Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 11:06   #121
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jentungen min går til og med på søndagsskolen, fordi hun har lyst. Jeg er litt "det gikk bra med meg" på dette her.

Mine gutter har gått i kristen barnehage. Først så var jeg litt betenkt, men i etterkant har jeg tenkt at jeg har vokst opp med forkynning både på skole, hos besteforeldre, søndagsskole, speider ... Og selv om jeg føler at for min del, så ble det for mye, så har det også gitt meg kunnskap til å ta mine egne valg. Jeg kan delta i religionsdiskusjoner, og selv om jeg ikke tror selv, så ser jeg også verdien av historien som ligger i Bibelen og Kristendommens frembrudd gjennom 2000 år.

At noen tror blindt på noe som står i en bok, uten å sette spørsmålstegn ved noe, vel DET tenker jeg er en uting. Men å lese boken, forstå den (/deler av den) og kunne diskutere den, er med på å danne et grunnlag for personlig utvikling.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:15   #122
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Kristen barnehage, søndagsskole og lignende hadde selvfølgelig vært ekstremt uaktuelt her. Det er nok med all den gale sektfamilien de er omgitt av på alle kanter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:15   #123
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(...) jeg foretrekker ateister som er villige til å forholde seg til bibelen som et stykke viktig litteratur i vår kulturkrets, og som til og med koster på seg å like enkelte passasjer. Og som anerkjenner at det faktisk finnes en god del anstendige, intelligente og meningsfulle måter å være kristen på.

Noe annet er faktisk fjortis, synes jeg.

helt enig.

Jeg er ikke kristen selv, men oppvokst med kristen mor og en tvilende far som var utmeldt av statskirken. Jeg hadde en ateistisk farmor, antroposofiske onkler og omgangsvenner av familien var Smiths venner og det var alltid gode og morsomme diskusjoner på temaet.

Min mann er kristen og vi har valgt å videreføre det kompromisset mine søsken og jeg ble oppdratt med. Vi har døpt våre barn, dropper søndagsskole (men vil de på død og liv, så værsågod) og snakker om religion rundt middagsbordet.

Uten en viss forståelse for kristendommen og bibelens betydning, så blir det vrient å skjønne hvorfor samfunnet vårt er som det er. :historiker:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:16   #124
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Jeg synes mangel på respekt og toleranse overfor andres livssyn og tro er en uting, uavhengig om det er ateister, kristne eller muslimer det gjelder.

Også har jeg kommet frem til et svar på leksen, hvis vi fortsatt kan diskutere også den?

"Be så skal du få, let så skal du finne, bank på så skal det åpnes for deg". Jeg husker ikke hvor dette står, men tror i alle fall at det er i det nye testamentet.

Verset uttrykker for meg et håp om at løsninger kan finnes, samtidig som det understreker at man selv må lete etter dem. For meg trenger ikke dette å kobles til et guddommelig inngripen eller tro.

Jeg pleier å tenke på dette i situasjoner der ting føles fastlåste og håpløse, og det har gitt meg inspirasjon til å jobbe videre mot en løsning.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:18   #125
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Siden jeg har vokst opp med flotte og gode kristne mennesker rundt meg, og mye hjertefølt og "god" trosforkynnlse, så har jeg ikke noen problemer med å se de vakre passasjene i bibelen, altså, eller det fine i å "hengi" seg til en tro på en god, skapende kraft, betingelsesløs kjærlighet og 100% tilgivelse. Og min tantes "husk, han er skapt av gud han også!" (som jeg harsellerte litt med i en annen tråd, fordi hun brukte det om folk hun ikke på stående fot klarte å komme på noe godt å si om) er jo i bunn og grunn et uttrykk for et fint menneskesyn, der troen på at "vi er alle guds skapninger" gir en sterk respekt for hvert enkelt menneske.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:20   #126
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

[...] men jeg foretrekker ateister som er villige til å forholde seg til bibelen som et stykke viktig litteratur i vår kulturkrets, og som til og med koster på seg å like enkelte passasjer. Og som anerkjenner at det faktisk finnes en god del anstendige, intelligente og meningsfulle måter å være kristen på.

Selvfølgelig. Jeg kan ikke si at jeg "liker" passasjer i bibelen, men det er mest fordi jeg ikke er så glad i poesi og jeg syns den er kjedelig skrevet. Det betyr ikke at jeg ikke syns noen noen av historiene har gode poenger, eller at det er noe man ikke trenger kjenne til.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:24   #127
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig. Jeg kan ikke si at jeg "liker" passasjer i bibelen, men det er mest fordi jeg ikke er så glad i poesi og jeg syns den er kjedelig skrevet. Det betyr ikke at jeg ikke syns noen noen av historiene har gode poenger, eller at det er noe man ikke trenger kjenne til.

Jeg mener å huske at 1. og 2. Samuelsbok er fulle av action og bloddryppende eventyr.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:25   #128
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes for det meste Jesus er en trompete posør (historien om fikentreet, anyone?), og er langt på vei enig med Polyanna når det gjelder den kristne kjernefortellingen, men jeg foretrekker ateister som er villige til å forholde seg til bibelen som et stykke viktig litteratur i vår kulturkrets, og som til og med koster på seg å like enkelte passasjer. Og som anerkjenner at det faktisk finnes en god del anstendige, intelligente og meningsfulle måter å være kristen på.

Noe annet er faktisk fjortis, synes jeg.

Siden det stod "men" etter "langt på vei enig med Polyanna" her, så ble jeg plutselig engstelig for at du regnet meg inn i "fjortis"gjengen her.

(Det ville jeg i så fall ment var veldig urettferdig)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:26   #129
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

.Har du en passasje i Ringenes Herre som betyr noe for deg?

