Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hjelper dere andre i jula?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-19, 23:30   #1
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hjelper dere andre i jula?

De siste årene har det blitt flere og flere poster og annonser der folk åpner hjemmene sine til jul. Det har også blitt flere som ønsker hjelp - enten i form av (brukte) gaver, bidrag til julemat/julegodt eller rett og slett fra folk som har et behov for å arve klær etc. Flere frivillige (organisasjoner) arrangerer også innsamling av julegaver og julemat som de deler ut til de som trenger det. Også er det jo noen som har åpent hus på julaften som baserer seg på frivilligjobbing.

Hva gjør du? Hvorfor/hvorfor ikke?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-19, 23:35   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Jeg bidrar i form av gavekjøp til «god jul, lille venn», kirkens bymisjon og sånn, men har ikke åpnet hjemmet mitt. Er dog ikke fremmed for idéen.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-19, 23:41   #3
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Vi er hvert år med på julegaveaksjon i byen vår. Det er en lokal menighet som arrangerer dette i samarbeid med sosialtjenesten. Vi kjøper gaver til fire barn(får vite alder og kjønn på barna) og leverer gavene i kirken.
Det er godt å få lov til å hjelpe, og dette er de viktigste gavene vi kjøper hvert år.
Det høres egentlig koselig ut å få noen ukjente på besøk på julaften, dette er første året vi feirer jul hjemme hos oss selv så vi får se hvordan det funker her, kanskje vi kan vurdere å åpne opp hjemmet et annet år.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-19, 23:46   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Ja, vi kjøper gaver til Hjelp oss å hjelpe her i byen. Leste at de får lite til ungdom, så i år kjøpte vi til den aldersgruppen.


Betaler alltid inn en god sum til Frelsesarmeen i desember.

Har akkurat donert noen SAS bonuspoeng til to ulike organisasjoner før poengene går ut.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 00:04   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Jeg gir julegave til ensomt juletre som arrangeres av Clarionkjeden - pleier å gi til tenåringsjente, fordi jeg synes det er morsomt å sette sammen, kjøper gjerne gavesett fra Soap&glory og neglelakk/sminke fra HM. Har ikke gjort den ennå i år - men skal levere på nærmeste Clarion-hotell i helgen, håper jeg. Jeg gir ekstra til Frelsesarmeens julegryte og til Kirkens bymisjon (gled en som gruer seg til jul) hvert år.

Og så kjøper jeg alltid juleheftet til =Oslo

Og jeg gir til tiggere. jeg jobber i Oslo sentrum, og det er alltid noen der - jeg pleier å gi hvis jeg har kontanter. Jeg synes det er utrolig trist å se dem sitte der - mens vi som har alt stresser forbi.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 00:14   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Vi har en lokal bedrift her som har en handlekurv stående på butikken, den kan man fylle med spiselige ting som gis til de som har behov. Der slipper jeg ting igjennom hele året, men litt ekstra godt i desember.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 00:18   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Så gode dere er.

Jeg kom i år over en annonse fra en liten familie som ønsket seg varme klær til sine små barn. Jeg rekker ikke å få strikket noe før jul, men skal kose meg med å strikke sokker, votter og luer i fridagene og sende det over nyttår.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 00:36   #8
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Har gjort det til tradisjon at ungene gir gave(r) til noen, som regel i regi av røde kors lokalt. I år samarbeider de med coop obs så ungene fikk levere hver sin pakke der. Så går de til noen i fylket som har meldt behov for hjelp til jul. Synes det er hyggelig.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 04:53   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Ungene gir omvendt julekalender til Ukraina gjennom open heart hvert år på skole og bhg, ellers er det mest penger vi gir, litt ekstra her og der til de vi støtter, juleaksjoner her og der, varierer litt fra år til år.

Tre av oss her i huset er for introvert til Å synes at å årene hjemmet vårt hadde vært noe som minner vagt om komfortablet, så det gjør vi nok ikke.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 06:45   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Jeg gir penger til organisasjoner som bruker pengene på julemat etc til dem som trenger det. Jeg kjøper også julegaver fra slikeorganisasjoner når jeg finner noe passende. Videre kjøper vi julegaver til noen som har hengt opp lapp på «ønsketreet».

