Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når bør hun få bunaden?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når få bunaden?
Til våren - som forskudd på konfirmasjonsgave 81 83,51%
Til høsten - kjøp kjole til vårselskapene 11 11,34%
Usikker.. 5 5,15%
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-14, 12:52   #81
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvor finner man oversikt over de ulike kategoriene?

http://www.bunadogfolkedrakt.no/inde...detittel=Bunad

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 12:59   #82
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Og hvordan finner man ut hvilken kategori bunaden er i?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 13:00   #83
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Og hvordan finner man ut hvilken kategori bunaden er i?

Klippet fra linken:
Svært forenkla kan bunadene delast inn i grupper, alt etter kva bakgrunn dei har: (tallene foran forklaringen gir en indikasjon på hvilken kategori de tilhører)'
Dvs. 1. = Kategori 1.

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling.
Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.
2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.
3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype.
Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.
4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.
5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 14:47   #84
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Det var en interessant link Fløyel. Men jeg finner ikke at de skriver noe om hvilke bunader som hører til hvor, så da er man jo like langt? Eller kanskje det er meg som leser dårlig.

Jeg fant min bunad (Fana) i listen over drakter de hadde som "ubrutt tradisjon". Men det er jo en annen inndeling igjen enn den de har i oversikten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 15:01   #85
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det var en interessant link Fløyel. Men jeg finner ikke at de skriver noe om hvilke bunader som hører til hvor, så da er man jo like langt? Eller kanskje det er meg som leser dårlig.

Jeg fant min bunad (Fana) i listen over drakter de hadde som "ubrutt tradisjon". Men det er jo en annen inndeling igjen enn den de har i oversikten.

Du må vel sikkert gå inn og lese historien bak drakta di for å finne det ut, og sammenligne med beskrivelsen Fløyel siterer.

Jeg vet at den typen stakk jeg har var i bruk helt fram til den ble tatt opp som bunad (Rondastakk fra Gudbrandsdalen). Altså at den er i kategori 1.

Jeg har forresten en bunad i kategori 4 (blå Nordlandsbunad) også, når jeg tenker meg om. Det hadde jeg nesten glemt, det er årevis siden jeg har brukt den. Jeg liker passformen og utseendet på Rondastakken bedre.

(Bortskjemt datter av bunadsyerske.)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 15:12   #86
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Jeg føler meg dum som et brød. Men hvor finner du historikk for den enkelte drakten inne på den siden? Jeg klarer ikke å se det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 15:17   #87
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg føler meg dum som et brød. Men hvor finner du historikk for den enkelte drakten inne på den siden? Jeg klarer ikke å se det.

Jeg sier ikke at det finnes på den siden. Du må sikkert lete andre steder, men informasjon om bakgrunnen for bunaden finnes helt sikkert ett eller annet sted. I bunadleksikon eller noe. Kunnskapen jeg har om mine bunader har jeg fra før, fra helt andre steder.

Det står på nettsidene til Norsk Flid at "Fanabunaden har som festdrakt for kvinner aldri vært helt ute av bruk i distriktet". Ergo skulle den vel komme i kategori 1., for, som det står i definisjonen, folkedrakta har fått ny interesse og funksjon som bunad, uten å gå ut av bruk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-04-14 kl 15:24.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 15:44   #88
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Takk

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 17:00   #89
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Man må inn å lese historien bak hver folkedrakt. Det finnes over 400 ulike bunader i norge mener jeg å huske + avarter av disse igjen. Det finnes ett 3 binds bunadsleksikon og her står det mye om hver bunad. Ellers kan jeg anbefale ett besøk på Folkedraktsmuseet på Fagernes om man er i nærheten.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 17:03   #90
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Ikke noen grunn til å føle seg dum hvis man ikke skjønner altså. Folkedraktshistorien i Norge er omfattende og de lærde strides. Det man finner på wiki o.l. er i veeeldig korte og begrensede trekk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 24-04-14 kl 18:19.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no