Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-19, 16:45   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Datteren ser samme episode av en serie for n'te gang, og sier "jeg har skvetta ...eh, heter det det? -av dette hver gang det har skjedd". Også var vi alle litt usikre på hva det egentlig heter. Vi er enige om at vi har skvetta vann på noen. Men har vi også skvetta av noe skummelt?

Har skvettet? Har skvetta, skvetti, skvotte, skvøtti .. Hva sier du?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-08-19 kl 16:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:46   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

"Dæven kor æ skvatt!" :fasit:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:50   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

"Dæven kor æ skvatt!" :fasit:

Skvatt ja, den er grei, men hva har du gjort? Har skvatt?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:51   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Har skvettet.

http://lexin.udir.no/?&ui-lang=nbo&d...ed-languages=N

Men det høres så dumt ut at jeg ville anbefalt å heller si "jeg har hoppet til hver gang...".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:54   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Men er det noen som sier "har skvettet?" På vanlige dialekter lzm, uten at det høres kunstig pent 50-tallsbokmål ut ("tjenestepiken har skvettet til hver gang noen har kommet inn i kvistværelset" )?

Jeg ville nok også brukt et annet ord. Har kvept kanskje, eller blitt skremt. Min datter med sin trondhjemske dialekt vekslet mellom "skvetta" og "skvotte", uten at noen av delene hørtes helt riktig ut. og har ikke noe annet ord som er naturlig å bruke for å skvette.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 15-08-19 kl 17:01.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:55   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

"Ej he skvøtte kvar gong."

Alternativ: "Ej he kjipt mej kvar gong." (Ikke som i livet er for kjipt, men sprettord med trykk på p.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:56   #7
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Aner ikke, men tipper jeg hadde sagt: "Ej he skvåtte fleire gonga".

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:57   #8
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

"Ej he skvøtte kvar gong."

Alternativ: "Ej he kjipt mej kvar gong." (Ikke som i livet er for kjipt, men sprettord med trykk på p.)

Kjippt ja.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:58   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Jeg har skvetti til flere ganger.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 16:58   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

"Ej he skvøtte kvar gong."

Alternativ: "Ej he kjipt mej kvar gong." (Ikke som i livet er for kjipt, men sprettord med trykk på p.)

Ja, faren sier jo det, han er sunnmøring, og har "kipt seg", men det er jo en spesifikk dialekt, som ingen andre i familien snakker. Hva sier dere trøndere her inne da?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:01   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg har skvetti til flere ganger.



Jeg bruker stort sett -i-endinger der det er unaturlig for meg å si -et-ending. Skriftlig også, når jeg tenker meg om. :rebell: Har skvetti, har skrivi, har syngi. Men jeg er jo ikke trønder, jeg er øvre romeriking.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:01   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Jeg ville sagt jeg skvatt.. stavanger dialekt

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:02   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg ville sagt jeg skvatt.. stavanger dialekt

Det er preteritum, hva sier du i perfektum, altså med "har" foran?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:02   #14
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

E ha skvåtte. Klarer ikke helt høre for meg hva det blir på trøndersk.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:04   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.



Jeg bruker stort sett -i-endinger der det er unaturlig for meg å si -et-ending. Skriftlig også, når jeg tenker meg om. :rebell: Har skvetti, har skrivi, har syngi. Men jeg er jo ikke trønder, jeg er øvre romeriking.

Ja, min mor, som er Hedmarking, sier nok skvøtti.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:30   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men er det noen som sier "har skvettet?" På vanlige dialekter lzm, uten at det høres kunstig pent 50-tallsbokmål ut ("tjenestepiken har skvettet til hver gang noen har kommet inn i kvistværelset" )?

Jeg ville nok også brukt et annet ord. Har kvept kanskje, eller blitt skremt. Min datter med sin trondhjemske dialekt vekslet mellom "skvetta" og "skvotte", uten at noen av delene hørtes helt riktig ut. og har ikke noe annet ord som er naturlig å bruke for å skvette.

Det er jo flere verb som ikke funker i en av tidene og hvor man enten endrer tid eller bruker et annet ord. Kanskje spesielt på bokmål?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:31   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Jeg sier nok skvetti. Om jeg måtte bruket den tempusformen. I realiteten ville jeg gjort om til presens. Sier skrevet, sunget osv. Men skvettet er sånn småtissing som hunder gjør.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:32   #18
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Har skvettet. Det sier jeg - fra Oslo-området.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:41   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo flere verb som ikke funker i en av tidene og hvor man enten endrer tid eller bruker et annet ord. Kanskje spesielt på bokmål?

Ja, det er vel bare et av de ordene. Men interessant å høre hva folk sier!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-19, 17:56   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfektum av å skvette (som i å bli skremt)?

Ja, absolutt!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no