Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 20:58   #41
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Egentlig synes jeg det er litt rart at man lar være å drikke på enkelte dager som f.eks 17.mai fordi det er barnas dag. Jeg mener at barn ikke har noe galt av å se at voksne har et kontrollert forhold til alkohol så derfor drikker jeg når jeg har lyst på det. Om jeg hadde ment at barn tok skade av å se på det, så hadde jeg aldri drukket, det hadde ikke vært noe spesielt med 17.mai og julaften og slikt.

Enig. Jeg har vokst opp med sånn drikking som barn tar skade av, både på julaften og ellers, og jeg vet veldig godt forskjellen.

Vi skal bare være to voksne og en seksåring på julaften i år, og jeg kommer nok til å ha en skvett rødvin og mannen min en juleøl til middagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:59   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Egentlig synes jeg det er litt rart at man lar være å drikke på enkelte dager som f.eks 17.mai fordi det er barnas dag. Jeg mener at barn ikke har noe galt av å se at voksne har et kontrollert forhold til alkohol så derfor drikker jeg når jeg har lyst på det. Om jeg hadde ment at barn tok skade av å se på det, så hadde jeg aldri drukket, det hadde ikke vært noe spesielt med 17.mai og julaften og slikt.

Jeg tror folk sier det fordi det er trist at mange drikker EKSTRA akkurat disse dagene. Det er få andre anledninger at det er "naturlig" å konsumere store mengder alkohol mens barna er våkne, men særlig på 17.mai så er det jo tragisk hvor mange voksne som syns at det betyr JUHUUU, vi kan begynne å drikke oss beruset klokka 9 om morgenen og fortsette hele dagen. Og jeg syns det er trist at barn skal oppleve det på en dag der de aller fleste jevnaldrende har en superduperdag med masse kos.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:59   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, vi tilbyr øl, vin og akevitt til de voksne som måtte ønske det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:00   #44
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:01   #45
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg manglet alternativet "Ja - selvsagt!" i pollen. Jeg kan veldig gjerne la være å drikke alkohol, men ikke julaften! (Det er nok noe Cola Zero på bordet også, siden det er jul, men men...) Selvfølgelig snakker vi moderate mengder. (Men helt alvorlig; alle som har sittet tilbords med pen oppdekning sammen med små hjelpetrengende barn må vel si seg enig i at det er et kunststykke å klare å få i seg et helt rødvinsglass underveis, for ikke å si spise seg mett? )

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:03   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

på Miss Norway.

(Og jeg som håpte at vi snart var over det verste! Dine er jo litt eldre enn mine)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:06   #47
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Vi kommer nok til å ha i hvert fall øl på bordet. Jeg drikker ingenting. Mannen og svigermor tar seg kanskje en øl hver. Ikke mer.

Til vanlig tar jeg meg gjerne et glass rødvin til maten altså, men i år ammer jeg.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:08   #48
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Øl og akevitt hører til julemiddagen ja. Ingen som drikker seg fulle, så jeg ser ikke noe problem i det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:08   #49
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Det blir vin til maten. Vi skal ha torsk, så øl og akevitt utgår. (Gjør det ikke det da? ) Som Missa og Polyanna sier her så er jeg vel heldig om jeg rekker å smake litt. Og gjestene holder seg gjerne til maks et par glass, så det blir nok ikke den store vindrikkefesten.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:10   #50
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det blir vin til maten. Vi skal ha torsk, så øl og akevitt utgår. (Gjør det ikke det da? ) Som Missa og Polyanna sier her så er jeg vel heldig om jeg rekker å smake litt. Og gjestene holder seg gjerne til maks et par glass, så det blir nok ikke den store vindrikkefesten.

Riktig rødvin til torsk går.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:12   #51
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jepp. Øl og akevitt og/eller rødvin. Moderate mengder. Gleder meg til øl og akevitt til ribba i år. På grunn av graviditet og amming er det to år siden sist.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:12   #52
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Riktig rødvin til torsk går.


Jepp jepp, vinen blir rød. (Jeg tør dog ikke velge den selv, svigerfar er vinfantast, og jeg er livredd for å bomme. Så jeg har hentet inn eksperthjelp, i håp om å imponere. ) Men jeg innbiller meg at øl og akevitt ikke hører med. Uten at jeg skal være skråsikker, det der er ikke helt mitt felt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:12   #53
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

For meg blir det Nei, selvsagt ikke!. Jeg er vokst opp uten alkohol på julaften og ser rett og slett ikke på alkohol på julaften som ordentlig feiring. Det blir helt feil.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:13   #54
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja det blir servert øl, vin og akevitt til maten på julaften. Mammaen min og min kjære er vokst opp med akoholiserte far/stefar, så det er aldri noen som tar mer enn ett-to glass. Jeg drikker julebrus og akevitt, litt av en kombinasjon Må ha akevitt for å ikke bli hent ødelagt i magen av den kraftige julematen

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:15   #55
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg stemte nei, siden vi i år skal feire med min svært religiøse svigerfamilie. Jeg er dessuten gravid og ville da ikke drukket uansett. De motsatte årene drikker jeg gjerne et glass rødvin til maten, som min familie gjerne gjør. Jeg er blant dem som tenker at min datter tåler og se meg drikke en øl eller et glass rødvin, men selvfølgelig hadde verken jeg eller noen i selskapet blitt beruset med barn tilstede.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:16   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi har kun alkohol annenhvert år på julaften. Det er når vi er hos svigers, da de to drikker vin til julematen. Verken min mann eller jeg drikker, så når vi feirer hos oss annenhvert år, er det null alkohol på bordet (da er ikke svigers med oss, og ingen av gjestene drikker, ellers hadde jeg jo nok servert øl eller noe).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:19   #57
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi serverer øl og akevitt til Ribba og det blir inntatt svært små mengder så jeg ser ikke det som noe problem. Fyll og julaften hører ikke sammen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:19   #58
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Tror ikke det nei, Jeg har tilbragt et par julaftener med å åpne pakker med sånn 0.3 promille og liker det ikke. Enda mindre aktuelt med to småunger. Jeg il gjerne tilbringe julaften sammen med dem klin edru. Det blir lettøl i år.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:20   #59
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Det kommer nok til å stå på bordet. Dersom svigerinna mi greier å importere litt ekte julebrus (Dahls) så holder det lenge for min del.

Jeg nipper gjerne til et glass med øl eller vin dersom maten innbyr til dette, det være seg julaften eller en hvilken som helst annen dag. Om jeg nipper til litt alkohol på julaften i år kommer an på hva jeg føler for der og da. Avstår jeg så er det med tanke på barna, min egen dagsform og stemningen i huset.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:21   #60
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Hos oss har det vært tomtebrygg på bordet i alle år. Eller hjemmebrygget einerøl (med samme alko-gehalt som tomtebrygg) hos svigers.

Da vi ble voksne, begynte mine foreldre å servere et glass vin eller en øl til julemiddagen for de som ønsket det. Etter at vi fikk barn og begynte å feire jul hjemme hos oss selv, har vi fortsatt med det, noe min mor satte spørsmålstegn ved. Jeg kom raskt til at jeg ikke ser noe poeng i å gjøre som dem - nemlig gjemme unna vinflaskene. Vi får stå for det vi gjør og drikker, og all den tid vi snakker minimalt inntak, ser jeg ikke noe poeng i helt alkoholfri feiring for vår del.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no