Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Droppe 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-15, 08:50   #61
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns 17. mai med skolebarn er mye mer slit enn moro og gleder meg til vi er ferdige med barn i barnetoget. Jeg syns likevel at det er en selvfølge (for oss) å delta i feiringen så lenge ungene ønsker det.

I år har vi likevel droppet 17. mai-feiring til fordel for London-tur. Det var eneste mulige reisehelg, og ungene var mer enn fornøyd med å gå glipp av 17. mai til fordel for London-tur.

Sjømannskirken der har nok feiring og tog.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 08:53   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Men dere som ikke synes at det er viktig å opprettholde feiringen av 17. mai. Tenker dere at det også er på tide å avskaffe dagen som fridag?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 08:56   #63
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Ja, hvorfor ikke?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 08:57   #64
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Men dere som ikke synes at det er viktig å opprettholde feiringen av 17. mai. Tenker dere at det også er på tide å avskaffe dagen som fridag?

De aller fleste land har vel offisiell fridag på nasjonaldagen selv om de hverken har barnetog eller militærparader.
Men dersom det blir sånn at ingen feirer lenger, så kan man vel ta det bort. Skjønt, jeg synes vel heller Kristi Himmelfartsdag og pinsen kan gå ut før nasjonaldagen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 08:58   #65
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg bare lurte. Jeg ser jo at når dagen faller på mandag/fredag er argumentet reising i langhelg (vet at det ikke er tilfelle i år) og lurte bare på hva de som ønsket å droppe feiring tenkte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:05   #66
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg har ikke argumentert for å ikke feire. Jeg synes bare at det kan være lov å feire på andre måter enn å stå i kø i sentrum. Og så vente på at barnene skal falle og slå seg på en asfaltplass.

Jeg synes at det skal være åpning for at ulike mennesker feirer på ulike måter og at jeg kan være glad i landet mitt også dersom jeg har lyst til å gå på fjelltur og så fylle huset mitt med mennesker og champagne om ettermiddagen.

Og hvorfor i all verden skulle det bety at ikke dagen skal være fridag. Bare noen veldig få diktaturer har obligatorisk oppmøte på nasjonaldagen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:06   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Som sagt, jeg lurte av oppriktig nysgjerrighet. Ikke fordi jeg er for hverken tvang eller diktaturstyre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:14   #68
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Det jeg synes er greit å ta opp er hvorvidt man skal feire slik man gjør. Feiringer hvor veldig mange synes opplegget er kjipt og møter av ren plikt kan det godt stilles spørsmålstegn ved. Kanskje er det mest på fp at man synes 17 mai er så fælt (flere tråder) og hvor man får inntrykk av at man møter opp av ren plikt. Om det er sånn for mange er det kanskje ikke bryet verd å bruke energi på arrangementet.
Kanskje droppe tog og korps og si at man har fri til å dra på hytta i stedet?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:17   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Altså, jeg får direkte gåsehud ved tanken på at vi som nasjon skulle presse eller tvinge generasjoner med barn til å paradere foran oss voksne for å ivareta en plikt?

Nå vet jeg at det ikke er sånn, altså, de aller fleste barn håper jeg har glede av 17. mai-feiringen slik den er. Vi deltar også, som sagt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:23   #70
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Det å tvinge noen er jo en håpløs tanke, men om realitetene er at folk flest egentlig synes det er kjipt så trenger man ikke fortsette med like stort opplegg som man har mange steder. Det er ganske stort apparat i sving for å få ting på plass og jeg tror nok ikke folk synes det er verd å bruke masse energi på å organisere for folk som egentlig helst ville vært et annet sted.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:25   #71
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg synes det er fint med en sånn stor fellesmarkering, og ville synes det er veldig synd hvis fellesskapstanken også her viker for det hvert enkelt individ synes er morsomst å bruke dagen til. Jeg synes ikke det gjør noe med litt pliktfølelse her. Men klart, hvis både unger og voksne synes dagen er bare styr og kjipt er det vel noe med formen på det hele som burde vært revurdert, da kanskje spesielt omfanget av opplegg på diverse skoler rundt omkring som krever ganske mye av foreldrene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:33   #72
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Det var da tvang da vi var barn. Da jeg gikk på skolen, var 17. mai-toget i skolens regi, og det var obligatorisk oppmøte, på lik linje med at det var obligatorisk oppmøte på skolen. Det er godt mulig det ikke var slik etter loven, men det var det vi ble fortalt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:35   #73
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Altså, min bunad er nå passelig, etter å ha hengt ubrukt i skapet siden slutten av nittitallet. Så ikke søren om jeg skal droppe 17.mai i år .
Dagen er et pes, helt klart, men det er jo 17.mai. Har så mange andre lørdager og søndager å gjemme seg bort på en hytte på.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:38   #74
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Slik 17. mai fungerer nå, i alle fall i de større byene, er det helt upoblematisk om en del velger å reise til hytta eller bli hjemme. Det er ikke akkurat som det er mangel på folk i Trondheim sentrum den dagen, og skoletoget er ikke i fare for å bli for kort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:45   #75
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Før gutta startet på skolen hadde vi ganske avslappende feiringer på 17. mai. Vi har aldri dratt bort, og så lenge gutta synes det er stas å være på skolen for å feire så gjør vi det. Til og med det året eldste hadde brukket benet, brukte han en rullestol for å klare å gjennomføre toget. Jeg tror nok 17. mai er viktigere for meg enn mannen, men han henger da med. Men vi har ikke opplegg dagen lang. Vi gjør unna toget og greiene på skolen, så drar vi gjerne hjem og tar livet med ro.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:45   #76
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg deltar på styret fordi mine barn synes at det er gøy. Og har store problemer med å se at feiringen står i fare fordi noen mennesker ønsker å gjøre noe annet. I Bergen er det så mye kø at livet egentlig hadde vært bedre om det var litt flere som fant ut at det kunne være greit å være et annet sted.

Og Chanett. Jeg ser fremdeles ingen argumenter fra deg om at man bare skal få fri fra jobb dersom man feirer på den måten du liker.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 09:55   #77
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Søsteren min bor på et mindre sted og der rusler de ned litt før toget starter, går direkte bort til skolen etter toget og er hjemme midt på dagen.

Her i Trondheim er det er mas å komme seg ned i tide, skoleungene går 4 km før de i det hele tatt kommer til hovedtoget, så de minste er slitne. Og på grunn av borgertoget og at ting tar tid så er det skolegreier mange timer senere. Feiringen her i byen synes jeg derfor blir masete og dårlig. Det har jo også noe å si. Et lokaltog i skolekretsen med to timer i skolegården rett etterpå hadde vært hyggeligere for alle. Men det er jo en annen diskusjon.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 10:02   #78
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg bor i samme by som Esme og synes feiringen her er noe skikkelig pes. Vi feirer derfor 17. mai på mannens bittelille hjemsted, som ikke er like evigvarende og mye mer oversiktlig. Om noen synes det er feil av meg så får fe ta seg en bolle/kotelett/kroneis.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 10:13   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Blå: Jeg ønsket bare å presisere at jeg ikke var for tvang.

Som lærer oppfordrer jeg elevene til å delta. Her i byen går ungdomsskolen også i toget og oppmøtet er stort.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-15, 10:20   #80
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Chanett: men du mener fremdeles at det bare er grunn til å ha fri fra jobb dersom man helst vil stå i kø halve dagen?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no