Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-11, 11:52   #41
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Eg er einig i at det kunne vore gjort billigare, men eg skjønner ikkje korfor dette er så frekt? Premissene er jo klare på førehand, og i mine kretsar er ikkje dette uvanleg i det heile tatt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 11:56   #42
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Da ville jeg ringt og takket pent nei, det ville vært altfor dyrt for vår lommebok.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 12:37   #43
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men å regne inn taxi fordi ingen av dere vil kjøre, nei det synes jeg er litt sært. Da er det mange fester vi hadde endt opp med å ikke gå på, gitt.

Altså, økonomisk må jo vi ta det totale beløpet i betraktning, og siden jubilanten skal ha festen på et veldig avsides sted (ikke i nærheten av hvor noen bor, egentlig) blir det en betydelig del av regnskapet for oss som dermed bidro sterkt til at vi endte med å takke nei.

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Då eg var student var dette ein heilt vanleg måte å feire bursdag på, så eg ville nok ikkje reagert negativt. Mange hadde for lite plass til å ha feiring heime hos seg sjølv og for lite pengar til å spandere ein større middag ute, på heile vennekretsen. Då blei det ofte presisert på førehand at vi ønsker at du kjem og betaler middagen din sjølv, istadenfor gave. Eg synest dette er heilt fair, i alle fall når det er presisert på førehand. Eg har vore i mange bursdagar på utestadar og liknande, kor vi ikkje har fått vite før vi er der at det er forventa at ein betaler eigenandel. Det synest eg er mindre fair, enn at det blir presisert i invitasjonen.

Joda, spleiselag er jeg ikke ukjent med, og heller ikke motstander av. Jeg følte bare dette ble en fryktelig dyr feiring for en person som tydeligvis ikke har midler til å betale det selv.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg synes vel egentlig det er helt greit å invitere til middag og heller ønske at gjestene betaler for middagen enn å få gave. Hvis det er på restaurant eller tilsvarende synes jeg vel heller ikke 500 kr er i overkant, det går fort om man skal ut og spise med drikkevarer til.

Ett glass vin får man for den prisen, resten av drikken må kjøpes selv - til restaurantpris.

Folk får invitere til hvilken type feiring de vil, altså. Jeg lurte bare på om dette er vanlig og jeg var litt sær som takket nei og ble litt over hele opplegget.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 12:46   #44
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men å regne inn taxi fordi ingen av dere vil kjøre, nei det synes jeg er litt sært. Da er det mange fester vi hadde endt opp med å ikke gå på, gitt.

Virkelig? Hvis jeg skal regne på om jeg vil ta meg råd til å gå på en fest/konsert/arrangement eller hva det nå er jeg skal bruke penger på, så er 500+ kr til drosje helt klart noe jeg tar med i regnestykket.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 12:51   #45
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Altså, økonomisk må jo vi ta det totale beløpet i betraktning, og siden jubilanten skal ha festen på et veldig avsides sted (ikke i nærheten av hvor noen bor, egentlig) blir det en betydelig del av regnskapet for oss som dermed bidro sterkt til at vi endte med å takke nei.


Joda, spleiselag er jeg ikke ukjent med, og heller ikke motstander av. Jeg følte bare dette ble en fryktelig dyr feiring for en person som tydeligvis ikke har midler til å betale det selv.

Ett glass vin får man for den prisen, resten av drikken må kjøpes selv - til restaurantpris.

Folk får invitere til hvilken type feiring de vil, altså. Jeg lurte bare på om dette er vanlig og jeg var litt sær som takket nei og ble litt over hele opplegget.

Jeg synes egentlig det er litt sært å legge opp til at gjestene skal betale selskapet, men det er ikke uvanlig at man blir invitert ut for å spise og at det forventes at man betaler for seg selv. Da har jeg imidlertid inntrykket av at dreier seg om litt mer private sammenkomster. Det synes jeg er mye greiere fordi det dreier seg om nære venner eller familie og jeg bestemmer selv hvor mye penger jeg vil bruke.

Jeg hadde nok pent takket nei til en slik invitasjon som du skisserer. Jeg er generelt ikke glad i store festlige lag og er ikke interessert i å bruke så mye penger på det.

(Nå skal det være sagt at mange folk bruker en del penger på inngangspenger og festing i ny og ne og vil i så måte synes at 500 er greit å betale i så henseende og det er kanskje slik bursdagsbarnet ser det også?)

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 12:58   #46
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg er einig i at det kunne vore gjort billigare, men eg skjønner ikkje korfor dette er så frekt? Premissene er jo klare på førehand, og i mine kretsar er ikkje dette uvanleg i det heile tatt.

Det jeg reagerer på, er at man leier inn et lokale og bestiller/lager mat, som man ikke har råd til, og satser på at gjestene betaler. *leser mellom linjene*.

Spleisefest til kr 1000,- for et par, det synes jeg er i overkant mye, gitt. Men det er meg, da.

