Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-23, 17:20   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Kjæresten til Poden kommer på besøk og skal bo hos oss i nesten tre uker. Hun har cøliaki, så da må vi tilrettelegge ift det. Hun er kjempesøt, og vil ikke være til noe som helst bry, så derfor spør jeg her i stedet

- Hva må være eget og ikke brukt til noe annet på kjøkkenet? Funker det å vaske ting i oppvaskmaskinen eller fjernes ikke spor da?

- Hun er britisk, så vi må nok hjelpe litt til når det kommer til handling. Schär har de nok kanskje i England også, men ja. Tips til gode produkter tas i mot med takk

- Vi har matkasser fra Hello Fresh, men ser at de ikke opererer med glutenfrie kasser. Så vi må nok revurdere det for den perioden. Mye mulig de vil lage egne middager også. Jeg tror hun er glad i å lage mat, så hun har helt sikkert endel oppskrifter, tips og triks selv.

- Kan man ta ordinær taco med f.eks. glutenfrie tortillas? Er Santa Maria sin krydderblanding glutenfri? Hva med tacoskjell?

- Poden har veldig lyst til å bake brownies til henne med oppskriften han pleier å bruke, men noe sier meg at kanskje ikke det blir likt med glutenfritt mel? Tips og råd?

- Noe annet vi må tenke på? Vi har veldig lyst til å gjøre det vi kan for at hun skal føle seg velkommen og det vi kan for tilrettelagt kosthold, så ingen tips og råd er for små

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 17:23   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Du kommer til å få mye bedre råd fra andre enn meg, men jeg laget sjokoladefondant til en venninne med cøliaki. Brukte Toro sitt glutenfrie bakemel, og de ble farlig gode..

Hun kommer til å føle seg veldig velkommen hos dere!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 18:12   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Fria sine brød er de beste synes jeg. De ligger som regel i frysedisken. Angående mel så synes jeg ikke Schar er så bra, men Toro og Mølleren sine bakemixer er jeg fornøyd med.
Pappa uten gluten har mange gode oppskrifter. Jeg har boka hans, og de oppskriftene jeg har prøvd har gitt bra resultat.
https://pappautengluten.no/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 18:53   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.226
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Kanskje unngå gjærbakst i tiden hun er hos dere, noen cøliakere blir også syke pga melstøv.

Eget smør er lurt og egne syltetøy og lignende, og jeg syns det er lurt å prøve å lage all mat glutenfri sånn at alle kan spise alt. (Gjelder ikke brødmat)

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 19:17   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Normalt renhold og mathygiene holder for de fleste. Oppvaskmaskin og også god vanlig oppvask er uansett godt nok. Ren brødfjøl, ren kniv. Ikke legge ting med gluten oppå mat hun skal spise. Vaske hender ved berøring av feks brød før man skal behandle mat hun skal spise.

Vanlig taco går fint. Egne lefser, varmes separat. Jeg har ikke sett skjell eller krydder med gluten i Norge, men les gjerne bakpå.

Man kan prøve vanlig brownies, men det er litt hipp som happ om det blir bra. Erstatt mel etter vekt, ikke volum. Ellers er glutenfri Torobrownie ikke dum. Jeg har også en veldig god oppskrift på en mellomting mellom sjokoladekake og brownie, om aktuelt.

Vi har mange vanlige matkasser og justerer bare litt. Pass på sauser, feks alt med soyasaus, gjerne gluten der.

Kolonihagens produkter er ny favoritt her. Brød og rundstykker, kjøper på Rema. Kanskje liker hun riste brødet? Kan kjøpe toastposer så kan hun riste i deres rister.

Dette går fint. Bare å lese på og spørre om man lurer, her eller henne selv.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-23, 19:38   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Toro glutenfrie vaffelmix er kjempegod!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 09:30   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Pappa uten gluten har en veldig god brownie-oppskrift.

Ville synes de fryste rundstykkene er bedre enn brødet, men det er jo individuelt. Hun spiser uansett mest glutenfrie tortillas til "brødmat"-måltider.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 10:04   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Schär syns jeg ikke har så gode ting. Semper er bedre.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 11:14   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Ved å bruke lik mengde Toro og Semper mix blir visst konsistensen i brownies mer lik de med hvetemel, ble jeg fortalt på et bakekurs.

Ellers kan jeg anbefale 'proteinrundstykker' laget med glutenfri havre. Det er raskt å lage og veldig godt, og alle kan spise det.