Jeg har faktisk mange. (Jeg liker aller best den passasjen når Galadriel avslår å ta ansvaret (som ringbærer) fra Frodo, fordi at hun sier hun vil endre seg og bli en ond herskerinne. Jeg tenker at det jeg lærte av det er at makt endrer mennesker.)

Men jeg har færre referanser fra Ringenes Herre enn fra bibelen, og grunnen til det er i hovedsak kulturen. Jeg får stadig påminnelser om hva som står i bibelen gjennom annen kultur og referanser. Hvor mange vitsefortellinger er det ikke om Adam og Eva for eksempel. Og sanger, Bob Dylan har jo en hel cd med bare religiøse sanger. Og jeg går jo rundt juletreeet hver år og synger: "Jeg er så glad hver julekveld, for da ble Jesus født"

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:28   #130
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg mener å huske at 1. og 2. Samuelsbok er fulle av action og bloddryppende eventyr.

Joda, det er mye gørr, og historiene fortalt kan være underholdende. Jeg syns bare de ikke er skrevet spesielt underholdende. Det syns jeg ikke Ringenes Herre er heller.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Siden det stod "men" etter "langt på vei enig med Polyanna" her, så ble jeg plutselig engstelig for at du regnet meg inn i "fjortis"gjengen her.

(Det ville jeg i så fall ment var veldig urettferdig)

Ja, jeg reagerte også på det "men'et", som om det var en motsetning mellom første og siste del av setningen. Det syns ikke jeg at det er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:31   #131
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Men Bibelen er jo ikke noen «den», det er en samling av vilt forskjellige tekster. Noen av dem er kjedelig skrevet, og noen av dem er poetiske. Noen er totalt kryptiske og kan ikke forstås uten et digert noteapparat (hundene som spiser smulene som faller fra barnas bord, anyone?). Og noen av dem er bra skrevet også.

De passasjene i Bibelen som betyr noe for meg, er stort sett enten fine i seg selv – jeg blir alltid glad for sånne «menneskenes hjerter forandrer seg aldeles intet»-øyeblikk i så gamle tekster – eller de har blitt plukket opp av seinere kunstnere og omformet og fylt med mening der. Om man ikke godtar Bibelen som en viktig tekst i vår kultur, om man velger å forakte og bagatellisere den av ideologiske grunner, mister man tonnevis av referanser som man trenger for å oppleve en hel masse fantastisk litteratur, billedkunst og musikk.

Men jeg synes jo folk skal lære seg gresk og latin også, jeg da.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:32   #132
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Siden det stod "men" etter "langt på vei enig med Polyanna" her, så ble jeg plutselig engstelig for at du regnet meg inn i "fjortis"gjengen her.

(Det ville jeg i så fall ment var veldig urettferdig)

Nei, erru vill!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:33   #133
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har faktisk mange. (Jeg liker aller best den passasjen når Galadriel avslår å ta ansvaret (som ringbærer) fra Frodo, fordi at hun sier hun vil endre seg og bli en ond herskerinne. Jeg tenker at det jeg lærte av det er at makt endrer mennesker.)

Skal vi ta en Ringenes Herre-runde også kanskje? Jeg synes him sitt svar er veldig fint.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:33   #134
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Generelt brenner jeg for at vi skal fortsette å fortelle referansetunge historier. Gjenfortelle Odysseen ved middagsbordet og sånn.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:35   #135
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Ringenes herre er også en ekstremt innflytelsesrik tekst som jeg (derfor!) synes alle burde lese (og som jeg akkurat har bestilt for å begynne å lese for ungene). Men den har jo bare hatt litt over 60 års impact, da. Ikke 2–3000 år.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:37   #136
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men Bibelen er jo ikke noen «den», det er en samling av vilt forskjellige tekster. Noen av dem er kjedelig skrevet, og noen av dem er poetiske. Noen er totalt kryptiske og kan ikke forstås uten et digert noteapparat (hundene som spiser smulene som faller fra barnas bord, anyone?). Og noen av dem er bra skrevet også.

Om man ikke godtar Bibelen som en viktig tekst i vår kultur, om man velger å forakte og bagatellisere den av ideologiske grunner, mister man tonnevis av referanser som man trenger for å oppleve en hel masse fantastisk litteratur, billedkunst og musikk.

Selv om tekstene er forskjellige er det fullt mulig å synes alle er kjedelig skrevet, altså. Som sagt, jeg er ikke en sucker for poesi og finner både Ringenes Herre og Shakespeare kjedelig skrevet også. Men de gjør seg fint på film og teater! Og selvsagt godtar jeg bibelen som en viktig tekst, derfor har jeg lest store deler av den, til tross for at det er dørgende kjedelig. Så jeg tar nok de fleste (pop)-kulturelle referanser til den også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:38   #137
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Shakespeare! Tallulah, nå slår lynet snart ned i deg!

Har du tenkt over at de kanskje er kjedelige fordi du mangler de nødvendige referansene?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:39   #138
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

... og det er jo umulig å lese og forstå Silmarillion uten å ha referansene fra bibelen!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:44   #139
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Har du tenkt over at de kanskje er kjedelige fordi du mangler de nødvendige referansene?

Nei, fordi det er selve formen jeg ikke liker, skrivestilen. Ikke historiene i seg selv. I USA fikk jeg muligheten til å besøke diverse karismatiske kirker i sørstatene, og flere av predikantene fortalte historiene med humor, innlevelse og følelser, slik at det ble skikkelig interessant. Lese samme historiene i bibelen? Dørgende kjedelig. Lese Shakespeare? Dørgende kjedelig. Se Romeo+Juliet? Fantastisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:46   #140
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Men jeg liker å lese Bjørnsson og Tarjei Vesaas da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no