Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir man julegaver uten å avtale?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 15:42   #121
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Er det virkelig bedre å komme med en gave og samtidig fortelle at "min gave kan leveres der og der, da og da".. ?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:47   #122
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Om noen hadde kommet med (overraskende) gave, og sagt at "min gave kan levers der og er, og da og da" - så ville jeg IALLEFALL sagt noe om vi hadde en avtale eller ikke.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:50   #123
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:51   #124
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."




Jeg sendte en sms til en barndomsvenninne tidligere i høst, fordi jeg rett og slett ikke husket om vi ga gave nå, eller ikke.

Fikk til svar at det gjorde vi ikke, for hun visste at jeg var glad i henne uansett.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:53   #125
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."


Takk. Skal ha denne frasen klar neste år.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:45   #126
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

For min del har det ingenting med å forvente gave tilbake å gjøre, men rett og slett at jeg som en person som liker å GI får dårlig samvittighet når jeg IKKE gir. Det er ytterst få ting her i livet jeg har dårlig samvittighet for, men når det gjelder å gjøre gjengjeld og ikke ha muligheten til det, da gnager det i magen. Jeg har aldri forventet gaver i retur av noen og kan gladelig gi til andre uten å bry meg det spor om å få noe igjen.

Så jeg er altså god på å gi, men skikkelig dårlig på å få uten å gi i retur. Derfor mener jeg at det er respektløst å komme med overraskelser i en tid der det er vanlig å bytte gaver. Siden det for meg betyr mye å kunne gi i julen, så sitter jeg altså der med bismak i munnen når jeg får uten å kunne gi.

Hvis du får en gave, får du bare tenke at denne personen også er en som liker å gi, og da har du gitt vedkommende en gave ved å gi h*n gleden av å gi. Du får tro såpass godt om andre at de vil gi for å glede, ikke for å få noe tilbake.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har flere ganger gitt spontane julegaver, og jeg håper da virkelig at folk ikke har tatt det som et tegn på frekkhet!

Det ville i så fall vært en skikkelig utspekulert måte å være frekk på; Jeg syns hun der nolo må jekkes ned noen hakk, så jeg tror jaggu jeg kjøper henne en gave.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tja, ikke frekkhet kanskje, men jeg hadde nok ikke blitt særlig glad.

Så synd. Både for deg og giveren.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.


Grow up, get a life og slutt å analysere alt i hjel.



Jeg har fått gaver uten å gi tilbake, og det har gått bra med meg.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:51   #127
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Jeg må bidra litt til. De gangene det er viktig for meg å gi noe uten å starte en evig byttering, da leverer jeg gaven slik at å finne på noe tilbake blir en umulighet. Henger "gaven" på døren på julaften eller noe slikt. Jeg er nok skikkelig frekt av meg, men det er min måte å gjøre det tydelig at jeg ikke forventer noe i retur på.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:57   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Her synes jeg at det var mange som tolker mye mer inn i ting enn man hverken trenger eller bør. Jeg har lest Mauss, men jeg nekter å føle at han eller befolkningen på Trobrianderøyene (var det ikke det de het) skal få styre mitt liv.

For å svare til hovedinnlegger. Ja, jeg synes at man kan gi gaver uten å avtale. Jeg skjønner at jeg har et annet forhold til julegaver enn mange andre her. Det er jo nettopp til jul at man kan tillate seg å gi små oppmerksomheter som det kanskje ville ha følges rart å komme med resten av året. Jeg flyttet i høst og fikk god hjelp av venninner. Jeg har tillatt meg å gi dem julegaver i år, som takk for hjelpen og synes at det var mer naturlig enn å gi dem noe der og da.

Jeg har gitt julegaver uten å få noe igjen og jeg har fått julegaver uten å gi noe igjen og jeg syntes at begge deler var helt naturlig og hyggelig.

Grow up, get a life og slutt å analysere alt i hjel.


Jepp. Jeg kan også finne på å gi gaver plutselig og uten å ha avtalt det på forhånd. Heldigvis skjønner mine venner at jeg liker å gi gaver og at jeg ALDRI forventer noe igjen. Synes det er trist at man skal stresse så voldsomt med å kjøpe en gave i hui og hast bare fordi man blir satt pris på med en ikke-avtalt julegave. Hele poenget med å glede noen blir liksom borte.
Jeg tror heller ikke noen av mine venner synes jeg er FREKK når jeg gir ikke-avtalte julegaver til dem, det håper jeg virkelig ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:33   #129
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg må bidra litt til. De gangene det er viktig for meg å gi noe uten å starte en evig byttering, da leverer jeg gaven slik at å finne på noe tilbake blir en umulighet. Henger "gaven" på døren på julaften eller noe slikt. Jeg er nok skikkelig frekt av meg, men det er min måte å gjøre det tydelig at jeg ikke forventer noe i retur på.

Syntes du er litt urettferdig nå jeg.
Eller mener du faktisk at det eksempelet jeg skisserer ikke finnes frekt?
Hvis noen leverer en gave og samtidig gir adressen hvor jeg skal levere??
Det er det jeg sier er frekt. Sier ikke at det å gi noe uten å forvente noe igjen er det.

