Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Dine beste sparetips?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-22, 09:50   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Dine beste sparetips?

Nå er det mange av oss som sparer inn litt i privatforbruket, og alle har helt sikkert økonomiske tips som vi andre ikke har tenkt på.

Kan du dele dine beste sparetips av stort og smått?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 10:00   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Mine beste sparetips, litt farget av at vi i helga spiste pizza (4 mannfolk og meg!) der jeg bare måtte handle inn til pizzabunn, men hadde rester til resten liggende i fryseren.

- Ikke kast selv små rester med kjøtt (pastasaus, tacokjøtt, avplukk på helstekt kylling osv.). Putt det i fryseren i stedet for å legge det i kjøleskapet til det dør, og bruk det på pizza, i omelett eller oppi grønnsakssuppe.

- Den lille skalken med hvitost som er blitt vanskelig å skjære opp kan også puttes i fryseren og brukes i pastasaus eller kjøres frossen i blender for å lage revet ost. Den pleide å ligge innerst i kjøleskapet og bli muggen hos oss.

- Lag dobbel porsjon av en del mat hvor det ikke er mer arbeid (lag to lasagner i stedet for én, lag dobbel porsjon gryte) og ha i fryseren til dager der du normalt ville valgt take-away eller ferdigmat fra butikken. Mye, mye billigere!

- Sjekk om du er dobbeltforsikret eller har for dyre forsikringer. Mange har innboforsikring både sammen med boligforsikring og gjennom fagforening. Trenger du virkelig kasko på bilen?

- "Bruk opp" én strømmetjeneste av gangen, og bytt. Da får man ofte rabatt på den første måneden eller to også.

- Sjekk treningssenterabonnementet ditt. Trenger du virkelig tilgang til alle sentre i Norden, spesialiserte gruppetimer og håndkle?

- Dyre, men hyggelige vaner: Velg take-away-kaffe annenhver dag i stedet for hver, halvparten så dyrt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 10:29   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Ukeshandling og middagsplan.

Vi har en middagsplan vi rullerer på og som vi sjekker gjennom når vi skal skrive ukas handleliste. Da har vi forslag til sju middager og kan justere på den etter som hvor mange som er hjemme og hva folk har av planer. Så skriver vi lista og holder oss til den. Da kjøper vi bare det vi skal ha og ikke noe mer. Ingen handler sultne.

Niste tas med på jobb, ev. som minstemann gjør å betale en fast sum i måneden for lunsj. Kaffe drikker vi hjemme eller på jobb.

Klesvask tas i helgene, da har vi samlet opp såpass at det går fulle maskiner av de ulike sorteringene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 10:44   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Spe gryteretter og supper med linser og bønner. Funker fint til veldig mye italiensk, indisk og mexicansk, spesielt vegetar, og retter der man bruker rødt kjøtt og kjøttdeig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:04   #5
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Se hva du brukte penger på i de to forrige månedene. Kan du kutte ut noe?

Rydd hjemme og selg det du ikke har bruk for.

Planlegg måltider og bruk opp det du har i skap og frysere før du handler nytt.

Sykle eller gå når du kan.

Få tips hos penge-influensere, Dine penger eller andre som skriver om privatøkonomi

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:10   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Bruk biblioteket!

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:17   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Gjør en liten jobb selv, som venla tipser om. Hva bruker du faktisk penger på?

Ta utskrift/last ned tall fra nettbanken, gå gjennom og sammenlign med SIFO-budsjettet. Der det er store avvik undersøker du om dette er prioriteringer eller sløsing.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Sifo-budsjettet er nøkternt og tar ikke høyde for boligkostnader, forsikringer etc. Men jeg tror det kan brukes for de fleste.

De fleste av oss har noen blinde punkter der det går endel penger fordi vi ikke ser det under ett - hva totalen utgjør.

Det er heller ikke noen vits å gjøre store grep for å spare hvis det egentlig fører til mer sløsing, dvs at man kjøper inn billig mat som ikke blir spist feks.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:24   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Spør deg selv minst én gang, gjerne to, om følgende når du handler noe: Trenger jeg virkelig denne? Kommer jeg til å bruke den?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:28   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Jeg har bare så mye penger jeg har lov til å bruke på en uke på brukskontoen, resten overfører jeg til en reservekonto. Da blir jeg nødt til å tenke meg om før jeg handler, og bruker mindre penger på ting jeg egentlig ikke trenger. Det fungerer kanskje ikke like bra for større familier.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:29   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Spør deg selv minst én gang, gjerne to, om følgende når du handler noe: Trenger jeg virkelig denne? Kommer jeg til å bruke den?

