre enn jeg hadde ventet. Tror de kan slå godt ann til de under skolealder.

Hadde forventet at de hadde gjort litt mer ut av de navnene jeg hadde skrevet opp (skrev opp 6 navn som skulle være med i historien). Nå var det litt komisk egentlig, da det var som en oppramsing. Slik begynte "Den lille havfrue" (jeg finner opp navnene): En dag var Kari Nordmann, 4 år, fra Oslo ved havet sammen med Ola, Berit, Susanne, Kjartan, Bjørn og tante Olga.

Det var slik oppramsing det var når navnene var med. Men det var ok bøker!

Oi, hadde jeg visst det skulle jeg ramset opp bare venner, ikke mammaen og pappaens navn. Det ser jo litt kunstig ut å bruke navn på foreldre..

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 12:37   #29
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Bøkene i " Den store..." serien. Veldig greit å samle på.

Ellers Lotta bøker, lydbøker av ymse slag, Marikken bøker, MammaMø, Gubben og katten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 13:27   #30
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Vil gjøre oppmerksom på at i boken om det lille havfrue er det en feil i første setningen som ødelegger litt av inntrykket. Det står som følger (jeg finner på navn): "En dag var Kari Nordmann på, 4 år, fra Oslo....." Jeg klaget på dette, og jeg er selvsagt den ENESTE som har reagert på dette (for da føler man seg lur!) Men jeg fikk ny bok uten kostnader. Men jeg ser at det er flere bøker som har denne feilen (de fikk ikke rettet på det).

Går dere inn på www.barnaspersonligeverden.no så kan dere se hvordan de første sidene ser ut i hver bok!
__________________

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 19:55   #31
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

De pop-up bøkene likte jeg!

Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:07   #32
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

"Johannes Jensen føler seg annerledes" er sansynligvis den beste barneboka EVER!

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 22:51   #33
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg vil anbefale flere av bøkene som Svein Nyhus har illustrert - og noen av de er skrevet av Gro Dahle.

Vi har en bok som heter "Verden har fire hjørner" og som er en blanding av rim og fortelling. Det er mye å undre seg over i den boken. Den kom for et par år siden, men bør være mulig å få tak i fremdeles.

Det finnes veldig mye bra ny barnelitteratur - ta deg en tur i bokhandelen og les selv!

  Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 14:28   #34
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg slår eet slag for bøkene om reven og grisungen av Bjørn F. Rørvik.

Den nyeste, Nisseforeningen, kom ut i høst.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 16:25   #35
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Bøkene om Ruffen kan vel være interessante?

Nå har jeg bestilt Ruffen bok og lydboka til 5-åringen, samt Alice i Eventyrland i "pop-up-utgave" og lydbok til 3-åringen.

Storesøster får engelsk ordbok, men må vel få en spenningsbok også! Hun elsker å lese!

  Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 12:07   #36
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.056
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Jeg vil anbefale Pulverheksa. Jeg har ikke fått lest bøkene for vår yngste ennå, men har lånt lydbok på biblioteket (den store pulverhekslydboka).

Fengende musikk og morsomme fortellinger. Både hun på 4,5 og han på snart 9 kan sitte og høre på denne sammen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 20:22   #37
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips



Vet ikke om du trenger flere tips, Teofelia, men her er et likevel.

Vi driver å leser denne boka om kroppen. Den er veldig fint illustrert og har mange temaer å snakke om. Jeg leser ikke noe særlig av teksten, men prater i stedet om det som står der. Vesla er veldig interessert og syns det er spennende å se hvordan ting ser ut inni magen og sånt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:45   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/ser...3190&width=120

Vet ikke om du trenger flere tips, Teofelia, men her er et likevel.

Vi driver å leser denne boka om kroppen. Den er veldig fint illustrert og har mange temaer å snakke om. Jeg leser ikke noe særlig av teksten, men prater i stedet om det som står der. Vesla er veldig interessert og syns det er spennende å se hvordan ting ser ut inni magen og sånt.

Linken virker ikke, kan du prøve igjen? Jeg skulle gjerne sett hva det var slags bok, for Lillegutt ønsker seg en bok om hvordan kroppen virker og ser ut inni, så jeg tenkte han skulle få en til bursdag eller jul nå.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:04   #39
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1503190&rom=MP

Prøver igjen. Denne virker hos meg nå.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:54   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 4–5-åring. Trenger tips

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1503190&rom=MP

Prøver igjen. Denne virker hos meg nå.

Takk skal du ha, nå virket det. Den så fin ut, ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no