Les hva jeg skriver.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:34   #130
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp. Jeg kan også finne på å gi gaver plutselig og

uten å ha avtalt det på forhånd. Heldigvis skjønner mine venner at jeg liker å gi gaver og at jeg ALDRI forventer noe igjen. Synes det er trist at man skal stresse så voldsomt med å kjøpe en gave i hui og hast bare fordi man blir satt pris på med en ikke-avtalt julegave. Hele poenget med å glede noen blir liksom borte.
Jeg tror heller ikke noen av mine venner synes jeg er FREKK når jeg gir ikke-avtalte julegaver til dem, det håper jeg virkelig ikke.

Kan dere ikke lese hva jeg skriver? Anyone?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:35   #131
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Syntes du er litt urettferdig nå jeg.
Eller mener du faktisk at det eksempelet jeg skisserer ikke finnes frekt?
Hvis noen leverer en gave og samtidig gir adressen hvor jeg skal levere??
Det er det jeg sier er frekt. Sier ikke at det å gi noe uten å forvente noe igjen er det.

Les hva jeg skriver.

DET er frekt ja. Herregud, forventer man å få noe igjen bør man holde seg fra å gi uavtalte gaver til noen. Det kunne aldri falt meg inn. Fy fader?! Jeg skrev mer generelt, og svarte nok mer på noen av innleggene her enn det du skrev i hovedinnlegget. :gullfisk:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:39   #132
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

DET er frekt ja. Herregud, forventer man å få noe igjen bør man holde seg fra å gi uavtalte gaver til noen. Det kunne aldri falt meg inn. Fy fader?! Jeg skrev mer generelt, og svarte nok mer på noen av innleggene her enn det du skrev i hovedinnlegget. :gullfisk:

Bra. Begynte nesten miste helt troen på dere her. Snakk om å legge ord i munnen på folk liksom...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:41   #133
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Det er vatt, Pastill, det er vatt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:42   #134
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Vi leser det du skriver, men skjønner det vi vil skjønne.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:46   #135
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er vatt, Pastill, det er vatt.

Men det er seriøst irriterende. Prøver spørre om en helt legitim ting..
Må vel gå ann å diskutere tema uten å henge seg opp i et utrykk og vri det helt ut av dimensjoner.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:50   #136
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.152
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."

Med skikkelig trykk på det siste jeg-et, selvsagt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:54   #137
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.152
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Men det er seriøst irriterende. Prøver spørre om en helt legitim ting..
Må vel gå ann å diskutere tema uten å henge seg opp i et utrykk og vri det helt ut av dimensjoner.

Nå skrev du jo ikke i hovedinnlegget at personen faktisk nærmest forlangte en gjengave - det tror jeg alle er enige i at er frekt. Det du skrev da, var at de "helt klart" forventet å få noe igjen, og det trodde i alle fall jeg var bare noe du følte, ikke noe de faktisk sa. (Akkurat hva som kommer frem senere i diskusjonen får nok ikke alle med seg alle detaljer i, særlig ikke hvis man kommer inn senere i diskusjonen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:15   #138
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg stresser aldri og føler aldri at jeg MÅ noe. Men jeg ØNSKER derimot å helst GI i julen. Dermed blir jeg faktisk lei meg over at jeg gjerne ikke får gjort det. Og som HI sier; det er ikke alltid man har like god råd og det er faktisk ikke noe morsomt når man vil så gjerne og den ene med den andre leverer julegaver. Da følger det med en bismak med det hele, fordi for meg så handler julen om å gi, ikke å få.

Jeg skjønner hva du mener, men den som gir deg noe - kanskje brått og uventet - ønsker jo også å gi fremfor å få. Jeg tror mao ikke at giveren gjør det for å være ekkel eller for å blakke mennesker med dårlig råd. Klart, det finnes jo sikkert noen av den sorten også, men det kjenner man kanskje til, og er på den måten forberedt. Jeg kan finne på å kjøpe en gave til noen fordi jeg ser noe i en butikk jeg vet treffer den personen godt, det kan også hende at jeg ikke kjøpte noe til den personen året før. Jeg pleier å gi gavene en stund før jul, men det er ikke for å gi mottager en mulighet til å gi noe tilbake (slik tenker jeg ikke), men fordi jeg treffer den personen i god tid før julaften, og finner det naturlig å overrekke gaven da.
Jeg overanalyserer ikke julehandelen, da blir det altfor mye rom for mistolkinger.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:39   #139
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det tristeste var å lese at man ikke gjør andre tjenester de ikke har mulighet til å gjengjelde. Hvis man kan hjelpe så hjelper man. Det er jeg opplært til og det gjør jeg bare.

Det er ubehagelig å alltid skulle være den som mottar tjenester, uten å kunne gjøre noe til gjengjeld. Nettopp fordi vi er bevisste på at det føles godt å være den som kan hjelpe andre har vi veldig lav terskel både for å be om hjelp fra hverandre og å gi hjelp. Jeg trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å be mamma om å være barnevakt for tredje helga på rad, for vi var jo der og reparerte tven på tirsdag.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:49   #140
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Wow. Bra tråd. Jeg synes ikke det er brukelig å gi julegaver uten å avtale, bortsett fra innenfor nærmeste familie. En oppmerksomhet derimot mener jeg er helt i orden, og i det ligger heller ingen forventninger omå få noe i retur. Min definisjon av oppmerksomhet er noe som ikke er innpakket, eller noe som kan åpnes med det samme. Dermed inngår det ikke i den tradisjonelle julegaven som man gjerne "bytter".

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no