Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Noen flere som baker brød i leirgryte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 13:43   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen flere som baker brød i leirgryte?

Det gjør nemlig jeg. Grunnen til at jeg gjør det er at brødet blir så pass mye saftigere og holder seg lenger.

Jeg gjør en hvilken som helst deig (skikkelig mørkt brød, type danskt rugbrød har jeg ikke prøvd). Jeg lar den jære i ca 30 min. Under denne tiden står leirgryten i vann, deretter oljes den. Jeg legger i deigen i leirgryten og setter inn den i kald ovn som settes på 200 grader ca 1 timme (avhengig av størrelsen på leirgryten).

Om du har en liten leirgryte (1,5l i bunndelen) så er en deig på 5 dl vann passe. Om du har større så passer ca 7,5-8 dl vann. Om du syns at brødet ikke får farge så kan du åpne lokket i slutten.


Sist redigert av Pelen : 26-10-06 kl 13:49.
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 13:45   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Takk for tips! Det må prøves. Jeg har en leirgryte som står og støver ned...

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 13:50   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Jeg bakte hvalnøttbrød i leirgryta for mange år siden, og det var veldig vellykket! Tror jammen jeg må prøve det igjen.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 14:00   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Ikke brød, men mange gryter :namnam: Tror jammen jeg skal prøve brød også. Lager du deigen litt løsere eller med normal fasthet?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:49   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Smart, det skal definitivt prøves. Men hvordan smaker brødet dersom man også bruker leirgryten til stek av ulikt slag, setter ikke det smak på brødet?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:09   #6
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Smart!
Bruker somregel vanlig form, men dette skal prøves.

Har du en tips om en god oppskrift som du pleier å bruke?

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:41   #7
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg bakte hvalnøttbrød i leirgryta

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:55   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:56   #9
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Smart, det skal definitivt prøves. Men hvordan smaker brødet dersom man også bruker leirgryten til stek av ulikt slag, setter ikke det smak på brødet?

Jeg har ikke opplevd at gryter og andre kjøttretter setter smak i gryta.
Fisk, derimot, bør man ha egen gryte til.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:57   #10
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Sitter det ikke fast i formen etterpå?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 22:01   #11
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Sitter det ikke fast i formen etterpå?

Klarer ikke å huske om jeg smurte gryta med noe,
men jeg ser Pelen anbefaler å olje den.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 12:38   #12
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hval - det store pattedyret/ fisken som svømmer rundt. Nøtt - testikler.

Beklager min dårlige humor. Det var bare en h for mye.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 13:27   #13
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hval - det store pattedyret/ fisken som svømmer rundt. Nøtt - testikler.

Beklager min dårlige humor. Det var bare en h for mye.

En h for mye?? Hva trodde du jeg snakket om? Valnøtter?
I nord, der jeg kommer fra, kaster vi ingenting! Og det meste blir godt når man baker brød av det!!







__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 13:56   #14
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

En h for mye?? Hva trodde du jeg snakket om? Valnøtter?
I nord, der jeg kommer fra, kaster vi ingenting! Og det meste blir godt når man baker brød av det!!









Dette må jeg prøve. Altså ikke det malena snakker om, men å bake brød i leirgryte. Jeg er bare helt håpløs, for jeg får ikke brødene til å heve seg... Og tørre blir de også.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 14:08   #15
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

En h for mye?? Hva trodde du jeg snakket om? Valnøtter?
I nord, der jeg kommer fra, kaster vi ingenting! Og det meste blir godt når man baker brød av det!!



Jenta si det, som sørger for at ingenting går til spille etter hvalfangsten.
Hvor stor er en hvalnøtt, sånn ca.?

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 15:00   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Brød i leigryte med lokk?

Har bare bakt brød i leir blomsterpotter hihi.
De blir og saftige

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 15:05   #17
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

En h for mye?? Hva trodde du jeg snakket om? Valnøtter?
I nord, der jeg kommer fra, kaster vi ingenting! Og det meste blir godt når man baker brød av det!!









Gikk på den ett sekund

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 09:01   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Hei!

Jeg smører med olje og den setter seg litt fast, men det går ganske greit å løsne. Lokket er på.

Tidligere hadde je gen liten leirgryte (1,5 liter i bunndelen kanskje), men den sprakk og nå har jeg en stor. Jeg syns nesten brødet ble bedre med en liten. I en liten brukte jeg 5 dl vann. I den store bruker jeg ca 7,5-8 dl veske, kanskje litt mer og nesten to poser jær, 1 i den lille. Og oppskrift ja... Jeg er litt sånn "hell i hva du har og se hvordan det går". Jeg pleier både å ha i hvetemel, rugmel, speltmel, solsikke, linfrø, sesamfrø og noen ganger en sånn 5-korn blandning med litt grove ting (Natuvit - kjøpt på Ultra tror jeg). Jeg gjør nok ikke deigen løsere enn vanlig, kanskje bitte lite, i vært fall gjør jeg den ikke fastere.

Det tok noen ganger før jeg ble helt fornøyd. Saftig og godt har det blitt alle ganger, men utseendet var vel ikke så mye å si hurra for i begynnelsen. Men det er jo ikke det viktigste.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:10   #19
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen flere som baker brød i leirgryte?

Dette skal jeg jammen forsøke. Takk for tipset Pelen!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no