Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tørket frukt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 10:45   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Tørket frukt?

I en diskusjon skrev m^3: "* nøtter og tørket frukt (tørker for det meste selv)"

Kan man tørke frukt selv? Hvordan? Kna man gjøre det med en vanlig stekovn?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 10:57   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tørket frukt?

Det lurer jeg også på. Vi bruker store mengder tørket frukt og bær her i huset.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 13:57   #3
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Sv: Tørket frukt?

Tørkede epler er kjempegodt. Det er lenge siden jeg har tørket epler nå, men jeg skar i alle fall eplene i tynne skiver etter å ha skrelt dem og fjernet kjernen. La skivene på bakepapir i ovnen ca 80-100 grader (tror jeg .) til de var ferdige. Hvor lang tid det tar varierer nok fra ovn til ovn og er avhengig av hvor tykke skivene er. Det tar i alle fall laaaang tid. Epleskrellet kan også tørkes slik at det blir sprøtt som chips.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 14:03   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tørket frukt?

Slenger på enda et spørsmål: Hvilke andre frukter egner seg til selvtørking?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 03:22   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tørket frukt?

Mens jeg satt her i natten og kjedet vettet av meg fant jeg disse linkene:

En frukttørker

Dette står det at man kan tørke i den:

Sitat:

Bruk sopptørker til å tørke frukt. Det gir den beste snacks – helt uten sukker. Du kan tørke både fersk og hermetisk frukt, f eks bananer, epler, fersken, ananas, mango og annen eksotisk frukt.

Det samme gjelder kanskje ikke for ovn?

www.gronnhverdag.no fant jeg dette:

Sitat:

  • Tørking er en av de eldste måtene å konservere mat på, og tørket mat kan holde seg i årevis. Den bevarer både smak og innhold av mineraler og næringsstoffer.
  • Urter og tørket frukt som rosiner, fiken og aprikoser er vel det vi er mest fortrolig med, men det meste kan tørkes; kjøtt, fisk, sopp, bær, frukt og grønnsaker.
Hvordan?
  • Epler er lette å tørke. Du kan for eksempel fjerne kjernehuset med et hulljern, skjære eplene i passe tykke skiver, skallet lar du være på, og tre skivene på en tynn rundstokk eller en snor som du henger på et varmt og luftig sted. Tørkete epleskiver skal være myke og føyelige. De smaker herlig som snacks og kan også kokes og brukes i matlaging.
  • Du kan også tørke på nettingrammer. Det er lett å snekre rammer som dekkes med myggnetting. Rammene plasseres varmt og luftig, og så kan du spre utover skiver av epler, sopp eller noe annet du vil tørke.
  • Hvis du har stekeovn med vifte, kan du bruke denne til tørking, men ha døren på gløtt og pass på at det ikke blir for varmt. Sopp tørkes ved 50° og frukt ved 70°.
  • Går du til anskaffelse av et tørkeapparat, er det mye av høstens grøde som kan tørkes; epler, kirsebær (hele), pærer, plommer, jordbær, gulrot, sellerirot, squash, agurk, grønne bønner, kål, kålrabi, purre, erter, tomater og sopp. Tørkeapparat fås kjøpt fra Norsopp, www.norsopp.no, tlf. 63 84 59 04.
  • Tørket mat oppbevares helst mørkt i lufttette beholdere.
  • Tørket sopp bløtes opp i litt lunkent vann før bruk. Den kan også knuses og tilsettes sauser og supper direkte. Oppskrifter og råd finner du på www.soppgleder.no.
Hvorfor?
  • Tørket mat holder seg lenge, uten store og energikrevende krav til oppbevaring, - i motsetning til frossen mat.
  • Tørket mat tar liten plass og veier lite, selv om smak og næringstoffer er bevart. Den egner seg dermed suverent som turmat.
  • Mat du selv har høstet smaker (alltid) best!

Og på www.matoppskrift.no fant jeg dette

Sitat:


Frukt tørkes først med 40-60 grader slik at overflaten ikke blir for hard. Senere settes temperaturen opp igjen. Til slutt senkes den igjen. Det er og aktuellt med for og ettertørking. Se under for mer detaljer.

Fremgangsmåter for de enkelte frukter og bær

Epler og pærer:

Skrelles og deles i biter. Ta ut kjernehus. Legg i kaldt vann med 5 g sitronsyre pr liter. Så skjæres de i skiver og forvelles 30 sek i kokende vann med evt litt sukker i. Dryppes av og tørkes ved høyst 70 grader. Kan og tørkes ute i solen.

Plommer:

Skylles og stilk fjernes. Legges i enkle lag på tørkerammer. Tørkes i 3 etapper. Først 4-5 timer ved 40 grader eller 1-2 dager i solen. Så 5 timers pause og så 12 timer i 70 grader. Pause på 5 timer og så ettertørkes ved 65 grader til ønsket konsistens. De tørkede plommer skal tåle trykk og det skal ikke sive saft ut av de.

Aprikoser:

Modne aprikoser tørkes i solen i 4-5 dager. Deles i 2, uten sten og på tørkerammer. Alternativ i tørkeanlegg ved 40 grader i 4-5 timer og ettertørking ved 70 grader..

Kirsebær:

Kirsebær tørkes først i solen noen timer til stenene lett kan tas ut. Så legges bærene i en sukkerlake. ca 1 kg sukker, 1 liter vann til 5 kg bær. Varm opp til kokepunkt og la stå til nedkjøling over natten. La bærene dryppe av og tørk ved 65 grader på tørkerammer til de er bløte, smidige men ikke slik at det kommer ut saft når man trykker på dem.

Nyper:

Her er det 4 regler for bra resultat. Bruk bare modne nyper, ikke overmodne. Plukk de langt fra veier. Tørkes mens de er friske. Tørkes ved 50 grader i 6-8 timer til de er harde. Ypperlig til nypete. Bruk 15 g knuste til 1/2 liter kokende vann. La stå over natten og sil neste dag. Varm opp og drikk.

Hyll:

Renses og tørkes i solen eller i ovn ved 70 grader.

Rabarbra:

Ypperlig til tørking. Bla fordi syremengden minskes. Egner seg bra i supper, kaker og marmelade. Ved tørking flås stilkene og deles i mindre biter. Tørkes ute under tak, trekkes evt på snorer eller i ovn..

Jeg tror jeg må føre på en sopptørker på julegaveønskelista vår

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:43   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tørket frukt?

En venninne av meg lager tørkede bananskiver på lav varme i stekeovnen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no