Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva sier bunadspolitiet om dette?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-14, 21:49   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Hva sier bunadspolitiet om dette?

7.klassingen min greier akkurat såvidt å få på seg ei oldemors 80 år gamle bunad, en nydelig og uvanlig variant av Sunnmørs/Norddalsbunaden.
Oldemora vevde stoffet, broderte og sydde bunaden selv, så det er stor stas for jenta mi å kunne bruke den på 17.mai.

Problemet er bare at det ikke finnes skjorte til den, så hun skal bruke skjorta mi som tilhører en helt annen bunad. Skjortene er like i fasong, men broderiet på krage og mansjetter er forskjellig.

Hva hadde du tenkt om du så ei med bunad med feil skjorte?

Finnes det medlemmer av bunadspolitiet her? Og vil vi bli arrestert?


(Dette er ikke så fryktelig seriøst altså, jeg bare lurer på om noen har meninger. )

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 21:50   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Vet ikke hva politiet sier, men jeg sier at du kan bruke hvilken skjorte du vil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 21:50   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Hadde jeg garantert hverken lagt merke til eller brydd meg om.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 21:52   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Det spørs. Jeg hadde stusset om noen hadde kommet med en skjorte med svartsøm til Nordlandsbunaden, men hadde du byttet ut den hvite Nordlandsbunadskjorten med den hvite Trønderbunderbunadskjorten, hadde jeg verken lagt merke til det eller reagert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:01   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Hvitt broderi på begge, ja.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:01   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

[quote]

Hva hadde du tenkt om du så ei med bunad med feil skjorte[\QUOTE]

Nei, det hadde jeg ikke. Dog ikke medlem av noe politi. Men du skal ikke se bort fra at mennesker med en litt over gjennomsnittlig interesse for bunad kommer med spørsmål om bunaden hvis den er skjelden. Det er alltid gøy å se bunader som er utenom det vanlige.

Så koselig med arvebunad!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 15-05-14 kl 22:14.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:12   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg er ikke politi, men interessert i bunad og slikt. Jeg ville ikke reagert på to temmelig like skjorter. Så flott med arvebunad! Eldste min har mormors konfirmasjonsbunad.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:32   #8
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Ja det er veldig stas med arvebunad! :elsker bunader:

Den er spesiell i fargene og broderiet, den er mye klarere i fargene og mye mer rød og grønn enn en vanlig sunnmørsbunad, det er til og med litt "neonrosa" i broderingene. I tillegg har den noen typiske kjennetegn på Norddalsbunad og noe utypisk. Og så er den nokså kort, som bunadene var før i tida.

Eldste prøvde den da hun var like gammel, men da var den alt for stor til henne. Hun var veldig glad for det, for hun nektet å så mye som å tenke på å ha den på en gang i framtida, den tullejenta. Hun liker ikke å skille seg ut, men det er ikke søstra så nøye på.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:54   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

De virkelig gamle bunadene har veldig ofte ulike farger på broderingene, nettopp fordi man plantefarget garnet på kjøkkenet hjemme, så det ble mye ca, hvilket gjør disse bunadene til unike skatter.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 22:59   #10
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg lurer på hvilken plante som kan gi neonrosa garn? Jeg gjetta på at det rosa var fancy kjøpegarn, men det er kanskje helt feil?

Synes dagens Sunnmørsbunad ser mye mer plantefarget ut. Ikke så klare og skarpe farger, men mer dempede og naturlige.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 23:05   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg synes det høres kjempefint ut!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 23:16   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg er litt der at så snart det er arv så blir det meste lov.

Jeg har en halssølje til min bunad som ikke hører til - den er arvet fra min farmor til min tante, som så ga den til meg og jeg blir helt på grineren hver gang jeg tar den på.

Den halssøljen jeg da har til overs bruker datteren min til sin sunnmørsbunad. Feil, men fint.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 23:37   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Wow, så heldig!

Jenta mi har også brukt en arvet ca 50 år gammel Norddalsbunad, der veska er sydd på en lås funnet på en gammel pung på gården til svigerfamilien (selve pungen var ødelagt, men låsen på denne ser akkurat ut som en bunadveskelås, bare mye mindre, og perfekt til en barnebunad), og med skjorte fra Name-it. Ingen betenkeligheter! Selve bunaden har nå vandret videre i familien, til en yngre kusine (den har "base" på gården der mannen er vokst opp, men lånes ut til jenter i passende størrelse i slekta), men veska har jenta mi fått, til odel og eie. Det er hennes arv, og navnet hennes har blitt gravert inn i låsen.

Jeg har forresten også "feil" sølje til min bunad, fordi jeg har fått den i gave og er veldig glad i den.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 16-05-14 kl 08:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 07:40   #14
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg ville aldri reagert på en hvit bunadskjorte med hvitt broderi som ikke hørte til bunaden.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 08:51   #15
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Jeg har en 45 år gammel østfoldbunad, arv, med en tynnslitt bunadskjorte. Vurderer å bruke skjorta til datteren min sin vestfoldbunad, siden hun ikke skal ha på sin i år. Jeg hadde tenkt til å ta det opp her inne, men nå har du gjort det for meg.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 09:00   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er litt der at så snart det er arv så blir det meste lov.

Der er jeg også. Og jeg tror majoriteten av andre ikke kommer til å legge merke til det eller tenke over det. Jeg er ganske bunadsinteressert, men jeg har sjelden tid til å studere detaljene til andres bunader på 17. mai.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 09:50   #17
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Bedre med feil skjorte en at den blir hengende i skapet.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:00   #18
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Helt topp om de ligner. Dvs at begge er helhvite. Når det er en så gammel bunad, så må man vel dette være for spesielt interesserte...

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 11:44   #19
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Hva sier bunadspolitiet om dette?

Heldige jenta di! Bruk den skjorta som dere syns selv.

Jeg var så heldig å arve en bunad også. Den må være 80-90 år gammel og jeg var den eneste i familien som passet den og da ble den min!
Jeg fikk sydd meg ny skjorte samt anskaffe et par søljer til som ikke fulgte med dessverre.
Ellers er den utrustet med tinn maljer i overdel og beltespennen. Det er jo ikke like fint som sølv men det kunne ikke falle meg inn å bytte det ut. Den burde vært renset også... men jeg er så redd for at den kan gå istykker - det er riktig tykk,tykk ull i den og skjørtet er plissert i tillegg.

Mamari er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no