Vær obs på havre, selv om den i seg selv er glitenfri, er den ofte kontaminert i prosessen..De meg cøliaki kan derfor kun spise havre, og produkter med havre i, når det står eksplisitt at den er glutenfri.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 11:50   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Proteinrundstykker er en slager her også, og de er lette å lage! Bruker oppskrift fra det søte liv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 12:57   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Tilbud på alle "fritt for"-produkter på Meny nå i tilfelle man trenger noe. Har kjøpt inn flere ting til venninnen min som kommer på besøk nå

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 14:39   #12
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

De med egen erfaring har allerede svart. Min erfaring er fra hyttetur og liknende med familie med en med cøliaki. De har eget smør til det barnet, og ellers er vi nøye på å ikke forsyne oss fra syltetøy og liknende med den kniven vi har hatt på vårt vanlige brød.

Har ellers fått lov å bake vanlige rundstykker på hyttemikrokjøkken, men som sagt viktig med renhold og at cøliakeren kan ha sin egen fjel (litt avhengig av utstyrsmengde og plass) og område på kjøkkenet som SKAL være rent. Bruk nytt bakepapir til den glutenfri pizzaen, eller stek den først.

Og i enkelte tilfeller er det greiest å kjøre glutenfritt til alle, men det er ikke nødvendig å gjøre det til alle måltider i tre uker i strekk.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 15:06   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Ååå, takk for masse tips og råd!

Har bestilt middager fra Hello Fresh som er hvetefrie og det som evt ikke var det, er lett å fjerne (som soyasaus. Det mener jeg det finnes et glutenfritt alternativ av i butikken).

Jeg lager eltefrie rundstykker hver dag, så skal sjekke med henne vedr. melstøv. Det er ikke et must for meg, men magen min trives aller best med det.

Eget smør, syltetøy etc fikses enkelt på forhånd. Sjekker Meny for tilbud. Veldig bra med tips om hvilke som er gode. Har testet ut glutenfritt brød/rundstykker for lenge siden og det er endel som ikke er så godt...

Hvor får jeg kjøpt toastposer?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 15:08   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Glutenfri soyasaus får du kjøpt, ja. Pass på at det ikke er bygg, rug eller havre heller da (siden du sier hvetefrie).

Toastposer får du kjøpt på nett eller i helsekostbutikken.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-23, 17:45   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Veldig greit å lage en egen liten sone på kjøkkenet der egen fjøl, kniv og varer står/oppbevares. Det liker min søster/niese og mor med cøliaki når vi er sammen på hyttetur og lignende. Lettere å holde styr på. Gjerne merke eget smør og sånt, så blir det ikke surr.
Et tips til kake/dessert er Oreo dessert/Mad muff pie med glutenfrie kjeks.
Husk ved bruk av kjøkkenmaskin så kan det lett sitte igjen melrester oppi diverse deler som sitter fast, der du setter på visp og sånt. Så den bør rengjøres nøye.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-23, 11:12   #16
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Vet ikke om det er nevnt, men ikke bruk treredskaper, som brødfjøl, stekespader, kjevle etc. De blir aldri helt fri for partikler fra melet.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-23, 12:27   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Opprinnelig lagt inn av Addison, her.

Vet ikke om det er nevnt, men ikke bruk treredskaper, som brødfjøl, stekespader, kjevle etc. De blir aldri helt fri for partikler fra melet.

Det gjør vi. Har ingen problemer med det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-23, 06:17   #18
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Prøv å lær deg å bak brød selv..norske brød er stort sett ikke gode.

Det sies at gf er veldig vanskelig men prøv deg på disse to grytebrødene, de er ikke fult så vanskelige å få til.

Schar mel kjøpes på Coop mega/obs/meny og kiwi (de kan ta inn)
Se bilde av brød og rundstykke med nedenfor oppskriftene

Enkelt grov brød

300g schar mix b
300g schar fiberbakst/dunkel (står det også på pakken)
1/2 ts gjær
1 ts salt
8 dl kaldt vann

Rør godt sammen slik at det ikke er mel klumper (eller i maskin, jeg tar det for hånd)
La heve i ca 14 timer (tar det over natten +- sånn ca)
Rør godt rundt og trykk deigen litt ned igjen.
Sett en ildfast skål med lokk på i ovnen (evt støpejern gryte)
Sett ovnen på 250g
Når ovnen er varm hell oppi røra og sett på lokket
Stek 30min med lokk på 250
Ta av lokket og stek 25 min til
Avkjøl på rist

Voila! Et godt naturlig glutenfritt brød som faktisk smaker veldig godt! (Holder også litt)

Har også laget det uten gryte/bolle .

