Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-21, 22:57   #281
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.021
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg syklet tilfeldigvis forbi der i dag, ingen journalister og foreldrene var ute å stelte i hagen. Så roet seg allerede.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-21, 23:06   #282
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg syklet tilfeldigvis forbi der i dag, ingen journalister og foreldrene var ute å stelte i hagen. Så roet seg allerede.

Godt. Var du der og badet?

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 06-06-21 kl 17:21.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-21, 23:36   #283
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.021
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Vi hadde en laaaang runde i bymarka. Skulle virkelig hatt badetøy i dag!

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-21, 23:37   #284
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Vi hadde en laaaang runde i bymarka. Skulle virkelig hatt badetøy i dag!

Ja, sikkert ok temp i vannet nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 01:41   #285
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.189
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Sånn bygdeslarv som fremkommer i de siste innleggene her synes jeg vi skal holde oss unna i denne tråden.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 07:25   #286
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg tenker sånn på foreldrene, jeg. Og nær familie. For en skjebne. Og hva gikk galt, liksom.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 14:51   #287
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.021
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Sånn bygdeslarv som fremkommer i de siste innleggene her synes jeg vi skal holde oss unna i denne tråden.

Bygdeslarv? Det er jo bare øyenvitne til det som ble kommentert i avisene. Og det var jo ikke et slarvete ord? Og heller ikke noen synsing! Bare at det heldigvis ser ut som det har roet seg? Jeg tenker mer på de pårørende i det henseendet. Både familie til ofre og den dømte.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 15:22   #288
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Bygdeslarv? Det er jo bare øyenvitne til det som ble kommentert i avisene. Og det var jo ikke et slarvete ord? Og heller ikke noen synsing! Bare at det heldigvis ser ut som det har roet seg? Jeg tenker mer på de pårørende i det henseendet. Både familie til ofre og den dømte.

Enig. Jeg synes det er fint at familien kan bevege seg ute uten problem. Broren sier de har fått massiv støtte.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 06-06-21 kl 17:23.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 17:07   #289
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.629
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig. Jeg synes det er fint at familien kan bevege seg ute uten problem. Broren sier de har fått massiv støtte.

De burde virkelig kunne bevege seg fritt ute uten at det blir rapportert om på internett også. Veldig enig med Nextlife.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 17:23   #290
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De burde virkelig kunne bevege seg fritt ute uten at det blir rapportert om på internett også. Veldig enig med Nextlife.

Har slettet. Dere misforstår både Trulte og meg, men det er greit.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 06-06-21 kl 21:07.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 08:56   #291
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.814
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Nå har Fædrelandsvennen visstnok publisert er takkebrev fra VK, trykket i sin helhet, jeg fatter ikke hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak altså:
https://www.nrk.no/sorlandet/krever-...rev-1.15526787

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 09:26   #292
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Nå har Fædrelandsvennen visstnok publisert er takkebrev fra VK, trykket i sin helhet, jeg fatter ikke hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak altså:
https://www.nrk.no/sorlandet/krever-...rev-1.15526787

Det skal jeg si de har gjort. Kritikken har haglet etterpå! Svaret fra redaktøren er også publisert, men forrige gang jeg lenket til en artikkel som var for kun abonnementer fikk jeg sånn kritikk her inne at jeg dropper det. Internt i avisen har det også vært kritikk, så alle var ikke enig i avgjørelsen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 09:32   #293
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.213
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

millact: Gjerne lenke til artikler som er bak betalingsmur (men greit å opplyse det, for da slipper folk et mislykket klikk), men ikke sitere hele.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 10:43   #294
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.288
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Millact, kan du si noe generelt om hvordan redaktøren argumenterte ? Jeg fant en blogg som VK sin støttegruppe/familie driver, og den er veldig lite nøytral, ikke overraskende. Den minnet meg veldig mye om french/moland sin blogg, kan du kjenne hverandre og få råd derfra tro ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 11:11   #295
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

"Publiseringen utløste flere negative tilbakemeldinger. I meldinger sendt til redaksjonen blir avisen kritisert for sviktende dømmekraft, manglende balanse og for å framstille Kristiansen som en helt. Flere er også kritiske til at Viggo Kristiansen får komme til orde uten å måtte svare på kritiske spørsmål.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad omtaler reaksjonene som en «storm»."

