Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-15, 09:16   #181
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg tror maisplantene furter. Pottet opp i større potter for ca 3 uker siden og flere av dem ser pjuskete ut. De står svalt i vinduskarmen og på rekke bak der igjen. Vil flytende næring hjelpe?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 10:01   #182
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.830
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg lurer også på når jeg kan sette ut. Jeg har ikke plantet om i større beholdere heller. De har vokst seg tette og fine i vinduskarmen der det ikke er så varmt. Solsikkene er ganske solide. Før har jeg fått lange stengler på kjøkkenet. Jeg plantet ganske sent.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 11:14   #183
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg flytter rubbel og bit ut noen timer på ettermiddagen når jeg har tid, hvis ikke står døra til vinterhagen åpen noen timer. Plantene har altså fått litt vind og småregn, men ikke skikkelige temperaturfall. Jeg venter vel ei uke eller to til før jeg begynner å sette ut hele dagen i første omgang, men jeg har ikke noe greie på det.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 11:08   #184
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Woohoo! Nå spirer nepene og brokkolien min i pallekassene ute.

Maisen er pjusk, mens gresskarene er ivrige - de kjøpte jeg ferdige spirer av, så jeg håper maisen slutter å furte snart.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 12:36   #185
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg planter ut nå. Squashene syntes det var tøft å komme ut i drivhuset til og med, så de er absolutt ikke klar for utplanting enda. Ellers går det fint med løk, kål, mais, solsikker, purre, grønnkål og solhatt, praktryllik og prestekrage.

Jeg har sådd flere zinnia og et brett med cosmos. Jeg skal så prydtobakk og flere cosmos inne. Jeg skal så ringblomster og kornblomster og blomstereng ute.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 13:15   #186
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg planter ut nå. Squashene syntes det var tøft å komme ut i drivhuset til og med, så de er absolutt ikke klar for utplanting enda. Ellers går det fint med løk, kål, mais, solsikker, purre, grønnkål og solhatt, praktryllik og prestekrage.

Jeg har sådd flere zinnia og et brett med cosmos. Jeg skal så prydtobakk og flere cosmos inne. Jeg skal så ringblomster og kornblomster og blomstereng ute.

Zinnia og cosmos er nydelig. Jeg har også sådd dem ute og satser på en nydelig hage etterhvert.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 22:11   #187
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har flyttet ut noen småplanter de siste dagene etter herding over en ukes tid. De har overnattet ute et par netter.

Har plantet i pallekarm i dag, en karm med jordskokk, overplantet med et par salattyper og spinat. Sådde gulrøtter i partnerskap med tagetes som var forkultivert. Før leggetid tenkte jeg meg ut for å plante småplanter av løk og vårløk sammen med månedsjordbær i en ventende karm. Har også plantet ut forkultiverte småplanter av hosta og praktryllik i bed. Gladiol og Georginer bor ute i potter nå, planter dem ikke over i bed før jeg er sikker på at jeg ikke trenger å berge dem inn. Har også flyttet ut nysådd oregano, persille og dill på plattingen i påvente av at urtehagen blir klar. Har også noen flere babystauder fra frø stående ute, de klarer seg fint.

Endelig begynner det å bli litt tomt inne. Best å så litt mer.
Skal så resten av pakken med mais, og lurer veldig på om grønnkålen helst bør forkultiveres, eller sås rett ut.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 22:13   #188
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg tenkte å beholde squash, agurk, tomat, cherrytomat og paprika inne en god stund til, men begynner å herde et par gresskarplanter nå. De har vi så mange av at det er greit om et par stryker med.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 23:23   #189
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har kjøpt 6 tomatplanter; coctail, cherry, plomme, rips og tiger. Har ikke drivhus så de skal stå lunt på verandaen.

Georginene har stått i potter en stund, men bare et fåtall spirer. Mulig det er for kaldt? Har fortsatt masse blomsterløk som ikke blomstrer og busker og trær som var fulle av blader på samme tid i fjor, har såvidt begynt å komme.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 06:42   #190
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Hvor får du kjøpt så mange forskjellige, Eowyn? Jeg har sådd for å få variasjon, men det hadde vært deilig å kunne la gartneriet passe plantene til de kan settes ut.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:52   #191
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Kjøpte tomatplantene på Plantasjen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 11:58   #192
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Endelig begynner det å bli litt tomt inne. Best å så litt mer.
Skal så resten av pakken med mais, og lurer veldig på om grønnkålen helst bør forkultiveres, eller sås rett ut.

Jeg forkultiverer grønnkål og svartkål (Nero di Toscana), men sår frø mellom de utplantede plantene.

Jeg må på det varmeste anbefale sorten Green Dwarf Curl fra Impecta, nydelige, insektsresistente planter, har ikke hatt noe tull med dem de siste årene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-15, 13:50   #193
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.145
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har plantet masse forskjellige tomatfrø selv, cluet er å kjenne noen som tar vare på frø fra forrige året! Så egentlig burde vi hatt en frø-bytte-ring!

Jeg driver og potter om mine tomatplanter til større potter, men har ikke satt de ut i drivhuset enda. Det er bare 4-5 grader om natta her, og bare ræva vær på dagen og.

Ellers plantet jeg salatfrø i går, rett ut. Salat-mix het det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 20:44   #194
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg dyttet ut noe pellargonia og noe stiklinger av diverse denne uka, den ene for å stå i sola, den andre fordi åpenbart det minidrivhuset uten lokk de sto i var lekk så det kom vann på gulvet. Det ble ikke noe herding her gitt, ut med den.

Det går nok noen til snart, og det trengs, for stadig flere tomater vokser ut av hyllene på planterommet og må opp i vinduene, og da trenger jeg plassen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 21:47   #195
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har prakka på et par brett med planter på 17. mai-gjestene. Godt å bli kvitt litt. Ellers vokser georginene som uvær, og jeg håper å få opp pallekarmkjøkkenhagen til uka, så jeg får sådd resten av det som skal sås. Vare synd det er så surt her i traktene om dagen.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 18:02   #196
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.830
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg plantet ut noe i går istedenfor å plante om. Jeg frykter det er alt for tidlig. Jeg tror jeg potter om det som er igjen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 22:16   #197
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.145
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har satt tomatene ut i drivhuset og de har det helt fint, heldigvis. Agurk og gresskar er fremdeles inne. Jeg plantet brokkoli fra frø, fikk hele 3 planter, og når jeg plantet de ut i grønnsakshagen så ble det plutselig til to... pokker altså, mistenker snegler eller noe annet tull. Ellers har purrefrøene plutselig fått litt fart på seg, så kanskje det blir purre likevel.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 08:23   #198
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Fortsetter å så sommerblomster inne. (Flere Cosmos) Det er svinekaldt, altså! De kommer ikke til å spire om jeg sår direkte.

Jeg har sådd noen bønner ute (voksbønner og brekkbønner). De spirer ikke enda, eller kanskje noen sinne? Sådde heldigvis en del inne også, og de er 15 cm høye nå.

Ha begynt å plante ut georginer fra frø, praktryllik og oljeplante. Klatrerne skal også ut nå, morning glory, blodbeger og thunbergia.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 19:33   #199
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Bare en av georgineknollene i potter spirer. Og i noen av pottene lukter det ammoniakk av jorden! Det kan umulig være et godt tegn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-15, 14:20   #200
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Her er alt ute nå. Men her står også syrinen og rhododendron i full flor samt at jasmin og hortensia er på full gang, så klimaet er helt annerledes helt i sør i år skjønner jeg - tidlig blomstring her. Bare maisen som furter, fortsatt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
forkultivering, frø, hage, sådd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no