Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Timelønn for håndarbeide

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-22, 16:57   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Timelønn for håndarbeide

Dere som produserer håndarbeide for salg - strikke, sy etc, hva slags timespris beregner dere for jobben?

Jeg har nylig sydd en ganske omfattende greie, på bestilling. Siden dette var en vennetjeneste, tar jeg bare betalt så jeg får dekket materialkostnader, pluss la på bittelitt så det ble en rund sum. Jeg liker runde tall.

Sønnen min mente at jeg burde produsere slikt for salg. Dette er noe som er kronglete, tar lang tid å sy, og ja det er veldig gøy, men søren heller, skulle jeg gjort det for ukjente, ville jeg hatt mer igjen for det. Så, hva ville være en ok timepris å ta i tillegg til materialkostnader?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 17:19   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

For å være ærlig tror jeg du må snu rundt på det. Hva er potensielle kjøpere villig til å betale, og så må du gjøre en vurdering på om timepris da er noe du er ok med. Med mindre du lager til folk du har et forhold til da, slik at dere deler litt på "venneverdien"som ligger i arbeidet.

Nå har du gitt bort hele venneverdien til den som fikk håndarbeidet ditt. Lager du noe på bestilling til en venn senere, syns han/ hun kanskje det er ekstra hyggelig at akkurat du lager tingen, og er villig til å betale mer for det enn hvis det ble kjøpt på en håndverksmesse av en fremmed.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 17:24   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Ja, det daffy sa. Timeprisen vil som regel være ræva.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 17:42   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Jeg tar ikke betalt. Som jeg leste en gang, det er med strikking som med sex. Hvis jeg virkelig liker deg og du setter pris på det er det gratis. Hvis ikke finnes det ikke nok penger i verden.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 18:08   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

He he, jeg ligger noenlunde der allium er.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 18:12   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Ja, jeg lager aldri håndarbeid mot betaling selv.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-22, 19:26   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Timelønn nytter ikke. Det er ytterst sjelden jeg strikker noe på bestilling, bortsett fra en gang i blant for venner. Familie er en annen sak, de får alt de vil. Jeg vil dessuten velge garn, og bortsett fra sokker - som nesten må være nylonforsterket - så nekter jeg å bruke plastgarn. Nå skal jeg strikke en babydress bestående av jakke, bukse, lue og sokker, det er en bestilling fra noen jeg ikke kjenner, og de kjøper garn. Kommer til å google litt på salgsgrupper på fb og epla hva som er grei betaling.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 11:15   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Eg lager ikkje ting på bestilling, men eg har fått strikka to nydelige Marius-gensarar til meg. Eg, som eg ikkje kjenner, tok 800, og ei som eg kjenner perifert fra barndommen, tok 1000. Heilt greie prisar å betale for noko eg aldri hadde fått til sjøl.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 12:05   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Jeg tror prisen ligger i leiet Hondacrv nevner. Dvs. man vil ikke få noen timelønn som gjør det verdt bryet for å tjene penger. Tenker jeg. Gå med avisa eller få en vaskejobb og man får mye mer penger for mindre arbeid.

De som f.eks. strikker for salg (etter mitt inntrykk) er stort sett folk som er glade i å strikke og strikker hele tiden uansett, og så får de finansiert hobbyen sin og noen kroner i pluss. Vi er mer der.

Dvs i ditt tilfelle ville jeg ikke giddet, slik du beskriver det. Og antakelig tatt mer også av en venn.

Jeg har fått strikket en Marius av Hannamoren her inne, og fått hjelp til å gjøre ferdig en barnejakke. Jeg vet hva som kreves og betaler gjerne, men jeg tror mange som ikke selv forstår hvor mye arbeid det er og hva det innebærer å lage noe ikke er så betalingsvillige ifht en timepris - selv ikke når de blir presentert for/ skjønner hvor mange timer det tar.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 13:46   #10
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Nei, de fleste forstår nok ikke hvor mange timer som går med, men det forventer jeg ikke heller. Og selv om det av og til hadde vært greit nok å bruke enklere teknikker, så er det ikke aktuelt all den tid det blir bedre resultat av en mer tidkrevende metode. Jeg skal strikke April Cardigan for en venninne, og det har ingen hensikt å forklare hvor mye arbeid det er å lage en knappestolpe med italiensk avfelling over 350-400 masker. Det viktigste er at det blir pent.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 14:51   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Ved omsøm av f.eks bunad så ser jeg på bunaden for å vurdere hvor mye jobb det kan innebære, så gir jeg en fastpris. Håndarbeid og timespris er nesten umulig, på strikkeplagg kan du knapt regne 50 øre timen, satt på spissen.

Derfor tar jeg heller ikke på meg slike jobber annet enn til veldig nære.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 16:48   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Timelønn for håndarbeide

Dette er søm? Der er det jo endel som syr og får betalt, men jeg tror du må se på hva slike plagg selges for mer enn å tenke timepris. Og så vurdere om du har materialer i en prisklasse som gjør at du synes det blir verdt det å gjøre jobben. Generelt er nok timeprisen veldig lav hvis det ikke er effektivt arbeid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no