Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Soltørkede tomater

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-06, 15:17   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Soltørkede tomater

Hvordan bruker dere den tørre varianten av disse? Altså: ikke de som er nedlagt i olje?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:20   #2
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Finstrimler/snitter den og har den direkte i retten.
I salater kan noen av typene bli for tørre/harde/seige, men de fleste typene går det greit med.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:21   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Finstrimler/snitter den og har den direkte i retten.
I salater kan noen av typene bli for tørre/harde/seige, men de fleste typene går det greit med.

Ser for meg at det blir veldig seigt og hardt - i allefall om det ikke er retter som skal kokes/gratineres etc?

Er det forskjell i smak på de tørkede og de som ligger i olje? Hvilke bruker dere?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:25   #4
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg bruker bare de som ligger i olje.
Men mannen kjøpte feil en gang, så jeg har et par sånn andre liggende i kjøleskapet. Men jeg har heller ikke funnet ut hvordan de kan brukes.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:25   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Men mannen kjøpte feil en gang, så jeg har et par sånn andre liggende i kjøleskapet. Men jeg har heller ikke funnet ut hvordan de kan brukes.

Det var egentlig derfor jeg spurte

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:38   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg har en kjempegod oppskrift på balsamico- og oljemarinerte soltørkede tomater som jeg kan legge ut i kveld.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:35   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

HP snittet opp tørkede tomater i strimler og stekte sammen med strimlet kål, gulrot og squash for noen dager siden. Det var utrolig godt! Ingen krydder, men det smakte deilig krydret fordi det var så mye smak i tomatene.

(Og serverte med noe greskmarinert kalkunkjøtt og slottspoteter, -og levende lys )


Sist redigert av DM : 30-10-06 kl 17:47.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:14   #8
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg pleier å legge dem i vann med litt olje i en stund før jeg bruker dem.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:06   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ser for meg at det blir veldig seigt og hardt - i allefall om det ikke er retter som skal kokes/gratineres etc?

Ja, som skrevet er noen typer harde/seige og håpløse å bruke uten at man legger dem i olje først. Men jeg har funnet en type som ikke ligger i olje, som likevel er myk og god og kan has rett i retten.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:46   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg pleier å kjøpe de som ligge ri olje, finstrimler og har i salaten sammen med Basilikum, og andre urter
Blir nydelig

Pleier forresten å finhakke hvitløk som jeg har i også.
Skikkelig deilig

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:54   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg har bare brukt den tørkede variantene i gryterett. Da har jeg hatt dem direkte i gryta og latt dem trekke i noen minutter. Det går helt greit, men aner ikke hva som egentlig er oppskriften.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 22:08   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Vi bruker nesten bare de tørre. Vi strimler dem tynt-tynt og har dem i både salater, som pynt på skiver og i varmretter.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:45   #13
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jeg pleier å legge dem i vann littegrann. Og det sier også

Opprinnelig lagt inn av Opplysningskontoret for frukt og grønt

Hvis de virker veldig harde kan de med fordel bløtes i litt lunkent vann før bruk.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 21:49   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg har en kjempegod oppskrift på balsamico- og oljemarinerte soltørkede tomater som jeg kan legge ut i kveld.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:06   #15
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Åja, det hadde jeg glemt!

250 g soltørkede tomater (prøv å finne noen med fin rød farge, ikke mørkebrune/svarte)
375 ml god extra virgin olivenolje
125 ml balsamico
2 ts grovknust svart pepper
2 ts grønne pepperkorn
2 ts tørket timian
10 basilikumblader (ferske)
3 fedd hvitløk i tynne skiver

La tomatene ligge i bløt i kokvarmt vann i ett minutt. La dem renne av og tørk dem med kjøkkenpapir, ha dem i et sterilisert glass. Kok opp olje og balsamico i en kjele, ha i krydder, hvitløk og urter. Hell olje/eddikblanding over tomatene så det dekker, sett på lokk mens det er varmt. La stå to dager i kjøleskap før de spises. De holder seg i kjøleskap en god stund. De er kjempegode og søte og hvitløkete og deilige. Må lage selv igjen snart.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:09   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Jeg pleier å legge dem i vann med litt olje i en stund før jeg bruker dem.


dette gjøre jeg også! Men foretrekker dem som selges i olje.. mmmmmmmmmmmm
har en deilig pastasaltat med cashewnøtter og soltørkedetomater i ..*hmmm. må lage i helgen*

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Åja, det hadde jeg glemt!
.


høres deilig ut Tinetoff!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:13   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Mandarin: har du oppskriften på den pastasalaten?

Tinetoff: Den kan altså lages nå av de tomatene jeg har liggende, og holde seg i kjøleskapet en stund? Brukes i salater og sånn?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:14   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Jepp. Veldig godt i salater, og veldig godt å spise bare sånn som de er som snacks. Noen oliven og godt brød og greier også, så har du en hel liten fest.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:16   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Kjenner jeg har et veldig begrenset reportoar av retter jeg bruker soltørket tomat i. Det må liksom stå i en oppskrift ellers tør jeg ikke. Noen som har lyst å ramse opp hvilke typer retter utenom salat dere bruker dem i?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 22:23   #20
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Soltørkede tomater

Sånne soltørkede tomater som ikke ligger i olje, legger jeg i olje. Tar olivenolje, fersk basilikum, hvitløk og litt pepper og har det i et lufttett glass. Jeg bruker soltørka tomat i salater og f.eks. sammen med stekt kyllingfilet eller oppå brødskiva mi med blåmuggost eller brie.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no