Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 01:00   #21
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg skriver ofte på dialekt på Facebook. Som regel ikke statuser, men når jeg kommenterer egne statuser eller venners statuser, så skriver jeg som regel på dialekt hvis de har samme dialekt som meg.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 01:06   #22
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har en følelse av at det er mest rogalendinger og trøndere som skriver dialekt. Stemmer dette med virkeligheten?

Det er midt inntrykk og. Jeg har ennå til gode å se noen skrive østlandsdialekt på enten FB eller nettforum.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 01:47   #23
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har en følelse av at det er mest rogalendinger og trøndere som skriver dialekt. Stemmer dette med virkeligheten?

Og nordlendinger.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 02:06   #24
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg gidder aldri å lese dialektinnlegg

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 02:25   #25
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Facebook og dialekt

..Og jeg reagerer når jeg leser statuser på bokmål hos mine med-rogalendinger som jeg vet skriver dialekt ellers. Syns fort det blir snålt og upersonlig (selv om det ikke trenger å være det). Selv skriver jeg som regel statuser på dialekt, men bokmål dersom jeg skriver til folk som ikke deler samme dialekten som meg. Har ingen problemer med å skrive bokmål ellers, men anser ikke facebook som en veldig formell greie.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 03:29   #26
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Ke då dialekt liksom?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 08:51   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har en følelse av at det er mest rogalendinger og trøndere som skriver dialekt. Stemmer dette med virkeligheten?

Ikke min virkelighet, her skriver nordlendingene også på dialekt.

Jeg synes det er skikkelig tulllete å skriver på dialekt og det kunne virkelig ikke falle meg inn å gjøre det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:03   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

"Eg lige isje at maen e på foball."
Det er vitterlig noe litt barnslig over en slik skrivemåte.

Men det er ikke dialekten som gjør det utsagnet der barnslig.
Jeg synes ikke dialekt er verre enn alle skrivefeilene folk stør om seg med, og i enkelte tilfeller kan man jo ikke være sikker på om folk skriver på dialekt eller om de rett og slett ikke har kommet lenger enn til å skrive lydrett?
Næsj, jeg liker at folk skriver riktig, men FB er jo ikke en arena der det er spesielt viktig og kanskje er det greit også? Folk som mest sannsynlig aldri uttrykker seg skriftlig i andre sammenhenger, tør å gjøre det på FB, og det blir jo for dumt å kritisere dem. Det bekymrer meg likevel at "alt" er lov på FB, for det er i alle fall ingen grunn til å tro at rettskrivningskunnskapene, som vel har vært i fritt fall lenge, får noe oppsving med sosiale medier.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:15   #29
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg skriver dialekt i sms, chat(om jeg snakker med noen med samme dialekt som meg, som også skriver dialekt), jeg har også fbstatuser på dialekt om det passer seg slik. Å skrive bokmål ellers er ikke noe stort problem.

Det jeg imidlertid ikke er spesielt stor fan av er forkortelser, og alle disse koz og klemz, zminke og gud vet hva.

(også syns jeg plutselig at dialekt ble et veldig rart ord etter å skrevet det så masse.)

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:53   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg synes det er rart når folk over 14 skriver på dialekt.

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Uansett hvor? Jeg ser på meg selv som ganske så grammatisk "oppegående", men når jeg skriver sms eller chatter med mine venninner (som prater samme dialekt) eller min mor, føles det mer naturlig å ta det på dialekt siden vi da "prater". Jeg synes det er helt greit at folk synes det er en uting å skrive på dialekt samme hvor og hvorfor, men jeg blir litt oppgitt når man skal bli sett på som fjern og barnslig og whatever fordi man sms-er på dialekt med moren sin.

Jeg svarer selv om det ikke var meg du spurte, jeg.

