Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klesvask til besvær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-20, 11:55   #21
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Alt som lukter surt går på 60 eller 90 her. Blir det ødelagt av høyere temp kastes det. Gjelder også treningstøy og hettegensere. Det funker her.

Samme her. I tillegg hjelper det godt å tørke ute i solen nå om sommeren.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 12:02   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Vi kjører hele programmer med jevne mellomrom, kokvasker alt av kluter, håndklær og sengetøy og vasker ofte svett treningstøy med en dæsj vanish i kammeret sammen med pulvervaskemiddel. Bare ull og «finvask» vaskes med Milo, og vi har så og si sluttet med tøymykner. Dessuten tromler vi en del tøy og tørker ute når det er mulig. Her er det så og si aldri sure klær, og etter at vi begynte med vanish har også guttas treningstøy sluttet å lukte «høgg».

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 12:11   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Gjør som Strå. Døren står åpen mellom vask og har aldri merket vond lukt. Bruker pulver. Omo color og blenda hvitt. Flytende på ullvask.
Maskinen er fra 2008.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 13:10   #24
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.811
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Ja, det var min tanke også. Så også en test for litt tilbake som viste at flytende vasket renere enn pulver, derfor byttet jeg fra pulver til flytende.
Men er det kanskje bedre å bruke vaskeball enn kammeret?
Når jeg brukte pulver ble det alltid rester i kammeret, og fjerner man ikke det regelmessig blir det ekkelt.

Vaskeball anbefales ikke lenger, fikk vi høre for ihvertfall 5 år siden, da vi skrev til noen som tidligere lagde det.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 15:04   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Takk for mange tips og råd! Skal forsøke pulver nå, sant kjøre fullvask på utsatte ting. Gjerne forvask også tenker jeg.

Døra på maskinen er aldri lukket når den ikke er i bruk.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 16:04   #26
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg sliter med det samme så du er ikke alene.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 23:33   #27
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

En gang jeg hadde kjøpt nytt vaskemiddel slet vi med det samme. Jeg husker dessverre ikke hvilket merke det var, og det tok en stund før jeg så koblingen. Det høres jo unektelig rart ut, men problemet forsvant da byttet vaskemiddel igjen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-20, 23:58   #28
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Det kan også bli sur lukt hvis klærne tørker sent. Fulle stativer i tett rom innendørs, feks. Det er viktig å ikke fylle stativene fulle, har jeg erfart. God lufting hjelper også. Hos oss var det iallfall tørkeprosessen med tre stativer stappfulle av klær i en litt tett kjellerstue som ga lukt. Det hjalp med mindre klær på hvert stativ, samt litt «vind» fra varmepumpa. Det trenger ikke være så varmt bare det er litt luftig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 00:03   #29
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg tror også at det er viktig å få tørket relativt raskt. Vi har en avfukter på vaskerommet som gjør at sportstøy blir tørre etter noen timer og hettegensere over natten. Stor forskjell på tørketid med og uten avfukter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 00:06   #30
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det kan også bli sur lukt hvis klærne tørker sent. Fulle stativer i tett rom innendørs, feks. Det er viktig å ikke fylle stativene fulle, har jeg erfart. God lufting hjelper også. Hos oss var det iallfall tørkeprosessen med tre stativer stappfulle av klær i en litt tett kjellerstue som ga lukt. Det hjalp med mindre klær på hvert stativ, samt litt «vind» fra varmepumpa. Det trenger ikke være så varmt bare det er litt luftig.

Det er jeg kjent med, og spesielt hettegensere blir tatt med opp og hengt på henger eller over en stolrygg. Tynnere plagg tørker raskt på stativet på vaskerommet.

