Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-07, 14:34   #461
ack
HATER Bergen by
 
ack sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 211
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Brukere som bare går inn for å lage bøll, utgir seg for å være andre eller finner på historier for å provosere.

Ok, godt med en definisjon. Jeg kan nå se at det hvertfall ikke stemmer med meg. Ikke ett av punktene engang.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:45   #462
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Ikke for å vekke liv i diskusjonen, men jeg fant informasjon om et evenement i Oslo til helgen som kanskje kan interessere de som er opptatt av språk og fordommer:

http://www.khm.uio.no/program/index.php?showEvent=1438

Sitat:

Søndag 14. oktober kl 1300 i Historisk museum:
”FOR HAN VAR EN EKTE HOTTENTOTT”
Søndag vil professor Rolf Theil forsøke å svare på kva som er gale med ”hottentott”, ”buskmann” og ”neger” og andre ord for folk fra Afrika. I 1948 gav Aschehoug ut boka ”Afrikansk negerdiktning”, ordsprog og dikt, fortellinger og sagn av den danske forfattaren, kunsthistorikaren og juristen Carl Nutzhorn Kjersmeier (1889-1961). Kjersmeier gav ut ei rekkje bøker om afrikansk "negerkunst", Ny-Guineas kunst og "nordamerikansk indianerkunst". "At beskrive Carl Kjersmeiers liv, karriere og altopslugende interesse uden brug af ordet "neger" er simpelthen umuligt. Det indgår i titlen på stort set alle hans bøger og i overskrifterne på de utallige artikler og interviews, han udsendte. I stedet for, som den politiske korrektheds frontkæmpere i vor tid, at kræve ordet slettet af ordbøgerne brugte Carl Kjersmeier det meste af sit liv på at befri det for de racistiske fordomme, der er knyttet til det." (Nationalmuseet i København) Kjersmeier lyktest ikkje i prosjektet sitt med å frigjere ordet "neger" frå dei rasistiske fordommane som er knytte til det. Kvifor ikkje? Rolf Theil er professor i allmenn og afrikansk lingvistikk ved Universitetet i Oslo Historisk museum på Tullinløkka, Adresse: Frederiks gate 2 Høstprogram www.khm.uio.no , tlf 22 85 99 10 Gratis adgang for alle

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no