Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Redikker i Kolonihagekassen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 11:52   #1
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Redikker i Kolonihagekassen

Hva gjør man med disse? Noen som har oppskrifter eller forslag til bruk?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:52   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Skiver på hvitost.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:54   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Nydelig i salater!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:56   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Jeg bruker strimlede reddiker i en japansk misosuppe med svinekjøtt og bokhvetenudler (soba) som vi ofte har til middag, det er godt. Den oppskriften er ganske basert på at man bor i nærheten av en japansk spesialforretning, men du kan gjerne få den i kveld, om du vil. Men jeg vil tippe at strimlede reddiker kan fungere fint i andre grønnsaksbaserte supper også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:07   #5
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg bruker strimlede reddiker i en japansk misosuppe med svinekjøtt og bokhvetenudler (soba) som vi ofte har til middag, det er godt. Den oppskriften er ganske basert på at man bor i nærheten av en japansk spesialforretning, men du kan gjerne få den i kveld, om du vil. Men jeg vil tippe at strimlede reddiker kan fungere fint i andre grønnsaksbaserte supper også.

Jeg kan godt tenke meg den oppskriften Bor like ved en svær centrabutikk.Lister meg ut igjen...

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:09   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Godt i salat og på skive, ja. I tillegg kan man finhakke dem og ha i raspekaker, du vet sånne av raspede grønnsaker, med egg, som man steker og har til middag. I klare supper kan man ha i skiver rett før servering.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:11   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Godt i salat og på skive, ja. I tillegg kan man finhakke dem og ha i raspekaker, du vet sånne av raspede grønnsaker, med egg, som man steker og har til middag..


Oppskrift for dummies. DETALJERT!!

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:12   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I tillegg kan man finhakke dem og ha i raspekaker, du vet sånne av raspede grønnsaker, med egg, som man steker og har til middag.

Har du en oppskrift?

Det jeg forøvrig også vet om reddik er at dersom man har varmet de/retten opp engang er de ikke noe gode å varme opp en gang til.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:52   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

For dummies:



1,5 kg blanding av poteter og andre rotgrønnsaker som gulrøtter, rødbeter, kålrot, sellerirot, persillerot, osv. Litt squash funker også. Grovraspet
200 g byggmel
2 egg
2 ts salt
Evt: raspet ost, hakket løk, hvitløk, pepper, chili, hakkede soltørkede tomater, urter, vårløk, purre, osv.

Alt blandes, hvis den virker veldig bløt kan du ha i litt mer mel. Jeg bruker poteter uten mye vann, som mandel, gulløye eller ringerike.Kryst evt. ut væske av de raspede potene. Smør og/eller rapsolje til steking. Form kaker av typen kjøttkake-størrelse, og stek dem på middels varme. Hold dem varme i ovnen, server som tilbehør eller som egen rett med salat til og en klatt rømme på. Jummi jummi!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:53   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

For dummies:



1,5 kg blanding av poteter og andre rotgrønnsaker som gulrøtter, rødbeter, kålrot, sellerirot, persillerot, osv. Litt squash funker også. Grovraspet
200 g byggmel
2 egg
2 ts salt
Evt: raspet ost, hakket løk, hvitløk, pepper, chili, hakkede soltørkede tomater, urter, vårløk, purre, osv.

Alt blandes, hvis den virker veldig bløt kan du ha i litt mer mel. Jeg bruker poteter uten mye vann, som mandel, gulløye eller ringerike.Kryst evt. ut væske av de raspede potene. Smør og/eller rapsolje til steking. Form kaker av typen kjøttkake-størrelse, og stek dem på middels varme. Hold dem varme i ovnen, server som tilbehør eller som egen rett med salat til og en klatt rømme på. Jummi jummi!

*notere*

Det hørtes veldig godt ut!

Umiddelbart spør jeg også meg selv om de er gode kalde - kanskje i nistepakken?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:55   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

*notere*

Det hørtes veldig godt ut!

Umiddelbart spør jeg også meg selv om de er gode kalde - kanskje i nistepakken?

Tja, jeg kan godt gå og snoke på sånne. Bacon eller flesk til bruker de i Solørtraktene. De er også greie å steke på takke, dersom man har en sånn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:57   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tja, jeg kan godt gå og snoke på sånne. Bacon eller flesk til bruker de i Solørtraktene. De er også greie å steke på takke, dersom man har en sånn.

Selvfølgelig har man takke! (det nærmeste jeg kom husmor-kjerring)

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:31   #13
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Så dere fikk kasse i går, eller? Her kom det ingen, nemlig. Hadde gledet meg hele dagen til min aller første Kolonihagekasse...

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 18:47   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Så dere fikk kasse i går, eller? Her kom det ingen, nemlig. Hadde gledet meg hele dagen til min aller første Kolonihagekasse...

Da må du sende en mail. Lovet de deg en i uke 44?

Jeg får hver torsdag.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:03   #15
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Takk for gode tips. Tror det blir raspekaker i morgen.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:11   #16
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da må du sende en mail. Lovet de deg en i uke 44?

Jeg får hver torsdag.

Jepp, tirsdag i uke 44. Sendte mail nå nettopp.

Oops, og ser nå plutselig på abonnementet mitt at det er torsdager de skal levere her hos oss. Hvor har jeg hatt hodet mitt da jeg har notert meg tirsdager? Isj, da var jeg hjemme i hele går kveld til ingen nytte, og må bli her i morra kveld også.

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 01-11-06 kl 19:16. Årsak: Sjekket litt grundigere...
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:38   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Her kommer nuddelsuppeoppskriften min.

Misosuppe med reddiker, svinekjøtt og sobanudler

200 g soba (bokhvetenudler, går helt sikkert an å bruke f.eks. eggenudler også, men soba er godt og sunt)
1,25 l dashi (dashi er en tunfisk- og tangbuljong som fås i pulverform i japanske butikker)
en bunt reddiker
to gulrøtter
1 pk strimlet svinekjøtt
3–4 ss miso (en slags soyabønnepasta)
2 ts sesamolje
2 ss mirin (søt, japansk risvin – fås i ekstraktform i japanbutikker)
2 ss soyasaus
6 vårløk, hakket

Kok nudlene, skyll dem godt i kaldt vann. Kok opp vann med dashipulver, ha i svinekjøtt, gulrøtter og reddiker i strimler, og la koke i fem minutters tid til kjøttet er gjennomkokt. Skum av evt. skum. Rør misoen godt inn i suppa, smak til, for den kan være veldig salt. Ha i sesamolje, mirin, soyasaus og vårløk. Ha ønsket mengde nudler i porsjonsboller og hell suppe over. Jeg synes dette er veldig godt.

Soba, dashi, miso og mirin får man på Japantorget på Majorstua. Det er forresten et sted man kan finne morsomme julegaver også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 21:36   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redikker i Kolonihagekassen

Redikker er godt og spises som epler. Ja, rett og slett bare redikker uten annet fiksfakseri.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no