Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva skal til for å få nødpass?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-18, 16:32   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hva skal til for å få nødpass?

Jeg skal snart på ferie med min datter, vi skal reise i påska, men er i en "tilstand" hvor jeg er usikker om jeg klarer å reise alene uten andre voksne.

Reiseselskapet sier det er fint mulig å få med en person ekstra, og det ble ikke dyrt. Men,denne personen har ikke gyldig pass da hun har endret etternavn. Er det mulig å få nødpass da? Reisen går til Gran Canaria om det er relevant. Siden det er bare en plass ledig på flyet haster det jo litt og jeg har nesten bare lyst til å ringe å fullføre bestillingen for en person til, men er det for stor risiko å ta?


Sist redigert av Luvi : 10-03-18 kl 16:48.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 16:46   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Dere reiser fra Værnes? Da sjekker du med politiet på flyplassen.
https://avinor.no/flyplass/trondheim...toll-og-politi

På Gardermoen mangler det ansatte til å skrive ut nødpass. Men samtidig får vi vanlig pass på en uke, de er blitt svært kjappe.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 16:53   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Jeg tror det holder med gyldig id for å reise til Gran Canaria. Har hun noe annet som kan brukes? Gammelt pass pluss førerkort, kan det holde?

Jeg tror det er mulig å få vanlig pass på noen dager, hvis du henter det selv hos politiet. Verdt å sjekke? Her tar det ca en uke inkludert postgang.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 17:07   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg tror det holder med gyldig id for å reise til Gran Canaria. Har hun noe annet som kan brukes? Gammelt pass pluss førerkort, kan det holde?

Jeg tror det er mulig å få vanlig pass på noen dager, hvis du henter det selv hos politiet. Verdt å sjekke? Her tar det ca en uke inkludert postgang.

Hun har jo pass, bare med feil etternavn, og førerkort som jeg vil tro har korrekt navn. Men er ikke det litt risikabelt?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 16:49   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Fra Værnes ja. Kan ringe dit på mandags morgen.

Er bare så redd for at den siste plassen blir solgt innen da.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 16:56   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Fra Værnes ja. Kan ringe dit på mandags morgen.

Er bare så redd for at den siste plassen blir solgt innen da.

Prøv telefonnummer og epost som er oppgitt nå? Ta med vedkommende dit og kjøp nødpassi dag? Samtidig som du reserverer den siste plassen?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 17:03   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Prøv telefonnummer og epost som er oppgitt nå? Ta med vedkommende dit og kjøp nødpassi dag? Samtidig som du reserverer den siste plassen?

Vedkommende som evnt skal være med er i Fredrikstad og ikke her vi bor så det lar seg ikke gjøre dessverre.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 17:11   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Bestill flybilletten i det navnet som står i passet/på ID.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 16:57   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Eg fekk pass dagen etter ein gong. Var på lokal politistasjon om morgonen, og hadde passet i posten dagen etter. Vanleg pass. Da vart det formidla at det hasta.

Jentungen var på politistasjonen ein onsdag, og passet låg i postkassen mandag.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 17:13   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Kan hun ikke bare bestille billett med det navnet som. Står i passet? Jeg vil forøvrig tro at dersom hun drar på mandag og fikser pass så får hun det i tide.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 17:39   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Om det er enkelt å få pass, altså at hun bare kan møte på en politistasjon så får hun det helt sikkert godt innen en uke.
Før det ble så pågang i Oslo så dro jeg med gutta mine den første dagen etter nyttår siden det var planleggingsdag i barnehagen, og stod i kø fra de åpnet. Ordnet pass og dagen etter lå passene i postkassen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 19:38   #12
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Men blir det ikke feil da om man bestiller i "feil" navn også?

Snakket med en mann hos politiet, han mente det beste ville være å dra til folkeregisteret og få en bekreftelse på hun hun er seg og ta med dette sammen med passet.

Jeg bestilte dermed turen. Så tabber jeg meg ut og oppgir feil etternavn. Dette er et etternavn hun hadde flere år tilbake. Fader jeg er dum altså. Henger ikke med for tiden. Nå må jeg sikkert betale for denne endringen også. Bah!

Jeg skal be henne ringe sitt passkontor på mandag for sikkerhets skyld for å høre om det er mulig å få time time til pass, ser de kun har timebestilling i Østfold.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 20:10   #13
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Hvis passer er gyldig så bruk det og bestill i det navnet

Men det er plenty med tid til å få nytt ordinært pass med rett navn. Nødpass koster jo det samme og gjelder kun den ene reisen. Så ville ikke satset på det.
Hun er jo ikke i nød. Det er nok tid.

Man må ha pass til Spania. Ikke nok med ID kort.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 21:13   #14
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Jeg har jo klusset det til like vel så får ta noen telefoner tidlig på mandags morgen. Navnet jeg oppga er jo hverken det som står i passet eller det hun heter nå så endring må det bli like vel. Jaja, satser på at alt går i orden til slutt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 23:41   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Så lenge passet er gyldig, og navnene matcher går det helt fint. De har ikke kobling til Folkeregisteret på gaten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 23:48   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Sjekk om det fortsatt går an å få navnebyttestempel i passet. Det fikk jeg i mitt, men det er 16 år siden, så det kan hende reglene er endret.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-18, 23:50   #17
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Sjekk om det fortsatt går an å få navnebyttestempel i passet. Det fikk jeg i mitt, men det er 16 år siden, så det kan hende reglene er endret.

Hvor får man evnt det da? Politiet det også, sikkert? Han vi snakket mer hos politiet nevnte ikke noe om den muligheten.

Får ta noen telefoner på mandag tror jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 00:00   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Jeg tror ikke det går å endre i befintlig pass nå når passene er eketroniske. Enklest er å endre billetten til passet navn (og så skaffe nytt pass når man kommer hjem).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 00:12   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Sjekk om det fortsatt går an å få navnebyttestempel i passet. Det fikk jeg i mitt, men det er 16 år siden, så det kan hende reglene er endret.

Tror reglene er endret. Jeg hadde også et slikt stempel i mitt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-18, 11:18   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å få nødpass?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Sjekk om det fortsatt går an å få navnebyttestempel i passet. Det fikk jeg i mitt, men det er 16 år siden, så det kan hende reglene er endret.

Det får man ikke lenger. Det forsvant samtidig med at man ikke lenger fikk ført barna inn i foreldrenes pass, så det er en stund siden.

Jeg tror også det går helt fint så lenge hun bestiller billetten i det navnet som står i passet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no