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 07:26   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Gir gave til innsamling (samme som Che)

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 07:35   #12
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Har gjort det til tradisjon at ungene gir gave(r) til noen, som regel i regi av røde kors lokalt. I år samarbeider de med coop obs så ungene fikk levere hver sin pakke der. Så går de til noen i fylket som har meldt behov for hjelp til jul. Synes det er hyggelig.

Her også har Obs samarbeid med Røde Kors. Jeg tror deg er første gang. Tenkte å legge et par tenåringsgaver under treet, enten i dag eller i helga.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 07:38   #13
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Jeg gir av og til gaver til gaveinnsamlinger, av og til kjøper jeg gaver fra hjelpeorganisasjoner og jeg hjelper til med noe ekstra dersom jeg vet noen rundt meg har det litt vanskelig. Et år var min søster syk og jeg dro ned for å lage julaften hos min far for hennes barn f.eks. Åpne hjemmet mitt for ukjente er uaktuelt så lenge jeg jobber på nav på lite sted. Kjenner for mange og jula vil jeg ha fri.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 07:57   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Tidlegare år har eg betalt inn ekstra til fadderbarn og forsøkt å støtte organisasjoner eg har tillit til. I år har eg nok med å få det til å gå rundt for mi eiga del.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 08:04   #15
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Her er det et juletre på et lokalt senter med juleønsker fra barn som bor i familier som ikke har råd til julegave. Vi velger ut et barn vi gir til. I tillegg (og det anser jeg ikke som veldedighet altså) så hjelper jeg faren min endel med å vaske litt, han får kaker av oss og litt hjemmebakt brød.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 08:20   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Så gode dere er.

Jeg kom i år over en annonse fra en liten familie som ønsket seg varme klær til sine små barn. Jeg rekker ikke å få strikket noe før jul, men skal kose meg med å strikke sokker, votter og luer i fridagene og sende det over nyttår.

Her har jeg mulighet til å bidra også. Jeg sender deg en melding og hører litt mer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 09:20   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hva gjør du? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ingenting. Jeg tror ikke det kommer til å bli aktuelt for min del å gjøre noe spesielt i jula (fordi vi får besøk av min familie, og da er det "nok" ekstra).

Driver litt med "hjelp" i form av penger (fast bidrag til "Leger uten grenser"), dugnadsarbeid (skole, fritidsaktivitetene til ungene). Dette kommer nok til å endre seg, men er usikker på om jeg får bedre tid (dette i forhold til den eldre generasjon).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 09:28   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Ja, dugnadstrykket har vært ekstra høyt i år på ungenes fotballag, siden eldstes lag skal på treningsleir i Spania i vinterferien og har kjørt i gang flere tiltak av ulike slag, og guttungens lag plutselig fikk tilbud om innbringende dugnad (garderobevakt på hotell under julebord tre helger på rad). Så der har jeg bidratt, i tillegg til den vanlige kakebakingen til kulturskoleavslutning etc.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 10:02   #19
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Pleier å velge en «ønskelapp» fra treet til «hjelp oss å hjelpe» her i omegn. Leverer gaven i informasjonen på senteret. Jeg kunne tenkt meg å invitert til julefeiring her hjemme, men resten av familien så på meg som om jeg var fra en annen planet da jeg nevnte det. Så det blir ikke noe av. De må jo også være med på det.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-19, 10:41   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelper dere andre i jula?

Vi gir julegaver til diverse veldedighet, også kjøper vi mye rettferdige julegaver til voksne slektninger.
Kunne fint åpnet hjemmet vårt, men har kommet fram til konklusjonen at jeg må spare folk for kaoset, diskusjonene og støynivået Jeg er vokst opp med at vi stadig hadde ukjente hos oss på julaften, fordi min mor hadde en jobb som gjorde at fortvilte folk ringte henne når alt var krise.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no