Denne funker også fint som rundstykker.
Jeg stekte det i airfryer da.

Siden den er langtidshevet er den klissete så jeg bruker bare vann og to skjeer til å lage rundstykker.
Etterheve ca 1/2 time og stekte de på «bake» programmer i airfryer men vil tenke 15-20 min på 180 i ovnen.

Veldig veldig gode!


Ellers har man et lysere brød


Kais enkle grytebrød brød med havre

450g schar mix b
150g glutenfri store havregryn
1/2 ts gjær
1 ts salt
6 dl kaldt vann

Rør godt sammen slik at det ikke er mel klumper (eller i maskin, jeg tar det for hånd)
La heve i ca 14 timer (tar det over natten +- sånn ca)
Rør godt rundt og trykk deigen litt ned igjen.
Sett en ildfast skål med lokk på i ovnen (evt gryte)
Sett ovnen på 250
Når ovnen er varm hell oppi røra og sett på lokket
Stek 30min med lokk på 250
Ta av lokket og stek 25 min til
-

Jeg hadde jo et hjemme bakeri i noen år og brukt sånn estimert 2,5 tonn med mel og det er schar melmiks b det går i. Bruker det til gjørbakst og kaker. Folk som sier «jeg får aldri til gjærbakst» med gf mel ombestemmer seg med schar. Det er faktisk håndterbart!
Senest forrige helg hadde jeg folk på «opplæring» som påsto de fikk til ok deig til pizzahorn men min trumfet kan faktisk løftes av bordet når den er kjevlet 1 cm tynn
Kan finne oppskrift om dere er interessert i prøve noe bakst som rundstykker, pizzahorn, kanelboller e.l.
Om man har litt erfaring med gjærbakst så er ikke det sååå vanskelig som det er med andre oppskrifter som bare blir murstein, råe og håpløse..

Glutenogmelkefritt.com har masse gode opppskrifter om andre ting skal bakes.



Som andre sier:
Eget smør, syltetøy, osv.. alt som man bar en kniv OPPI må hun ha eget.
Putt det i egen boks i kjøleskapet. Noen familier har egne hyller men for 3 uker er boks mest praktisk kanskje?


Lær dere «Take and drop» prinsippet på mat når det er mat med og uten gluten i samme måltid.

Altså har alle taco så med lefser legger man IKKE skjer med tomat nedpå lefsa men man vipper det av over.
Man tar ikke skjea med kjøttdeig og tomatsaus oppå pasta, heller det av over hvete pasta.
Skje med brokkoli skal IKKE borti ris med soyasaus med gluten i…

Og en liten ekstra sikkerhet i tillegg til å være obs på den der - la hun få forsyne seg først. Pluss at man husker på den der..


Noen familier syns det er gøy å legge opp masse pålegg på fat til brød måltider. Take and drop gjelder der også men av en eller annen grunn er det ekstra vanskelig for «nye» i gamet og få det til der. Samt det er SÅ mye mer sårbart fordi brødsmuler flytter fort tallerken så da får jeg egen tallerken med pålegg pent lagt opp.
Evt så får jeg forsyne meg ekstra godt av stort fat så legger jeg heller tilbake det jeg ikke spiste. Eller henter på kjøkkenet om jeg vil ha mer av en ting å.


Å spise ute er ikke så stort problem da de fleste restauranter har kontroll.


Men du må spør henne - spiser hun hvetestivelse?
I Norge er hvetestivelse definert glutenfritt fordi det inneholder minimale glutenrester og dette tåler de aller fleste med cøliaki (men ikke alle.. slike som meg så at et brød er glutenfritt i butikken holder ikke, jeg må lese og se etter hvetestivelse).
Samt havre, det må være spesifisert glutenFRI havre. Havre er glutenfritt men kan være forurenset av å være dyrket på marken ved siden av hvete eller malt i samme mølle..

Det er det ikke alltid slik i utlandet..



Mye mat er merker spor av elller kan inne inneholde.
Det betyr de har vert produsert på samme produksjonslinje, men ting skal være vasker i mellomtiden. Det er ikke vanlig å reagere fordi evt rester er minimale og man skal være ekstremt sensitiv. Men det hender jo.. jeg er ekstremt ekstremt sensitiv på gluten men har til nå ikke reagert på «spor av» produkter.


Å lære hvilke produkter som inneholder og ikke på butikken er ikke like vanskelig som før.
Når man leser på produktene så skal gluten være uthevet i bold skrift. Samme med eks melk, egg, skalldyr, sulfitt, soya.
Så om all ingrediensene er i samme skrift og ikke noe i bold eller kursiv så skal det være glutenfritt.


