Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Heimlaga vinduskarm

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-10, 19:54   #1
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Heimlaga vinduskarm

Jeg har ikke vinduskarmer, og ønsker derfor å lage det. Noen som snekra selv, og som har bilder av det? Er usikker på hvordan jeg skal gjøre det for at det skal se bra ut. Ønsker ikke at det skal se hjemmesnekra ut! I tillegg lurte jeg på hvordan det blir med gardinene... Når vinduskarmene kommer så vil vel de stikke en god del lengre ut enn gardinstanga, og da blir vel gardinene hengende på skrå, eller fins det en måte man kan forlenge hengerfestene til gardinstanga?

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:15   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Hva er det egentlig du skal lage? Vinduskarmer som i de karmene rundt, eller tenker du på sånn brett nederst for å sette ting på?

Uansett - det kan umulig være vanskelig å snekre selv hvis du bare tenker på listene rundt. Du må bare kjøpe en vinkelkutter og egnede lister. Gardinstengene må du jo ta ned før du begynner, og så må du enten opp med det samme gardinopphenget eller et annet når du er ferdig. Men måten du spør på gjør at jeg ikke helt skjønner hva du egentlig ser for deg, for det jeg forklarer nå er jo enkelt som bare det, og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor gardinene kommer til å henge på skrå?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:27   #3
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men måten du spør på gjør at jeg ikke helt skjønner hva du egentlig ser for deg, for det jeg forklarer nå er jo enkelt som bare det, og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor gardinene kommer til å henge på skrå?

Jo, det er jo ikke vanskelig å forstå.
Dersom gardinene henger helt inntil vinduskarmene nå, så blir det jo tull når du spikrer opp en hylle som stikker x antall cm ut fra den nåværende vinduskarmen.

HI: Du kan kjøpe holdere til gardinstenger som egentlig tilhører panelgardiner som er ment å henge i to lag. Men mulig det vil se rart ut likevel, og det kommer jo an på hvor brede vindushyller du vil ha.
Alternativet er gardiner som stopper like over hyllen eller liftgardiner.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:54   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Jeg går ut i fra at du mener et blomsterbrett, sånn helt egentlig? Karmene følger som regel med vinduet.
Vi har det på alle vinduene, og gardinene blir ikke hengende på skrå av den grunn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:09   #5
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Ehhh... i min verden heter det vinduskarm der vi setter blomster, lamper og andre ting "hjertet begjærer" Det som Katta snakker om kaller jeg vinduslister... Er jeg helt på jordet eller... ?

Men uansett, mener det som er under vinduet, som stikker ut X antall cm fra veggen. Er litt usikker på hvor mange cm den blir stikkende ut. Karmen som er der i dag kan vel være ca 5 cm dyp, og jeg ønsker at den skal være dyp nok til å plassere lamper eller blomsterpotter der - kanskje 15 - 20 cm... Da vil det si at den blir stikkende sånn ca 10 - 15 cm utenfor veggen. Vil det fungere med holdere til panelgardiner?

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:10   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Du behøver ikke å snekre nevneverdig - de har masser av slike hyller å få kjøpt på Maxbo, f.eks.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:11   #7
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg går ut i fra at du mener et blomsterbrett, sånn helt egentlig? Karmene følger som regel med vinduet.
Vi har det på alle vinduene, og gardinene blir ikke hengende på skrå av den grunn.


Har du sånn blomsterbrett/vinduskarm/vindusbrett som er snekret i ettertid? Som stikker utenfor veggen?

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:13   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av Maybell, her.

Har du sånn blomsterbrett/vinduskarm/vindusbrett som er snekret i ettertid? Som stikker utenfor veggen?

Vi hadde det før - og da hadde vi gardiner med gardinstang som stod en del cm ut fra veggen. Vindusposten stakk enda noen cm lengre ut, så ja - gardinene skrådde litt utover, men det var ikke så påfallende.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:17   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Det vanlige er vel at man bruker en ekstra bred utforing nederst når man setter inn vinduet. På mine vinduer er utforingen 15-16 cm dyp. Den stikker ca 5 cm ut fra veggen. Nå har ikke jeg gardiner i et eneste vindu, men det funger aldeles utmerket om man vil ha gardiner også.

