Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 20:30   #21
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi har akkevit og øl/vin til maten, cognac til kaffen. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha det, så lenge inntaket er måteholdent. Fyll er selvsagt bannlyst. Jeg tenker at barn ikke tar skade av at de voksne drikker alkohol i moderate mengder. Tvert imot tenker jeg at det er ok å erfare at man kan drikke et glass vin uten at man endrer karakter etc. - at man kan ha et avslappet og normalt forhold til alkohol.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:30   #22
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Her går det vel med kanskje et halvt glass hvitvin og en halv rødvin og 2 juleøl på 4 voksene mennesker, jeg anser ikke det som et problem

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:31   #23
Blush
Aktiv
 
Blush sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 144
Blush er litt kul
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja. Akevitt iallefall, jeg drikker som regel hjemmebrygg (tomtebrygg) til julematen, som er praktisk talt alkoholfritt. De andre voksne drikker gjerne juleøl eller rødvin. Fyll har aldri vært forbundet med juleaften eller de andre familiedagene.

__________________
Storebror Juli 2001 og Lillesøster November 2004
Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:31   #24
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, et par akevitter og alkoholfritt øl til maten. Aldri noen som blir beruset når det er unger tilstede.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:33   #25
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er alltid øl og akevitt til ribba. Det hører med.
Om det er barnas dag eller ikke så ser jeg ikke noe galt i det.
Og nei, jeg syns ikke jula er barnas høytid. Det er en veldig tydelig familiehøytid for min del.

Bæret sa det.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:33   #26
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

En av oss kommer til å kjøre, den andre tar seg nok et glass vin eller en øl kanskje. Foreldrene mine tar seg muligens en cognac til kaffen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:34   #27
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, blir vel og og akevitt til noen og rødvin til noen.
Aldri noen drikker noe særlig på juleaften hos oss.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:34   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, vi pleier å ha vin til maten når det er litt ekstra god mat, både mannen min og jeg er vant til det og syntes aldri at det var et problem da vi var barn. Så vi tenker at det er ikke noe problem. Øl og akevitt står det på bordet også, og likør/sherry/cognac til kaffen for de som vil ha.

Jeg skjønner det at de som har dårlig forhold til alkoholmisbruk og slikt ikke klarer å slappe av og hygge seg om andre drikker, så jeg hadde latt være om vi feiret sammen med noen som ikke likte det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:39   #29
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg svarte nei, men er litt usikker på om vi kanskje skal ha et glass vin hver. Vi får se, vi drikker svært sjelden alkohol når ungene er tilstede. Jeg synes dessuten at Munkholm er like godt som vanlig øl, så hvis vi skal ha øl synes jeg at det er et fullgodt alternativ.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:43   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Vi har akkevit og øl/vin til maten, cognac til kaffen. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan ha det, så lenge inntaket er måteholdent. Fyll er selvsagt bannlyst. Jeg tenker at barn ikke tar skade av at de voksne drikker alkohol i moderate mengder. Tvert imot tenker jeg at det er ok å erfare at man kan drikke et glass vin uten at man endrer karakter etc. - at man kan ha et avslappet og normalt forhold til alkohol.

Vi har jo samme foreldre (så vidt jeg vet) og er vokst opp med samme greie på julaften. Noen få glass vin eller øl til maten, akkevit til de som liker det og konjakk til kaffen for de som vil ha det. Har aldri opplevd fyll på julaften. Ikke mannen heller, vi skal feire hos svigers i år. Jeg forstår at de som har annen bakgrunn har et problem med alkohol i slike sammenhenger, men hos oss er dette vanlig og uten issues.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:45   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, øl og akevitt i moderate mengder.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:46   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Det serveres øl og akevitt til julematen. Jeg drikker ikke sprit, så det blir bare øl på meg. Vi drikker det i ytterst moderate mengder, så jeg tror ikke barna lider noen nød av den grunn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:47   #33
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Øl og vin hadde vi da jeg bodde med eksen. I år blir det uten barn sammen med foreldrene mine og da blir det øl og akevitt.

Tar en glass til maten også tar vi et par glass etter ungene har lagt seg som regel.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:52   #34
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg vet ikke helt. Da mine foreldre var gift var det aldri alkohol. Det handlet ikke om dem, men om en slags dobbeltmoral som ble vist overfor mine besteforeldre. Type: her er det ingen som drikker, men så kommer flaskene frem når de gamle har dratt hjem. Men da har ikke jeg og sambo lyst på. Vi vil ha øl/vin til maten, og så ferdig. Ikke bøtte innpå for å "ta igjen" senere.

Nå har mamma ny mann, så kan hende det kommer noen øl frem på bordet.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:53   #35
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei, her er de aller fleste avholdsfolk.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:53   #36
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, det blir nok servert rødvin til juletorsken i år også. Jeg skal drikke alkoholfritt juleøl fra mack, det er faktisk skikkelig godt!

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:54   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Egentlig synes jeg det er litt rart at man lar være å drikke på enkelte dager som f.eks 17.mai fordi det er barnas dag. Jeg mener at barn ikke har noe galt av å se at voksne har et kontrollert forhold til alkohol så derfor drikker jeg når jeg har lyst på det. Om jeg hadde ment at barn tok skade av å se på det, så hadde jeg aldri drukket, det hadde ikke vært noe spesielt med 17.mai og julaften og slikt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:55   #38
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi kommer nok til å ha i hvert fall øl på bordet. Jeg drikker ingenting. Mannen og svigermor tar seg kanskje en øl hver. Ikke mer.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:55   #39
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:56   #40
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Enig med Esme.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no