Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan få biffstrimler møre?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 13:04   #1
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan få biffstrimler møre?

Vi har nesten aldri biffstrimler, fordi jeg ikke synes jeg klarer å tilberede dem riktig. Jeg kan ikke fordra seige biffstrimler.

Hva er hemmeligheten for å få dem møre, myke og fine? Håper noen har gode, enkle oppskrifter å dele.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:07   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vi har nesten aldri biffstrimler, fordi jeg ikke synes jeg klarer å tilberede dem riktig. Jeg kan ikke fordra seige biffstrimler.

Hva er hemmeligheten for å få dem møre, myke og fine? Håper noen har gode, enkle oppskrifter å dele.

Kjøp heile kjøttbiter framfor ferdig strimla biffstrimler og skjær opp kjøttet sjølv. Biffstrimlene er ofte trevlete og senete, fordi det er småkapp og restar som er til overs etter at dei "fine" stykkene er skjært bort.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:09   #3
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Enig med bai. Kan også la det ligge litt i marinade.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:11   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Godt kjøtt, det du ville servert vanlig biff av. Ikke det som heter "biffstrimler" i butikken. Og så trenger det bare en kort tur i panna, på høy temperatur.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:20   #5
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Vi kjøper det aldri selv, men fikk to pakker forleden. Det er fra Gilde, velmørnet kjøtt eller hva det var.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:29   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Ikke bruk detfør holdbarhetsdatoen!

Ellers leste jeg et tips om kiwi-skiver sammen med kjøttet noen timer, som mørning, har ikke prøvd selv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:32   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Jeg kjøper noen ganger "avkapp" i kjøttdisken som ikke er strimlet men selges i større og mindre biter i ukurant fasong. Det er sånt som er for smått til å selges som biff, men det er ofte veldig mørt og deilig kjøtt. Indrefilet til en mye lavere pris, men det er jo bare av og til de har det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:44   #8
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ikke bruk detfør holdbarhetsdatoen!

Kjøttet vert best om ein lar det gå eit par dagar over tida.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:47   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Ikke steke dem for lenge, biffstrimler trenger ikke mange sekundene i steikepanna

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 14:11   #10
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Ikke steke for lenge, er mitt tips også! Den gjorde jeg feil i lang tid. Jeg legger det i panna med god varme, og lar strimlene ligge til kjøttsaften pipler. Så snur jeg og steker til de er brune på andre siden og - så må de hvile litt i panna før servering.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 14:15   #11
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Hvis det er type 'biffstrimler' så synes jeg det er mer egnet som grytekjøtt hvor det kan kokes mørt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 14:34   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Jeg gjør slik:

Jeg bruker entrecote. Den får ligge på benken så den er temperert før steking. Jeg steker den i smør som er nøttebrunt (frese, blir stille, i med biffen) på hver side. Så får biffen hvile på en trefjøl i 10 minutter. Så skjærer jeg den i passe strimler. I mellomtiden har jeg vasket pannen og har i nytt smør. Samme prosedyre: nøttebrumt, frese, bli stille. I med biffstrimlene, kjapt svisse-svisse. På fat, maldonsalt og kvernet pepper over og server med ratatouille/glaserte gulrøtter/stekte rotgrønnsaker, pommes anna/ovnstekte poteter/fløtegratinerte poteter, peppersaus/hjemmelaget bernaise.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 15:02   #13
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Vel, romtemperert kjøtt - og det gir en saftigere smak også. Husk at pannen skal være varm hele tiden, og ikke ha for mye kjøtt i pannen - du skal steke kjøttet og ikke koke.

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:39   #14
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Jeg har nå tatt opp kjøttet fra frysen, så det får tint skikkelig i noen timer. Kan det bli godt å marinere dem i mangochutney og lage en fløte/creme fraîche saus til?

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:34   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg har nå tatt opp kjøttet fra frysen, så det får tint skikkelig i noen timer. Kan det bli godt å marinere dem i mangochutney og lage en fløte/creme fraîche saus til?

Det høres veldig godt ut

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 14:06   #16
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Jeg får prøve, så merker vi fort om det ikke funker.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 19:13   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg gjør slik:

Jeg bruker entrecote. Den får ligge på benken så den er temperert før steking. Jeg steker den i smør som er nøttebrunt (frese, blir stille, i med biffen) på hver side. Så får biffen hvile på en trefjøl i 10 minutter. Så skjærer jeg den i passe strimler. I mellomtiden har jeg vasket pannen og har i nytt smør. Samme prosedyre: nøttebrumt, frese, bli stille. I med biffstrimlene, kjapt svisse-svisse. På fat, maldonsalt og kvernet pepper over og server med ratatouille/glaserte gulrøtter/stekte rotgrønnsaker, pommes anna/ovnstekte poteter/fløtegratinerte poteter, peppersaus/hjemmelaget bernaise.

Dette funka veit du! Blei veldig bra! Takker!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 19:44   #18
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Jeg klarte å få biffstrimlene møre og var helt sjokka.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 19:50   #19
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få biffstrimler møre?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg gjør slik:

Jeg bruker entrecote. Den får ligge på benken så den er temperert før steking. Jeg steker den i smør som er nøttebrunt (frese, blir stille, i med biffen) på hver side. Så får biffen hvile på en trefjøl i 10 minutter. Så skjærer jeg den i passe strimler. I mellomtiden har jeg vasket pannen og har i nytt smør. Samme prosedyre: nøttebrumt, frese, bli stille. I med biffstrimlene, kjapt svisse-svisse. På fat, maldonsalt og kvernet pepper over og server med ratatouille/glaserte gulrøtter/stekte rotgrønnsaker, pommes anna/ovnstekte poteter/fløtegratinerte poteter, peppersaus/hjemmelaget bernaise.

Nå vet jeg hva som blir lørdagskveldsmiddagen til mannen og meg! Takk for godt tips (du gjorde meg sulten nå!)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no