Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-10, 18:39   #41
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg synes det er litt skummelt å sitte her å spekulere i det ene og det andre. Men er som SF veldig spent på utfallet.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:29   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

... sier morens advokat.

Det står å lese at JENTENE ØNSKET Å VÆRE HOS FAREN! Er det ingen som tillegger dette noen som helst vekt?

du har skrevet så mye teit i denne tråden at jeg orker ikke svare på det hele. Jeg skal nøye meg med det du har oppheng på for alvor.

Jeg har førstehåndskjennskap til barn som er utrygge på en av foreldrene sine. Til å ikke være fagperson innen dette vil jeg påstå at jeg som privatperson har en uvanlig høy kunnskap om hvordan slike barn vil reagere i en gitt situasjon.

Dersom politiet spør et barn mens både mor og far står og hører på eller er i umiddelbar nærhet så vil et utrygt barn ende med å svare det som barnet regner med at vil please den forelderen barnet har størst redsel for.

Den andre forelderen er barnet trygt på. Barnet vet at det ikke skjer noe galt om det lyver og at den trygge forelderen vil forstå. Da er det tryggest for barnet totalt sett å blidgjøre den gærneste av foreldrene sine.

Dersom faren mener at barna burde bo hos ham så tar han saken til retten. Han begår IKKE selvtekt.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:36   #43
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Det er brødrene ja, men har de samme far? Det vet vi ingenting om, og det kan ha endel å si.
Visste moren hva de planla? "Godkjente" hun det?
osv.
Mor har brutt loven skriver du - hvordan vet du det? Sett at hun ikke var medvirkende, men fikk jentene "levert på døra" ferdighentet?

Far har ikke brutt loven skriver du - hvordan vet du det? Vet vi at det ikke ligger noen dom i bunnen her som regulerer samvær? Besøksforbud? Osv?

Denne saken har minst to sider virker det som

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg skylder ikke på barna. Jeg ber om at barnas ønsker blir tatt på alvor.

Jeg lurer på en liten ting. Vet noen her mer enn meg? For helt uten å vite noe særlig mer enn det som står i avisene, så jeg det er ganske mistenkelig at to sønner finner det naturlig å angripe og overfalle sin egen far for at søstrene deres skal - mot jentenes vilje - bli hentet med eventuell makt.

Og jeg lurer. Hvem er det som har fått disse sønnene til å gjøre dette? Og hvilken mor vil godkjenne at venner/sønner/annen familie går til angrep på et hus hvor hennes døtre er? Jeg ville aldri ha utsatt en tenåringsdatter for noe slikt!

Jeg kjenner ikke moren. Jeg kjenner ikke faren. Men jeg tenker at det er fullt mulig at moren er manipulerende og at dette er noe jentene vil bort fra (for det virker jo som om moren fremdeles klarer å manipulere brødrene?). Da er det naturlig at faren ikke kaster ut døtrene sine, men stiller opp for dem.

Forøvrig lurer jeg litt på om kanskje barnevernet burde tatt hånd om jentene for å finne ut hva de egentlig ønsket og mente. Og for å hjelpe jentene gjennom denne tiden som unektelig må ha vært vanskelig for dem.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:40   #44
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Et spørsmål til forresten - "barna har sagt de ønsker å være hos far".
Sier... far?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:59   #45
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Og om faren stod i bakgrunnen og på et eller annet vis presset dem til dette, så tenker jeg at da vil jo dette løse seg ganske raskt i det sekundet jentene ikke blir passet på av faren.

Dette er helt feil å tenke. Barn som er redd for den ene forelderen vil lyve for å please denne uansett om vedkommende er tilstede eller ikke fordi de vet at de må ha kontakt med vedkommende i fremtiden. Det spiller ingen rolle hvilke forsikringer de får om at det er greit å si hva de egentlig ønsker, barn som er redde i en slik situasjon har gjerne vært det svært lenge og kanskje over mange år.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:10   #46
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Det ble sagt på nrk nettopp at de ikke ser dette som en bortføringssak - det er mor som har omsorgen.

