Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-15, 18:40   #141
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Agurkene mine er bittesmå greier med bare et blad etter frøbladene tror jeg det er, det er lenge til det blir noe action der ser det ut til.

Merker meg sherpa til neste års handleliste.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 18:42   #142
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Agurkene mine er bittesmå greier med bare et blad etter frøbladene tror jeg det er, det er lenge til det blir noe action der ser det ut til.

Merker meg sherpa til neste års handleliste.

Mine også, og det er med vilje, for de blir jo ellers så alt for store før de kan ut. Det blir masse agurker i år også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 18:48   #143
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Ja, det er jo dels med vilje, for de må vokse sakte for å ikke bli for store, jeg har pr nå ikke noe som helst å sette dem ut i heller, jeg håper å få trukket noe byggplast eller noe sånn over det rammeverket som står igjen av mitt "pvc hus fra jula" for pvc'en.... blåste i fillebiter før jeg hadde fått høstet det meste i fjor. Alternativt blir det en ren utetilværelse for mine mange tomater og agurkene og maisen, Paprika også om de blir for store for vinduene, chili hadde jeg inne i fjor i alle fall. Vi får se. Jeg skal, skal, SKAL ha meg et skikkelig drivhus etterhvert!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 18:59   #144
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, det er jo dels med vilje, for de må vokse sakte for å ikke bli for store, jeg har pr nå ikke noe som helst å sette dem ut i heller, jeg håper å få trukket noe byggplast eller noe sånn over det rammeverket som står igjen av mitt "pvc hus fra jula" for pvc'en.... blåste i fillebiter før jeg hadde fått høstet det meste i fjor. Alternativt blir det en ren utetilværelse for mine mange tomater og agurkene og maisen, Paprika også om de blir for store for vinduene, chili hadde jeg inne i fjor i alle fall. Vi får se. Jeg skal, skal, SKAL ha meg et skikkelig drivhus etterhvert!

Jeg har et nokså lite et i kanalplast nå, men i løpet av 5-6 år skal jeg ha et slikt



Men med tykk kanalplast i taket tror jeg. Kanskje.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 20-04-15 kl 19:04.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 19:01   #145
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Ser ikke bilde, dessverre

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 19:07   #146
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ser ikke bilde, dessverre

Nå tror jeg? Lenker og sånt er upraktisk på pad.

I det drivhuset skal jeg ordne meg med varmebenk som Monty Don () har, lager et bord med høye karmer og så legger man nedi varmekabler, sånne man kan legge i bed, legge på en glassplate, finkornet singel og vips så har man masse plass til alt mulig som trenger varme på våren.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 20:11   #147
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Nå ser jeg bilde, det ser lekkert ut.

Jeg funderer hardt på glass mot kanalplast. Glass er definitivt penest. Men jeg kommer til å ha tett i tett jungel inni der uansett da.... og glass må vel i større grad tenke skyggelegging og sånn?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 20:29   #148
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Vi har sikla på drivhus på hagemessa... Det blir ikke før om noen år, så det er ikke endelig bestemt, men vi har en idé om hva vi vil ha. Mannen vil gjerne ha et som er så stort at vi kan bruke det som hagestue også, og da må vi spare litt og gruble på plassering. Det blir nok noe á la det Esme viser, med oppmurt sokkel. Mamma har det, sokkel i rød teglstein og med spir og detaljer, skulle ønske jeg kunne ha vist bilde av det! Vi skal nok ha gråmix, så det passer til bedene vi skal mure opp.

Hørtes veldig lurt ut med sånn varmebenk!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 20:49   #149
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nå ser jeg bilde, det ser lekkert ut.

Jeg funderer hardt på glass mot kanalplast. Glass er definitivt penest. Men jeg kommer til å ha tett i tett jungel inni der uansett da.... og glass må vel i større grad tenke skyggelegging og sånn?