Slik du beskriver det, er det vel enklest å sette opp en hylle under vinduene? Det blir vel ikke like fint, men det funker sikkert helt greit. Jeg ville ikke laget den for bred. Du trenger ikke mer enn max 15 cm dybde totalt for å få plass til blomsterpotter f.eks.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:26   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Vinduskarmen er jo ramma rundt vinduet, og den kan enten være dyp eller grunn alt etter som. Antar du vil ha en dypere "karm", slik at du kan sette ting der?
Vi kjøpte rett og slett hobbyplater og festet i flukt med karmen. Malte den hvit som karmen forøvrig. Fungerer helt fint. Og med mindre den skal stikke veldig langt ut, så har det ikke noe å si forhold til gardiner. Det går jo også selvsagt an å kutte de over karmen, eller ha persienner eller liftgardiner.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 19:45   #11
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vinduskarmen er jo ramma rundt vinduet, og den kan enten være dyp eller grunn alt etter som. Antar du vil ha en dypere "karm", slik at du kan sette ting der?
Vi kjøpte rett og slett hobbyplater og festet i flukt med karmen. Malte den hvit som karmen forøvrig. Fungerer helt fint. Og med mindre den skal stikke veldig langt ut, så har det ikke noe å si forhold til gardiner. Det går jo også selvsagt an å kutte de over karmen, eller ha persienner eller liftgardiner.

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av vinduskarmen? Hadde vært kjekt å se hvordan det ser ut i "real life". Jeg så for meg at jeg måtte sage til en planke, og plassere den inn i vinduet, oppå den karmen som er der fra før. Vanskelig å forklare...

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:50   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av Maybell, her.

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av vinduskarmen? Hadde vært kjekt å se hvordan det ser ut i "real life". Jeg så for meg at jeg måtte sage til en planke, og plassere den inn i vinduet, oppå den karmen som er der fra før. Vanskelig å forklare...

Vi har ikke det her vi bor nå, men faren min (som var snekker)freste ut et spor i hobbyplata som gikk inn over lista på karmen, og festet under med hylleknekter.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:56   #13
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm





Her er to bilder jeg tok da mannen lagde noen vinduskarmer. Kanskje dere klarer å "lese" noe ut av dem.. Flotte vinduer ihvertfall!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 16:26   #14
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.





Her er to bilder jeg tok da mannen lagde noen vinduskarmer. Kanskje dere klarer å "lese" noe ut av dem.. Flotte vinduer ihvertfall!

Det er jo kjempefint ut!!!! Flinke-mannen du har!!!

Saken hos meg er at jeg har fortsatt vinduslistene på plass rundt vinduet, og på bildene dine ser det ut som at lista under vinduet er tatt bort. Men kanskje det går ann å fjerne den lista... hmmm... Den som hadde vært snekker

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 16:29   #15
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vi har ikke det her vi bor nå, men faren min (som var snekker)freste ut et spor i hobbyplata som gikk inn over lista på karmen, og festet under med hylleknekter.

Ja, det er noe slikt jeg ser for meg at løsningen må bli, men er så usikker på om det blir pent...

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 16:46   #16
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Den tykke profillisten er lagt jevnt med listen inni vinduet Maybell. Han lagde noen kjempefine dype blomsterbrett på et vindu hos en kamerat engang. Hadde et bilde, men gud vet hvor det er blitt av. Har vel byttet pc 4 ganger siden det ble tatt. Prøvde å finne noe liknende på nett, men det fant jeg ikke.



Hva med noe slikt? Bare med lister på sidene og en under?

Og ja, det er kjekt å være gift med en Byggmester. Da kan man se på bilder av alt det fine han lager for kundene sine.. haha (Har vel hørt om skomakerens barn)

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 17:24   #17
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heimlaga vinduskarm

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Den tykke profillisten er lagt jevnt med listen inni vinduet Maybell. Han lagde noen kjempefine dype blomsterbrett på et vindu hos en kamerat engang. Hadde et bilde, men gud vet hvor det er blitt av. Har vel byttet pc 4 ganger siden det ble tatt. Prøvde å finne noe liknende på nett, men det fant jeg ikke.



Hva med noe slikt? Bare med lister på sidene og en under?

Og ja, det er kjekt å være gift med en Byggmester. Da kan man se på bilder av alt det fine han lager for kundene sine.. haha (Har vel hørt om skomakerens barn)

Hehe... ja, har hørt om skomakerens barn... Huff...

Ser at på det vinduet som du har bilde av er vinduet langt inn i veggen, slik at det blir en naturlig karm. Det er det ikke hos meg. Her kommer vinduet nesten i flukt med veggen. Forskjellen mellom veggen og vinduet er bare ca 5 - 6 cm. Da er jeg avhengig av å holde oppe hobbyplata (eller hva man bruker) med f.eks hylleknekter. Men ser for meg sånn skikkelig heimsnekra opplegg med noen stygge hylleknekter under... Det er jeg ikke interessert i!

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no