Forskjellige butikker har forskjellig utvalg. Men de fleste har litt.

Meny og mega har stort sett mest.

Kiwi har eks et kjernebrød som det sies smaker godt til å være glutenfritt..
men anbefaler å fryse og Tine fremfor å oppbevare bakst på benken over dager, det går bare ikke


Om du baker grytebrød til deg - kan du bake det inne på soverommet? Om hun er sensitiv for melstøv eller du er redd for melet?

Jeg har også der lav toleranse og har gjentatte ganger blitt syk av at andre baker med mel. Men da har der jo vert halvveis flyvende mel fordi de har kjevlet ut til boller osv. Så nå bakes deiger bare sammen i rom jeg ikke er i. Men jeg kan også selv bake sammen en hvetedeig, men da har jeg jo helt helt kontroll på mel og alt går veldig kontrollert for seg.

Men lager du deig i et annet rom så kan du fint bake i ovnen.

Ring skylles og taes i pppvaskmaskinen.

Treverk produkter kan være problematisk, særlig om det har vert brukt mye fordi det kan være knivhakk i fjølene.
Så jeg får alltid egne fjøler i plastikk hos andre, om de kun bruker tre fjøler.


Toastbag har eks noen Coop obs og mega men også https://www.allergikost.no/nonfood/toastbags


Og tilslutt - slapp av..

Ofte er omgivelser mer stresset enn meg (og min håpløse variant av cøliaki er at jeg kaster opp i et par døgn og dårlig i to uker ved små uhell.. men jeg er jo obs selv og gir jo beskjed når jeg ser dette går ikke..)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 9ECE8107-C24C-453F-95F9-79725A0C8BBB.jpg (19,8 KB, 2 visninger)
Filtype: jpg B89F44C5-7A8C-4311-A920-99A7C570A24C.jpg (19,5 KB, 1 visninger)
Filtype: jpg 22F76CEC-A406-4CC7-85B1-20FE076D3A83.jpg (11,5 KB, 1 visninger)
__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-23, 06:30   #19
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Ps - denne uken har meny 30% av alt GF men jeg snakket med en i går og han sa de skulle ha det neste uke også..

Og ikke få helt sjokk, glutenfritt ER dyrt om man skal ha pasta, kjeks, mel osv…

Jeg vet ikke om du er en person som lager all middag fra bunn med saus osv eller bruker ferdig produkter?

Mye av Toro sine produkter er glutenfrie av gryteretter osv, har også brun saus ++ vet det finnes en oversikt men finner den ikke nå. Kan finne den om ønskelig (er admin på cøliaki gruppe på fb)
En del panerte produkter er nå glutenfrie men MÅ lese.
Alltid lese

-

Skal de ut å spise sammen så har som sagt de fleste plasser glutenfrie alternativer og større plasser har gjerne noe gf bakst også, Peppes har pizzabunn osv.. men det inneholder hvetestivelse sp den må du spør henne om. https://ncf.no/coliaki/ofte-stilte-s...hvetestivelse-

Vi er en liten gruppe som ikke tåler hvetestivelse. De fleste tåler. Men hvetestveisle blir brukt veldig lite i utlandet og produkter er gjerne merket hvetefri fremfor bare glutenfri

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-23, 06:36   #20
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cøliaki: Tips og råd når man får besøk

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Fria sine brød er de beste synes jeg. De ligger som regel i frysedisken. Angående mel så synes jeg ikke Schar er så bra, men Toro og Mølleren sine bakemixer er jeg fornøyd med.
Pappa uten gluten har mange gode oppskrifter. Jeg har boka hans, og de oppskriftene jeg har prøvd har gitt bra resultat.
https://pappautengluten.no/

Da lurer jeg på hva du prøvde med schar?

Alt mel er kastet ut herfra etter schar kom. Funker perfekt til bakst.

Du får komme å bake med meg en dag så kan vi bake emd schar så kan jeg se om du enda har samme mening om schar
Her er kanelboller tynne, jeg kjevler de tjukkere nå men får ikke lastet opp det bilde. Og har ikke bilde av pizzasnurrene som ble fantastiske sist helg

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 7ED37C99-764D-4957-B958-FC471425B646.jpg (18,8 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg E06A6148-99DF-4840-AF42-B5FEA224F2EA.jpg (20,2 KB, 5 visninger)
Filtype: jpg 0C166707-79FA-4B73-B61B-3DCCFDBC1589.jpg (12,1 KB, 5 visninger)
__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no