Glass er penest, og kanalplast er best ja. Så det er derfor jeg lurer på glass i vegger og kanalplast i taket. Glass i taket kan fort svi stykker alt av planter, og så skiftende som været er her i Trøndelag så er det litt skummelt, eller som de engelske hagenerdene sier om alt mulig: which could be a disaster!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-15, 20:52   #150
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.600
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

skiftende her i nordvest også.

Også bor jeg innmari vindutsatt da, og ser for meg at glass knuser... masse glassbråt og hele greia....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-15, 08:52   #151
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

(...)eller som de engelske hagenerdene sier om alt mulig: which could be a disaster!

Viktig å ha perspektiv.

Ser ut som jeg klarer å vekke to Tanja og en New Pioneer til live.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-15, 14:50   #152
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Paprikaene mine har kviknet til under plantelys! De er fortsatt små, men i live, heldigvis.

Jeg tenkte å ha tomatene ute i en lun krok av hagen under et sånt drivtelt i plast. Funker det?

Venter på en bråte pallekarmer som skal ankomme denne uka, så snart blir kjøkkenhagen stor nok!

Lurer også på å så noe ute allerede nå, fordi pallekarmjorda er helt varm og fin. Har vinduer til å dekke over med i tilfelle plutselig snø, men har vel egentlig ikke lyst til å svi planter nå i finværet heller. Jeg har råd til at det råtner bort noen frø for eksperimentets skyld. Anbefalinger?

Er det andre østlendinger her som har satt noe ut til herding/forsøksvis utplanting?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 21:54   #153
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg er helt ny og skal så en grønnsakshage for første gang. Skal begynne å så inne til uka. Hva sår dere i? Har dere tips?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 23:40   #154
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Hva er chard på norsk? Det kommer i alle fall opp i grønnsakshagen min. Det gjør også gulrot, rødløk, sjalott, hvitløk, purre, vårløk og reddik.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 00:44   #155
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Hva er chard på norsk? Det kommer i alle fall opp i grønnsakshagen min. Det gjør også gulrot, rødløk, sjalott, hvitløk, purre, vårløk og reddik.

Chard er det samme som mangold.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 08:06   #156
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har ti georgineknoller i potter, for nå har de bed som venter på dem. Eller - de har et hull i bakken, men bare vi får fylt det med jord og kugjødselkompost, så har de bed. Får ikke satt noe ut på en tre-fire uker ennå, så det bør vi vel rekke.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 08:41   #157
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg synes georginene mine er så trege. Jeg la dem i potter for en mnd siden og det er lite action. I et par av pottene begynner det å titte opp litt grønt, i de andre: ingenting. Burde jeg gjødsle? Sette dem varmere? De står i drivhuset og jeg har vært forsiktig med å vanne dem for mye så de skal råtne, men hm, nå er jeg usikker. Det gikk av seg selv i fjor. Da slang jeg dem bare oppi en isoporkasse med jord og schmokk! så kom de.

Det som går fint er praktryllik, nå har jeg sådd ytterligere 4 sorter. Fantastisk grei sort å ha i hagen, den blomstrer og blomstrer helt uanstrengt i månedsvis og er bie/humlevennlig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 08:51   #158
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Har du sådd praktryllikk inne eller ute?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:11   #159
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Jeg har sådd inne. Jeg breisår i store potter/brett og prikler ut i potter etterpå. Nå står de som er 4-5 cm ute, de tåler jo en støyt. De jeg sådde og satte ut i fjor er allerede 10-15 cm høye og buskete.

De bruker 4-5 dager på å spire på varmematte dekket med plast. Jeg dekker ikke frøene med noe, legger dem bare oppå jorda.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-15, 01:24   #160
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Chard er det samme som mangold.

Takk. Det har jeg aldri hørt om på norsk og jeg tror ikke jeg har sett det i grønnsaksavdelingen heller.

I dag har jeg tynnet ut reddikene, sådd mais ute, gul paprika i drivhus og satt tomatplantene ut til herding.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
forkultivering, frø, hage, sådd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no