Det var da noe. Om de da kan anerkjenne at fars selvtekt faktisk var en bortføringssak så begynner vi å nærme oss.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:10   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Dette er helt feil å tenke. Barn som er redd for den ene forelderen vil lyve for å please denne uansett om vedkommende er tilstede eller ikke fordi de vet at de må ha kontakt med vedkommende i fremtiden. Det spiller ingen rolle hvilke forsikringer de får om at det er greit å si hva de egentlig ønsker, barn som er redde i en slik situasjon har gjerne vært det svært lenge og kanskje over mange år.

Riktig. Unger er ikke idioter. Og de vet at en blid gærning er langt mindre farlig enn en sinna en.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:21   #48
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Svar til alle her! Dere har bare hørt en side av saken!! Dette er ett helt feil bilde av det hele. Kjenner til saken. Absolutt ikke den rette historien media forteller!!

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:24   #49
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Svar til alle her! Dere har bare hørt en side av saken!! Dette er ett helt feil bilde av det hele. Kjenner til saken. Absolutt ikke den rette historien media forteller!!



Du får forklare oss du da som kan dette skikkelig.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:24   #50
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det ble sagt på nrk nettopp at de ikke ser dette som en bortføringssak - det er mor som har omsorgen.

Det var da noe. Om de da kan anerkjenne at fars selvtekt faktisk var en bortføringssak så begynner vi å nærme oss.


Jess. Nrk har helt rett

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:26   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Eple3 - du får lese hele tråden.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:29   #52
Orw
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 4
Orw har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg kjenner denne situasjonen veldig godt. Dette er en far som ikke egntlig skulle ha barna uten en verge på grunn av gjentatte voldsepisoder mot både sine egne barn og deres mor. De hadde vært på ferie der i 2 uker alene fordi det hadde gått bra sammen med verge en stund og når jentene skulle kjøres hjem etter avtale med deres mor, blir ikke dette gjort. Det som også viser seg er at faren har meldt jentene inn på skole i hans nærområde en god stund før dette. Uten at moren ble underrettet.

Orw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:34   #53
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg skylder ikke på barna. Jeg ber om at barnas ønsker blir tatt på alvor.

Jeg lurer på en liten ting. Vet noen her mer enn meg? For helt uten å vite noe særlig mer enn det som står i avisene, så jeg det er ganske mistenkelig at to sønner finner det naturlig å angripe og overfalle sin egen far for at søstrene deres skal - mot jentenes vilje - bli hentet med eventuell makt.

Og jeg lurer. Hvem er det som har fått disse sønnene til å gjøre dette? Og hvilken mor vil godkjenne at venner/sønner/annen familie går til angrep på et hus hvor hennes døtre er? Jeg ville aldri ha utsatt en tenåringsdatter for noe slikt!

Jeg kjenner ikke moren. Jeg kjenner ikke faren. Men jeg tenker at det er fullt mulig at moren er manipulerende og at dette er noe jentene vil bort fra (for det virker jo som om moren fremdeles klarer å manipulere brødrene?). Da er det naturlig at faren ikke kaster ut døtrene sine, men stiller opp for dem.

Forøvrig lurer jeg litt på om kanskje barnevernet burde tatt hånd om jentene for å finne ut hva de egentlig ønsket og mente. Og for å hjelpe jentene gjennom denne tiden som unektelig må ha vært vanskelig for dem.


Om du skriver far der hvor du skriver mor passer det bedere. Ang manipulerende. De to brødrene er voksne og vil sine søsters beste, når man vet det kan være farlig for dem og være der. Og trur du ikke det at i en sak som det her så har barnevernet allerede vært innblanda i mange år?? Det er vel en grunn til at mor har hovedomsorgen!!