Har kjøpt vaskepulver i dag, og kjørt 2 maskiber med sengetøy på fullvask. Det lukter bedre synes jeg, men om det er pga at maskinen er renset, eller om det er fullvask, det vet jeg jo ikke.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 00:59   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Ja, den tørking, særlig mørke klær, blir fort surt. Jeg henger bare på annenhver oppheng, annet enn om jeg henter i tørkeskapet og slår det på.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 10:35   #32
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Det kan jo være at sentrifugering er dårlig når tøyet ikke tørker? Jeg har fulle stativer i en liten gang, og etter jeg byttet vaskemaskinen for ca 5 år siden så tørker det over natten. Med den gamle maskinen vår tok det to dager før samme mengden tøy var tørt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 10:50   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Vi har også hatt samme problem. Da vi så kjørte en 90-gradersvask med eddik i kammeret, tør det ut svart guffe i gummiringen rundt åpningen. Det var sikkert gammelt slagg og avfallsstoffer som hadde samlet seg opp i maskina. Etterpå har det blitt bedre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 11:48   #34
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Vi hadde samme problem, men det ser ut til at vi har løst det ved å slutte med skyllemiddel. Mener det var her inne jeg fikk tipset i en tråd. Jeg har prøvd alle tips nevnt i denne tråden, samt utallige varianter med skyllemiddel, men med samme sure resultat. Også parfymefritt. Men det ser altså ut til at det var skyllemiddelet som var skylden i den sure lukten, for jeg har ikke kjent noe sur lukt etter at jeg kuttet det ut.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 16:39   #35
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Skyllemiddel sitter langt inne å slutte med, kjenner jeg :

Har nå vasket med fullprogram som sagt, og med forvask. Forvask kutter jeg nok etterhvert, men har valgt det nå på sengetøy og håndklær.

Prøver meg også på et annet programvalg. Har brukt et som faktisk bruker 3,5 timer på full med forvask, og det har jeg ikke tålmodighet til. Kjører nå på et som heter strykefritt, og den eneste forskjellen jeg ser er sentrifugehastigheten, pluss mangel av valg på 90 grader. Virker bra på det jeg har tatt hittil.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 22:37   #36
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Litt off topic, trodde det ikke lengre var vanlig å bruke skyllemiddel. Hvorfor trenger man det egentlig ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 22:41   #37
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Min erfaring er at enkelte plagg som har blitt sure en gang, aldri blir kvitt lukta. Har måtte kaste noen singleter blandet annet. De ble liksom aldri kvitt den lett sure eimen.
Særlig bomull tilsatt noe syntetisk. Husker ikke hva de var laget av, men helt sikkert noe basic fra Cubus. Det er de jeg liker best.

Så rense maskinen godt, la dør og kammer stå åpent og bruk pulver.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-20, 23:05   #38
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Jeg har ikke brukt skyllemiddel på tjuefem år, tror jeg. Ser ikke behovet?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-20, 01:56   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Skyllemiddel bruker ikke jeg heller, har vel knapt gjort det siden jeg flyttet hjemmefra. Svigermor gjør, hun har ikke tørketrommel og mener håndklær blir så stive uten. Men de fungerer jo bedre uten i alle fall. Men jeg har trommel da. 0

Det meste tørkes i tørkeskapet og der henger det ca på annenhver plass når jeg ikke slår det på, for det henger ellers veldig tett og tørker sent, uten den sirkulerende varmluften er det ikke optimale forhold der. Men det står jo der så jeg bruker det. Og slår det på når jeg trenger tørt fortere. De fleste har ikke tørkeskap heller, det er jeg glad for at vi arvet, det er virkelig gull verd synes jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-20, 11:31   #40
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Klesvask til besvær

Pulver i stedet for flytende, den har jeg ikke hørt. Vi har brukt flytende siden den siste vaskemaskinen ble kjøpt, som har kammer som doserer selv. Det har vi sluttet å bruke, og om noen synes det høres smart ut - det var det ikke! Bedre å dosere selv (i vaskeball her hos oss, siden vi ikke har sånt kammer som vi kan legge det i), da har du kontroll på hvor mye som brukes.

Jeg synes spesielt mørk 40-grader har hatt færre sure klesplagg etter at jeg startet med å vaske treningstøy for seg selv, med Omo sport. Vet ikke hvorfor, men bare registrerer det.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no