Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ostekake (ønsker oppskrift)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 14:17   #1
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ostekake (ønsker oppskrift)

Noen som har den ostekake-oppskiften som har brukt å stå på (sitron)gelè-pakkene?

Event annen oppskrift som er "safe"...

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 14:20   #2
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.012
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ostekake! ?

Den mest safe er vel en-to-tre ostekaka. God er den og .

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 14:22   #3
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Ja.... det er mulig... om ikke jeg finner den andre igjen så kanskje
Men den oppskriften på gelèpakken har vert kjempegod! Håper noen kan trylle den fram til meg...

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 14:35   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Er ikke det bare den vanlige standard-ostekaken som står på pakken? I så fall er det denne, med variasjoner. Jeg har feks. ikke brukt vaniljesukker i røra, og noen velger å ha gelé (halv mengde vann) på toppen.

Jeg synes forresten denne er MYE bedre. En av de desidert beste ostekakene jeg noensinne har smakt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 16:28   #5
Silver
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 193
Silver har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Jo, det er den vanlig standart oppskriften som står på gelepakken.... Men den gelepakken jeg kjøpte denne gangen stod det ikke noen oppskrift på......

Silver er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:19   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Forresten så har jeg brukt andre typer gelé i slik ostekake, med hell. Jeg synes CF-ostekaka blir best med sitron, men i den vanlige ostekaken bruker jeg ofte appelsingelé, alle jeg har servert den til synes det er enda bedre. Pynter sjelden med gelé oppå, men bruker frukt, feks. hermetiske mandarinbåter, eller druer og kiwi.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:08   #7
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Denne bruker jeg å lage ( og det er iallefall den som stod på gelepakken. Oppskriften fann jeg på nett en plass engang for leenge siden, husker ikke hvor)
Knallgod!

Vidunderlig ostekake!

Bunn:
1 pakke bixit fullkornskjeks - knust
150 gr smeltet smør
Rør dette sammen og press det forsiktig i bunn av formen.
(Det er viktig å ikke presse det for hardt sammen, da det lett blir vanskelig å skjære i kaka når den blir ferdig.)

Hvit ostemasse:
1 pakke philadelphia ost - naturelle
1 pakke lett rømme
100 gr melis
Rør dette til en jevn masse

3 dl kremfløte - piskes til krem UTEN sukker
1 pakke sitrongele lages med halve mengden vann (2,5 dl), avkjøles og blandes i kremen
Bland så alt sammen før det helles over kjeksbunnen, og settes i kjøleskapet slik at ostemassen stivner.

Topp;
1 pakke rød (eller annen farge) gele lages med halve mengden vann (2,5 dl), avkjøles og helles forsiktig over ostemassen.
Vent til ostemassen er stivnet helt med dette!
(Kan også bruke 2 pk om ønskelig).

Sett så hele kaken i kjøleskapet til geleen har stivnet. Pynt etter eget ønske.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:22   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Denne lagde jeg i helgen, veldig god, vanlig ostekake:
Ingredienser:

Bunn:
225 g søt havrekjeks (f.eks. Bixit)
100 g smør

Fyll:
1 pk sitrongelépulver
2,5 dl vann
3 dl kremfløte
3 dl lettrømme
125 g kremost
100 g melis
1 ts vaniljesukker

Pynt:
1 boks hermetiske mandariner

Fremgangsmåte:

Knus kjeksen i en morter eller knus kjeksen ved å ha den i en plastikpose og kjevle over. Bland kjekssmulene med smeltet smør. Ha en kakering (26 cm i diameter) direkte på et passende fat. Klem kjeksblandingen i bunnen og helt inn til kanten på kakeringen. (Alternativt: bruk den nye typen kakeform som kombinerer springform med kakefat, se bildet.) Sett formen kaldt.

Løs opp gelépulveret i kokende vann. Avkjøl til den er kald, men fortsatt helt flytende. Pisk sammen rømme, kremost, melis og vaniljesukker. Pisk kremfløten stiv og pisk kremen deretter inn i fyllet. Pisk til slutt inn avkjølt gelé i en tynn stråle. Hell fyllet i kakeformen og la kaken stivne i kjøleskapet (4-6 timer). Skjær forsiktig langs kakeringen med en kniv. Fjern kakeringen og pynt kaken med godt avrente mandarinbåter.

Tips:

Ikke bruk hurtiggelé til denne oppskriften.

Bruk elektrisk mikser når du blander fyllet, slik at blandingen blir helt jevn.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:22   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Jeg pleier å bytte ut rømmen med vaniljekesam. Røra blit litt tynnere og bør stå litt i kjøleskapet før den helles over bunnen. Blir nydelig !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:25   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ostekake (ønsker oppskrift)

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg pleier å bytte ut rømmen med vaniljekesam. Røra blit litt tynnere og bør stå litt i kjøleskapet før den helles over bunnen. Blir nydelig !

Var akkurat det jeg skulle anbefale også - veldig godt altså!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no