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:38   #54
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Svar til alle her! Dere har bare hørt en side av saken!! Dette er ett helt feil bilde av det hele. Kjenner til saken. Absolutt ikke den rette historien media forteller!!

Opprinnelig lagt inn av eple3, her.

Jess. Nrk har helt rett

...og du har kanskje ikke lest tråden du skriver i, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:42   #55
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

...og du har kanskje ikke lest tråden du skriver i, eller?


Det eneste jeg referer til der er at det ikke er en bortføringssak

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:46   #56
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Du får forklare oss du da som kan dette skikkelig.

Jeg kan ikke sitte her og forklare det til dere. Men jeg har veldig kjennskap til denne saken. Det kommer alltid en annen side av saken etterhvert....

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:47   #57
Orw
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 4
Orw har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Syns det sier det meste når så mange mennesker er villige til å risikere fengsel for å få jentene vekk fra en far som har sittet inne for vold mot egen familie tidligere.

Orw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:48   #58
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er brødrene ja, men har de samme far? Det vet vi ingenting om, og det kan ha endel å si.
Visste moren hva de planla? "Godkjente" hun det?
osv.
Mor har brutt loven skriver du - hvordan vet du det? Sett at hun ikke var medvirkende, men fikk jentene "levert på døra" ferdighentet?

Far har ikke brutt loven skriver du - hvordan vet du det? Vet vi at det ikke ligger noen dom i bunnen her som regulerer samvær? Besøksforbud? Osv?

Denne saken har minst to sider virker det som

De har samme far. En sak har alltid to sider ja...

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 20:49   #59
eple3
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 19
eple3 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Orw, her.

Syns det sier det meste når så mange mennesker er villige til å risikere fengsel for å få jentene vekk fra en far som har sittet inne for vold mot egen familie tidligere.


Ja, det sier vel alt.

eple3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 21:12   #60
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

du har skrevet så mye teit i denne tråden at jeg orker ikke svare på det hele. Jeg skal nøye meg med det du har oppheng på for alvor.

Jeg har etterhvert forstått at man her på dette forumet lett tar person, ikke ball, så jeg er ikke overrasket over personangrep.

Jeg har - som påpekt - kun gjort meg opp tanker ut fra hva som faktisk står i avisene. Det kan virke som om andre har mer informasjon enn meg, og nå har det også kommet fram ny informasjon. Blant annet blir det påstått at faren tidligere har vært fengslet pga vold mot sin familie. Det endrer selvsagt på premissene for diskusjonen.

Så til det du mente det var viktig å si:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har førstehåndskjennskap til barn som er utrygge på en av foreldrene sine. Til å ikke være fagperson innen dette vil jeg påstå at jeg som privatperson har en uvanlig høy kunnskap om hvordan slike barn vil reagere i en gitt situasjon.

.. du er ikke den eneste her som har god kjennskap til temaet "utrygg på en av foreldrene".

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom politiet spør et barn mens både mor og far står og hører på eller er i umiddelbar nærhet så vil et utrygt barn ende med å svare det som barnet regner med at vil please den forelderen barnet har størst redsel for.

Det er ikke korrekt. Det vil ofte være slik, men slett ikke alltid. Graden av - skal vi kalle det vanskjøtsel - vil blant annet spille en faktor. Det samme vil alder på barnet, hvor trygt barnet i utgangspunktet er, hvilken sinnsstemning barnet er i, etc, spille inn.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom faren mener at barna burde bo hos ham så tar han saken til retten. Han begår IKKE selvtekt.

Ut fra de opplysningene jeg sålangt sitter med, så har ikke faren begått selvtekt. Barna har selv sagt de vil være hos ham. Det han - ut fra hva jeg kan forstå - da har gjort seg "skyldig" i, er å ikke kaste ut barna. Men det er klart, jeg har ikke full oversikt. Selvsagt vet jeg ikke hva som foregår bak lukkede dører. Har du en lenke til en avis eller noe lignende hvor det står at faren har holdt barna tilbake mot deres vilje?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no