Og: Gir dette meg mer penger, tid eller utvikling?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:30   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Spør deg selv minst én gang, gjerne to, om følgende når du handler noe: Trenger jeg virkelig denne? Kommer jeg til å bruke den?

Og hva kan jeg kvitte meg med som denne tingen erstatter? Bruk finn.no/tise aktivt og få ting ut av huset før du kjøper noe.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:32   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Reise: ta med vannflaske og matpakke. Last ned underholdning på forhånd, eller ta med en bok - den går ikke tom for hverken strøm eller nett.

Bestill billetter i god tid og vurder om du kan reise på litt andre tidspunkter enn alle andre.

Bruk beina eller sykkelen heller enn bilen.

Inviter folk på middag heller enn å gå ut og spise. Eller enda bedre, inviter på skogstur.

Inviter venninnene dine på klesbytteparty. Jeg, for eksempel har skapet fullt av kjoler i str 42 som jeg ikke bruker. Har du vurdert om jeg er vennen din?

Kast, gi bort, eller selg alt du ikke trenger. Jo færre ting, jo bedre oversikt.

Datovarer og restefest. Hos meg er fryseren stadig full av revet ost, som ungdommen bruker til å toppe ostesmørbrød eller makaroni.

Middagsplan og ukehandel.

Kutt ned på strømmetjenester, brus og alkohol. (Men godteriet mitt får du aldri.)

Vurder om du skal slutte å være støttemedlem på treningssenteret, eller om du skal begynne å dusje der for å spare strøm.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:33   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Delingsøkonomi - kan du leie ut et rom? Bilen? Litt av tiden din?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:34   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Vurder om du skal slutte å være støttemedlem på treningssenteret, eller om du skal begynne å dusje der for å spare strøm.

Vi har "investert" i klippekort i svømmehallen for å sikre at familien er grundig vasket (og kloret) 1-2 ganger i måneden.

(Neida, det er for å sikre at 10-åringen har progresjon i svømmeferdighetene. At det er deilig varm dusj og badstu kommer som en bonus).

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 11:37   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Vi har "investert" i klippekort i svømmehallen for å sikre at familien er grundig vasket (og kloret) 1-2 ganger i måneden.

(Neida, det er for å sikre at 10-åringen har progresjon i svømmeferdighetene. At det er deilig varm dusj og badstu kommer som en bonus).

I kommunen der jeg jobber, koster det 300 å være med i bedriftsidrettslaget. Til gjengjeld refunderer de halvparten av klippekortet til svømmehallen.

I kommunen der jeg bor, er det gratis for alle å gå i svømmehall på lørdager, og for kvinner også på søndager.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 12:20   #16
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.


Inviter venninnene dine på klesbytteparty. Jeg, for eksempel har skapet fullt av kjoler i str 42 som jeg ikke bruker. Har du vurdert om jeg er vennen din?

Eller selg dem på FP.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 12:31   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Bruk helgene i skogen eller på annen tur; ta med matpakke. Vi fryser nesten alltid kakerester når vi har hatt selskap og sånt; tar det med på tur. Da unngår vi stappe det inn dagen etter selskapet og når vi skal på tur, slipper vi kjøpe inn noe annet av typen "godbit til tur". Sjokoladekake i langpanne er feks perfekt til tur.

Og om man ikke har gjort det før; ta alltid med mat og drikke på reise.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 12:58   #18
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.


Kutt ned på strømmetjenester, brus og alkohol. (Men godteriet mitt får du aldri.)

Det var bra noen torde å si det høyt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 13:00   #19
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

BUA om biblioteket har det - der kan man låne masse utstyr til aktiviteter og turer.

Garnbyttekveld med garnnerdevenner

Kjøp inn bursdagsgaver til klassevenner når man kommer over kupp.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-22, 13:07   #20
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste sparetips?

Sorry, men overskriften får meg til å fnise hver gang. En venninne av meg har nemlig et avisutklipp hengende på kjøleskapet sitt med Finn Christian Jagges geniale sparetips: Om du sparer 2000 kroner dagen, blir det fort en vane.


__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no