Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-18, 14:04   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Jeg skal på langhelg til Paris med min mor og datter (9 år) i april.
Jeg har ikke vært i Paris siden jeg var på språkreise i 1995 og da var jeg muligens litt mer interessert i gutter enn geografi, så jeg er rimelig blank.

Hvilket område bor vi i? Evt konkrete tips på hotell eller airbnb-leilighet?

Og hva gjør vi og hvor spiser vi? Det er frøkna som er i førersetet, men vi tar gjerne i mot tips.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-18, 14:16   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Åh, Paris i høstferien er veldig fint! Jeg var der med min far, Hiawata og tenåringssøster da han var på samme alder, og det var en super alder.

Vi bodde i en leilighet på Gare Montparnasse (stasjonen der filmen Hugo foregår. Der kjørte det en gang et tog gjennom veggen. Stasjonen slik den var er riktignok revet). Det er et boligstrøk rett ved en t-banestasjon, vi kom oss lett rundt om kring og hadde nydelig utsikt til Eiffeltårnet.

Hiawata elsket lekeplassen i Luxembourgparken, og vi gikk trappene opp til Eiffeltårnet, gikk trappene opp til Sacré Cæur, var på Pompidou, i Notre Dame og spiste på skikkelig fransk café ved Seinen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-18, 14:20   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Paris er en nydelig by. Og et av de stedene der det er verd å også unne seg klisjeene.

For meg er det å gå til Montmartre om kvelden og sitte på trappene utenfor Sacre Coeur og se på byene og lysene en av de store Parisopplevelsene. Så det ville jeg gjort.

Og, som Tallulah, anbefaler jeg å gå opp i Eiffeltårnet.

Vi har leid leilighet gjennom leilighetiparis.com to ganger. Norsk utleier, seriøs og ordentlig og vi har vært fornøyde.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-18, 14:53   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Vi var der et par dager i sommer, med unger på 10, 10 og 13 år.

Eiffeltårnet var det ungene var mest opptatt av, og som var helt obligatorisk. Det var veldig stas også, en stor opplevelse for alle. Vi gikk også trappene opp, og selv om de to yngste, med litt høydeskrekk, ikke turde å gå høyere enn til det første nivået var de veldig entusiastiske. Absolutt verdt det, med kø og det hele.

Stas også å ta bane og gå opp til Sacre Coeur, henge der og se på folk og på utsikta, rusle rundt i de koselige gatene på Montmartre. Det gorde vi lenge, og beveget oss gradvis nedover til Hard Rock Cafe, for at ungene skulle få kjøpe sine etterlentede, obligatoriske hettegensere. Ingen stor høydare for de voksne selvsagt, men stas for unger/ungdom i rett alder om de har interesse av det (og de må jo også få sitt). Stas å kjøpe DIGER milkshake.

Ellers ruslet vi rundt og kikket på Notre Dame-katedralen fra utsiden (gadd ikke å gå inn, siden det var veldig mye folk, ungene var bare passe interesserte, og jeg og mannen har vært der før), over på Île Saint-Louis, og kjøpte is i den berømte isbaren Berthillon Glacier (som ungene var desto mer interessert i), over brua og gatelangs med litt shopping i retning Stravinsky-fontena (som ble betraktet med stor fascinasjon overraskende lenge) og Pompidou-senteret.

Guttungen hadde et intenst ønske om å se stadion til Paris Saint-Germain, så vi tok en tur dit. Ikke så spennende egentlig, siden det ikke var åpent eller omvisninger av noe slag, men for han var det stort bare å se den fra utsiden, og ikke minst handle på den store supportershopen, og kjøpe en hysterisk overpriset PSG-trøye med Neymar Jr. på ryggen. For spesielt interesserte altså. Også så vi semifinalen i fotball-VM mellom Frankrike og Belgia, på en fotballpub i området der vi bodde, og fikk se hele Paris eksplodere i ellevill feiring. Var ikke å tenke på å bevege seg veldig mye rundt den kvelden, men det var gøy å få være med på.

Vi bodde i Belleville, i en koselig, privat AirBNB-leilighet. Veldig hyggelig og rolig nærområde, fjernt fra turiststrømmen, rett ved en kjempefin park (Parc de Belleville) med flott utsikt over byen. Ikke "turistvakkert" i gatene, men et sted med avslappende hjemmefølelse. Følelse av lokalmiljø som f.eks at ungene ble kjent med bakeren på hjørnet (hvor vi handlet bakervarer til frokost som vi spiste i parken), som tøyset med dem og ga dem en pose med sukkerboller som var til overs, da vi gikk forbi rundt stengetid. Masse små, koselige restauranter i området, kjapp og enkel forbindelse med metro til sentrumskjernen. Vi ble sjarmert, og ville trolig valgt samme område hvis vi skulle dit igjen.

En gang tidligere, da jeg var der med ei venninne, bodde vi i en knøttliten leilighet (også AirBNB) mye mer sentralt, i en typisk parisisk bygård i ei av gatene i 2.arrondissement, som var supert for meg og ei venninne, masse liv i gatene og "alt" rett utenfor, men med familien ville det blitt travelt og styrete tror jeg.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 28-08-18 kl 15:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-18, 15:20   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Datteren min og jeg drar på helgetur til Paris om 2 uker!

Vi har bestilt hotell i Montmartre, gjennom booking.com. Ligger i 18. arrondissement. Kort vei til Metro, som var viktig for oss. Pluss at det er mye som ligger i gangavstand i Montmartre, slik at vi kan holde oss i området den første kvelden vi er der: Sacre Coeur, Moulin Rouge og smågatene i Montmartre.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-18, 15:27   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor bor vi og hva gjør vi i Paris?

Nå ser jeg at cafeen der Amelie i Amelie fra Montmartre jobbet er 200 meter fra hotellet vi har booket, så det blir nok film før avreise og cafebesøk første dag tenker jeg.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no