Jeg for min del stusser alltid når folk skriver til meg på dialekt. Litt sånn "hvorfor har de lyst til å kommunisere på det viset der?" En person jeg omgås litt perifert, skriver alltid sine SMS på dialekt, og jeg synes alltid det er temmelig sært, i betydningen: jeg legger alltid merke til det og reagerer på det. Jeg vet jo at hun er en oppegående dame, så jeg vet jo at hun ikke er barnslig eller dum av person, men jeg synes det er rart at hun velger en (i mine øyne) så barnslig og dum kommunikasjonsform.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:51   #31
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg skriver på dialekt på FB, de aller fleste av mine FB-venner er nordlendinger, så jeg regner med de forstår meg helt utmerket.
FB er for meg privat og da er dialekt helt greit. Samme gjelder forøvrig i tekstmeldinger og chat.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:53   #32
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Altså, stort sett kommuniserer jeg på bokmål (er trønder). Det er fordi jeg har en god del bekjente og venner som ikke er trøndere, og de hadde ikke hatt sjans i havet til å forstå noe hvis jeg skulle skrevet slik jeg virkelig snakker (fæ itj lov sjøh). Da blir det for dumt å skrive trånnhjæmsdialekt-trøndersk, siden jeg ikke snakker sånn. Derfor har jeg da stort sett lagt meg til bokmål for å kunne tekkes alle.
Det handler ikke om at jeg skjemmes over dialekta mi, og jeg holder hardt på å snakke den slik den virkelig er, men siden jeg ønsker at alle skal ha sjans til å forstå meg blir jeg nødt til å moderere meg. Jeg kan godt skrive, enten på sms eller fb noe ala "kjæm snart æ!" eller "så søt ho e", men lengre haranger må foregå på noe mer riksmål enn som så.

Det som er så himla traurig å lese er setninger a la:
Glæ sæij såmm en unge tart å kåmm hjæm
(Gleder seg som en unge til å komme hjem)
Altså, hva er det som skjer her med såmm, kåmm og sæij, det uttales jo akkurat likedan hvis man skriver som, kom og seg...?

Stålt storesøster (og plenty hjerter) som tekst til et bilde. Hvorfor dra inn en Å her?

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:55   #33
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Det er for meg noe helt annet å skrive på dialekt på et forum. Da virker man ganske enkel i grunn. Så jeg hopper glatt over slike innlegg, når de en sjelden gang dukker opp.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:59   #34
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Her kom det en fin en:

tru deijnn e åpen faktizk? ikke 100% sekkert men

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:01   #35
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Her kom det en fin en:

tru deijnn e åpen faktizk? ikke 100% sekkert men

Jeg reagerer kun på den zen midt inni der, ellers så er det jo helt kurant å forstå.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:03   #36
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.


Det som er så himla traurig å lese er setninger a la:
Glæ sæij såmm en unge tart å kåmm hjæm
(Gleder seg som en unge til å komme hjem)
Altså, hva er det som skjer her med såmm, kåmm og sæij, det uttales jo akkurat likedan hvis man skriver som, kom og seg...?

Stålt storesøster (og plenty hjerter) som tekst til et bilde. Hvorfor dra inn en Å her?

Akkurat denne skjønner jeg, det er ser litt corny ut.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:04   #37
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg ser ikke poenget. Hvorfor er det mer uformelt å skrive på dialekt? Jeg synes overhodet ikke det er noe koselig at folk skriver til meg på trøndersk. Hva skal jeg få ut av det? En fellesskapsfølelse?

Det hender at jeg skriver dialektuttrykk, men da er det for å få frem et poeng eller noe. Ikke for at stilen skal være med uformell eller hyggelig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:06   #38
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg reagerer kun på den zen midt inni der, ellers så er det jo helt kurant å forstå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:35   #39
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Er noen dialekter enklere enn andre? Jeg får ikke til å skrive på dialekt, altså slik jeg snakker, jeg. Da må jeg anstrenge meg og tenke gjennom ordene først, og det har jeg virkelig ikke tid til. :bissi&important:

Jeg leser alt mulig på FB, dialektinnleggene plager meg ikke nevneverdig, men det er stort sett rogalendinger og trøndere som skriver dialekt, er min erfaring. Jeg legger mer merke til alle feilene, særskriving, orddeling og slurv. En bekjent er helt ekstrem der. "Trøtt, lalla nu", "D er morgning, hallo alle sjønne FB venner" osv. Ugh.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:37   #40
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Nei. Den gjør ikke det Hattifnatten. Kan bare ikke se noe som helst poeng med å skrive som man snakker og see til side all rettskrivning fordi man skal være mer uformell.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no