Mulig jeg reagerer fordi det ikke er vanlig i min vennekrets. Hadde vi vært yngre og studenter, hadde jeg muligens sett litt annerledes på det, men da hadde nok heller ikke egenandelen vært så høy.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:09   #47
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Det jeg reagerer på, er at man leier inn et lokale og bestiller/lager mat, som man ikke har råd til, og satser på at gjestene betaler. *leser mellom linjene*.

Spleisefest til kr 1000,- for et par, det synes jeg er i overkant mye, gitt. Men det er meg, da.

Mulig jeg reagerer fordi det ikke er vanlig i min vennekrets. Hadde vi vært yngre og studenter, hadde jeg muligens sett litt annerledes på det, men da hadde nok heller ikke egenandelen vært så høy.

Eg er einig i at egenandelen er høg her, men eg går gjerne i bursdager kor det er forventa at vi betaler for oss, då gjerne 300 pr person, pluss drikke. Og som sagt, så lenge premissene er klare, er det heilt greit. Men i mine kretsar er gjerne alternativet ei fest utan mat, kor alle har med drikke sjølv. Og då synest eg det er koselegare med fest med matm sjølv om ein må betale litt av gildet sjølv.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:15   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.869
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Jeg synes spleiselag er greit. Jeg tar gjerne med meg mat og vin og bidrag til baren, men jeg synes det er litt rart med en slik invitasjon som denne. En kuvertpris på 500,- synes jeg er veldig mye, særlig når det er kun et glass drikke til maten inkludert. Det er veldig få mennesker vi ville kjøpt gave for kr. 1000,- til. Da måtte det vært en veldig nær venn og et veldig rundt år som skulle feires.
Og så synes jeg at man faktisk må regne inn hva en slik fest kommer til å koste totalt sett før man bestemmer om man vil gå eller ei. Og da må man jo regne med transportkostnadene.

Å gå ut å spise sammen i en eller annen anledning hvor man betaler for seg, synes jeg er annerledes. Da velger man jo hva man skal spise og drikke selv.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:17   #49
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.527
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg er einig i at egenandelen er høg her, men eg går gjerne i bursdager kor det er forventa at vi betaler for oss, då gjerne 300 pr person, pluss drikke. Og som sagt, så lenge premissene er klare, er det heilt greit. Men i mine kretsar er gjerne alternativet ei fest utan mat, kor alle har med drikke sjølv. Og då synest eg det er koselegare med fest med matm sjølv om ein må betale litt av gildet sjølv.


Jeg har mange ganger vært med ut å spise der man betaler for seg segl(anledning bursdag), men da bestemmer jeg jo selv hva jeg vil bestille og hvor dyrt det skulle være.
Om noen hadde invitert på denne type bursdag, altså at man har lagt opp til en aktivitet og mat og lokale, som i tillegg ligger utenfor allfarvei, så hadde jeg nok reagert på at det ble forventet at jeg skulle bruke 500 kroner, og i tillegg kjøpe drikke og taxi. Det blir en veldig dyr fest gitt.
Om en av mine vennner leide et lokale, og ba om 2-300 kroner i stedet for gave, og at vi måtte ta med drikke selv, så hadde jeg nok syns at det var greiere. Men 500? Jeg kjøper faktisk ikke så dyre gaver til noen av mine venner, rett og slett.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:21   #50
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.465
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Jeg hadde aldri fått meg til å kreve egenandel av mine gjester. Jeg liker egentlig ikke den der "Spise ute for å feire bursdagen min" heller, da må jo gjestene både betale middag og gi meg gave. (Dvs jeg får gaver selv om jeg presisererer at jeg ikke vil ha pga de betaler maten sin selv). Skal man feire seg selv, så syns jeg vertskapet skal stå for mat og lokale, så får gjestene stå for transport, drikke og evnt overnatting.

Dog kunne jeg sikkert takket ja til dette, gitt at det var folk jeg virkelig hadde lyst til å feste med, og jeg var sikker på at opplegget ble bra. En gave til 500 er mye, men middag, litt underholdning og gave for 500 kr er vel egentlig ok i mine øyne.

Men slik Robyn beskriver det, der de egentlig ikke kjenner noen, dyrt med taxi og ikke har så lyst, så hadde jeg definitivt takket nei!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 13:26   #51
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

I utganngspunktet synes jeg det er best å arrangere noe man har råd til, uten at gjestene må bidra. Spleiselag med mat blir og litt annerledes enn å måtte betale masse penger. (Alle tar med en rett osv..)

Jeg synes og det er viktig at vertskapet har forståelse for at ikke alle har mulighet til noe slikt, og at det ikke blir sure miner av å takke nei. Vi har opplevd regelrett furting av et familiemedlem som bor i utlandet, og skulle feire et rundt tall der. For mange ville bare fly komme på 10-15 000.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 16:31   #52
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel

Jeg synes det er helt fint å bli invitert i spleiselag, men syntes dette var litt dyrt. Jeg synes også det er strålende å bli invitert på restuarant for å feire venner og betale selv. Jeg synes ellers at dersom noen har dårlig råd så er det hyggelig at man kan feire bursdager, ha bryllup o.l. allikevel. Om det er i form av kurvfest eller annet. Men om man skal lage spleisefest så er det greit å gjøre det så rimelig som mulig for alle involverte.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no