Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-23, 19:21   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Altså på valgdagen. Står at man kan stemme i hvllken som helst lokale i egen kommune på valgdagen. Når ble det lov? For det var vel ikke mulig da man hadde manuelle lister? (Ellers kunne folk stemt flere ganger)
Noen som vet hvilket år det ble endret?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 19:26   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Jo, det var mulig med manuelle lister og, men litt mer styr. Stemmeseddelen ble lagt i konvolutt, og den igjen i en ny konvolutt merket med navn og hvilket lokale man tilhørte, sånn at de fikk sjekket at man ikke hadde stemt flere steder, før den ble lagt oppi med de andre. Jeg vet ikke når, men jeg har gjort dette for kanskje ca 20 år siden, jeg hadde flyttet og ikke fått med meg at jeg tilhørte et annet lokale.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 19:33   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Akkurat. Men trenger man ikke ekstrakonvolutt nå lenger?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 19:40   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Det vil jeg ikke tro i og med systemet er digitalt, men jeg har holdt meg til eget valglokale etter den gang.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 19:54   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Og jeg har forhåndsstemt. Var bare en diskusjon tidligere i dag. Vi hadde litt rett begge to.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 21:13   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

En kan stemme i hvilket som helst lokale innen egen kommune. Se her, der kan en også søke opp valglokaler i egen kommune.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 21:32   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Digitale manntall kom en gang etter 2009. For da satt jeg på rådhuset og tok imot telefoner fra valglokaler som skulle sjekke det som ble kalt fremmedstemmer. Det var lov den gangen også, men mer jobb for de som jobbet med det.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-23, 21:59   #8
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

En kan stemme i hvilket som helst lokale innen egen kommune. Se her, der kan en også søke opp valglokaler i egen kommune.

Jeg, det fant jeg ut. Det var mer diskusjon på om det var mulig før det ble digitalt manntall, og når de gikk over på det.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-23, 06:37   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å stemme i hvilken som helst valglokale i egen kommune

Sorry, jeg leste alt for fort.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-23, 19:07   #10
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Her ble jeg utdelt et annet lokale enn sist. Passet fint, for det var rett ved siden av fysioterapeuten min. Jeg kunne brukt andre lokaler også. Problemet da ville ha blitt kirkevlget, for DER måtte jeg være på rett sted. -Prøver å påvirke forgubbingen og å bidra til en mest mulig åpen og ikkediskriminerende kirke.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-23, 20:05   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Men om man stemmer i feil bydel i Oslo, hvordan funker det med bydelsutvalget?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-23, 07:05   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men om man stemmer i feil bydel i Oslo, hvordan funker det med bydelsutvalget?

Det lurer jeg også på! Hva med forhåndsstemming i bydelene?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-23, 07:52   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Jeg antar at de stempler med din bydel? De sjekker jo ID?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-23, 08:20   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg antar at de stempler med din bydel? De sjekker jo ID?

Mulig? Jeg så ikke så nøye på stempelet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-23, 09:25   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Jeg forhåndstemte i egen bydel, men jeg vil tro at Bydel Bjerke ikke har lista til Sankthanshaugen-lista liggende?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-23, 09:31   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Fant ut av (noe av) det:

Sitat:

Partifordeling per valglokale
Siden valget i 2013, har Oslo kommune benyttet elektronisk manntall. Derfor har vi ikke valgresultat per krets og heller ikke valgresultater per bydel. Opptellingsresultatet per valglokale gjelder velgerne som har stemt i lokalet og ikke velgerne som tilhører kretsen.

Forhåndsstemmer fordeles ikke per krets
Tidligere forhåndsstemte velger i konvolutt. Stemmegivningen i konvolutt ble kontrollert i Rådhuset og fordelt på kretsen der velger var folkeregistrert.
Nå legger du stemmeseddelen rett i urnen. Det betyr at forhåndsstemmene ikke kan kretsfordeles, og det er ikke mulig å få partioppslutning per bydel eller per krets på forhåndsstemmer.

https://www.oslo.kommune.no/politikk...gresultat#gref

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-23, 20:46   #17
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å stemme i hvilket som helst valglokale i egen kommune

Sånn er det jo i "vanlige" kommuner også. Man har ingen mulighet til å registrere hva folk bosatt i valgkretsen har stemt, bare hva de som stemmer i kretsen har stemt på.

Men det var vel fullt mulig å ta med liste fra "sin" bydel og levere den et annet sted?
Slik man kan gjøre når man forhåndsstemmer i fremmed kommune, man kan ha med liste fra sin hjemkommune, og krysse og skrive slengere. Eller levere en generell stemmeseddel der man krysser for hvilket parti man vil stemme på, uten mulighet for personstemmer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no