Støttespillere sier dette:

"– Viggo har ikke telefon eller epost og alle henvendelser kommer via faren eller andre. Familien klarte ikke å nå over alt og ønsket at alle skulle få et svar. Viggo ønsket å takke alle i Kristiansand for den gode mottakelsen, sier Terje Helland til Fædrelandsvennen."

Stormen fra leserne går mye på at han ikke burde fått uttalt seg, at det nok ikke er VK som har skrevet brevet, men støttegruppen, at brevet heller burde vært lagt ut på sosiale medier for støttegruppen, at det har vært alt for mye i media om han den siste tiden og at han har sagt at han ønsker å ligge lavt fremover og at ved å publisere dette gjør han alt annet enn å ligge lavt. Det har heller ingen verdi for leserne å vite hva han følte og spiste da han kom hjem.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 11:11   #296
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Millact, kan du si noe generelt om hvordan redaktøren argumenterte ? Jeg fant en blogg som VK sin støttegruppe/familie driver, og den er veldig lite nøytral, ikke overraskende. Den minnet meg veldig mye om french/moland sin blogg, kan du kjenne hverandre og få råd derfra tro ?

Klarer ikke å finne det nå; det er tatt bort tror jeg, men skal se om jeg kan finne det.

Fra NRK:
Vil ikke beklage
"Redaktør i Fædrelandsvennen Eivind Ljøstad mener det var riktig å publisere brevet fra Kristiansen.

Han påpeker overfor NRK at dette er første uttalelse fra Viggo Kristansen etter at han kom hjem til Kristiansand.

– Hadde Kristiansen gått inn i saken og skyldspørsmålet og liknende hadde det vært veldig annerledes for oss, og ikke mulig å publisere på den måten.



Fra Fædrelandsvennen:
"Samtidig mener vi det er riktig at Kristiansen får ytre seg og beskrive hvordan han har opplevd det å komme ut av fengsel etter nærmere 21 år.

Vi er bevisst på at pressefrihet og ytringsfrihet ikke er det samme som at redaktørstyrte medier skal slippe til alt vi får i hende, der har vi et stort ansvar. Men vi har også ansvar for å slippe til alle sider, selv i vanskelige og vonde saker, der meningene og følelsene er sterke."

Avisen kommer ikke til å beklage at de publiserte brevet fra Viggo Kristiansen. Men sjefredaktøren sier at de lytter til kritikken som har kommet i kjølvannet av publiseringen.

– Med Baneheia-saken så er vi veldig vant til å få reaksjoner, og det ville vært veldig dumt av meg som redaktør å ikke lytte til reaksjonene."

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 08-06-21 kl 11:16.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 11:27   #297
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.213
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Han forsvarer seg i den NRK-artikkelen det er lenket til over her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 11:31   #298
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Han forsvarer seg i den NRK-artikkelen det er lenket til over her.

Ja, han gjør jo det.

Svært mange sier de nå vil si opp avisabonnementet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 16:27   #299
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.288
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Dette er ikke lett å manuvrere i altså, syns redaktøren hadde relativt logiske argumenter i nrk lenken. Takk Millact for at du gir oss et innblikk fra lokalmiljøet sine strømninger. Jeg syns også de som kritiserer publiseringen har et poeng, han trenger ikke å få større plass i media enn saken hans tar. Og bloggen er tydelig rettet mot støttegruppens medlemmer.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 17:11   #300
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.878
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det er vel dessuten temmelig åpenbart at han ikke har skrevet brevet selv. Men det er klart, mange bruker rådgivere til slik, så da kan vel han også gjøre det.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no